פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום  מאז ומקדם ובייחוד את תודעת הר הבית בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

שיחות בהר הבית, פרק 110: הר הבית בהכרה האנושית
שיחות בהר הבית - פרק 109: האם היהדות בטלה מן העולם?

פרק 111 הר הבית סלע קיומינו או סלע קיומם? 

הרבה נאמר ונכתב אודות הר הבית, הוא מקור הקדושה לעם ישראל ולאנושות כולה.

על פי סיפורי התנ''ך אלוהים מורה לאברהם אבינו ללכת לארץ המוריה, ''אל המקום אשר אראך'', כלומר אברהם ההולך בדרך ,אינו יודע את המיקום המדויק. כך מתחילה ההיסטוריה הידועה לנו על הר הבית, הוא הר המוריה.

אז איך הגענו עד הלום?  במאה השביעית לספירה, מיד לאחר מותו של מייסד האסלאם, הנביא מוחמד, התחילו מלחמות האסלאם, בין בסונה לשיעה שהגיעו עד לכיבוש סוריה הגדולה ובכלל זה ארץ ישראל. יהודי שהתאסלם כנראה, בשם כעאב אל אכבר, הציע מקום חלופי לחאג' (עליה לרגל) של מכה שבסעודיה והפנה את החלי'ף עבדל מאלכ לאיזור, בו ככל הנראה, עמד בית המקדש. שם חפר החלי'ף, מצא סלע וקיבע אותו כחלופה  לאבן הכעבה במכה, תוך כדי הפניית תודעת המאמינים המוסלמים למקום.

אם בוחנים את הדבר בפרספקטיבה של זמן, הניסיון להשתמש במקום הקדוש היהודים ולנכס אותו, כשל. רוב המאמינים באסלאם לא קיבלו את החלופה לחאג' שבמכה ובכך הורדה קדושת הר הבית באיסלאם למקום השלישי.

בהרצאתי שבסרטון המצורף אני בוחנת מחדש את האחיזה של המוסלמים בהר ואת אדישות היהודים למקום. האם יתכן שאומה שאין לה באמת שום קשר אמיתי למקום אלא מקרי/ נסיבתי, ופוליטי פנימי במהותו, היא בעלת תודעה אמונית חזקה בהר הבית ובניגוד לה עם שיועד למקום, שנשלח בשליחות ישירה להניע תהליכים כלל אנושיים במקום איבד את הקשר, תודעתו אינה שם? היתכן?!??? התודעה הפרטית שלי אומרת שהמצב הבלתי נורמאלי הזה יחלוף שהרי הגדרת הצדק אצל אריסטו היווני שהצדק הוא שהכל ימצא במקום הראוי לו.