שרים ממדינות אירופה ועשרות פרלמנטרים בכירים מרחבי היבשת התכנסו אתמול באתר מחנה ההשמדה אושוויץ, במסגרת כנס המנהיגים למאבק באנטישמיות שמקיים איגוד הארגונים היהודיים באירופה.

עם המשתתפים והנואמים נמנו גם נשיאת הפרלמנט האירופי, נשיאת הפרלמנט הצ'כי, ראש ממשלת מונטנגרו וראשי בתי המחוקקים הצרפתיים. ישראל יוצגה על ידי ראש המשלחת לאיחוד האירופי, השגריר חיים רגב.

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין ציין בנאומו כי עתות מלחמה ומשבר כלכלי הם מצע להסלמה חמורה באנטישמיות.
"לכן היום, יותר מכל תקופה מאז מלחמת העולם השנייה, נדרשים מנהיגי אירופה לפעול בנחישות רבה יותר למיגור האנטישמיות, הן בתחום החינוך והן בתחום החקיקה. הכפשת העם היהודי ומדינת היהודים היא חופש שיסוי ולא חופש ביטוי. פגיעה באורח החיים היהודי היא פגיעה בחופש הדת והפולחן", אמר.

הוא הוסיף: "ההיענות המרשימה של המנהיגים הבכירים להגיע לכינוס השנתי שמקיים ה־EJA כאן באושוויץ מעודדת, אבל אסור לנו לטעות, שכן למרות כל המאמצים שלנו ושל ארגונים יהודיים רבים וטובים אחרים, האנטישמיות באירופה ובעולם כולו נמשכת, ולצערנו ממשיכה לצמוח".
המנהיגים האירופים הניחו זרי פרחים במתחם "קיר המוות" באושוויץ והדליקו נרות זיכרון על הריסות תאי הגזים בבירקנאו.

במהלך הכנס נשמעו כמה עדויות נוגעות ללב, בין היתר של ניצולת השואה, הברונית רגינה סוכובולסקי־סלוזני, ושל אחת מנכדותיה של מירי קנול (85), ניצולת שואה שהתגוררה בפריז ונרצחה באכזריות בדירתה לפני כמה שנים. לנוכח הנוכחות המרשימה של האישים האירופים השונים בלטה היעדרותם של הנציגים מהמדינה המארחת פולין. גורמים מקומיים ייחסו זאת למתיחות ששררה לאחרונה ביחסים בין פולין לישראל.

בשיחה עם "מעריב" אמרו כמה גורמים פולניים כי כעת, לאחר חזרתו הקרובה של בנימין נתניהו ללשכת ראש הממשלה בירושלים, "הם מצפים לשינוי לטובה ביחסים עם ישראל". עוד ציינו אותם גורמים כי שיחתו של נתניהו בימים האחרונים עם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי "הייתה חמה ומבטיחה לעתיד".

ראש ממשלת מונטנגרו דרידאן אבאזוביץ' שיגר, לפני השתתפותו בטקס, מברק ברכה "לידידו בנימין נתניהו לרגל ניצחונו בבחירות בישראל". עוד כתב במברק: "אני מצפה לעבוד איתך לחיזוק היחסים בין מונטנגרו לישראל לטובת אזרחי שתי המדינות". במהלך הכינוס אתמול הדגישו רבים מהנוכחים את חלקה של המלחמה באוקראינה בעליית האנטישמיות העולמית.

לאחרונה פורסמו דוחות מטעם מכוני מחקר אירופיים, כולל מכון מחקר האנטישמיות בווינה, שמנו את התקריות ואת ההתבטאויות האנטישמיות שנשמעו בחודשים האחרונים במהלך המלחמה על רקע הגדרת האוקראינים כנאצים מצד הרוסים ושימוש בזיכרונות השואה על ידי שני הצדדים.

בחודש שעבר מתח סגן יו"ר מועצת הביטחון הרוסית אלכסיי פבלוב ביקורת חריפה על תנועת חב"ד - הכוח המרכזי המפעיל את איגוד הארגונים היהודים - וכינה אותה בין היתר "כת שמדגישה את עליונות היהודים".