פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מגוון דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 118: בית המקדש השלישי נבואת יחזקאל

כבר הרבה זמן אני מהרהרת בדמותו של הנביא יחזקאל שניבא במשך כ- 22 שנה בגלות בבל, מול אליטה יהודית חברתית, ויתכן מאוד שצמח בניהם. וזאת בניגוד להרבה נביאי ישראל שהתנבאו בארץ בלבד. לשם כך שוחחתי עם מומחית בתחום, ד''ר טובה גנזל מהחוג למדעי היהדות באוני' בר אילן, מי שחקרה את ספר ונבואות יחזקאל והגיעה לממצאים מרתקים.

יחזקאל היה הנביא שהביא לתודעה את יהדות התפוצות, שאפשר להיות יהודי בגולה, וזאת הניגוד לחשיבה ששרתה בתקופת בית ראשון בירושלים.

המסקרן בדמות הנבואית הזו שנבואותיו כמעט ולא התגשמו בהיסטוריה היהודית. הוא נבא על החורבן העתידי של בית המקדש הראשון ,על הגלות, על תקומת העם וכן על בית המקדש השלישי הסופי, שלא יחרב עוד. יתירה מזאת, הוא מנבא על מקדש שונה ממה שאנו רגילים לחשוב וכן על הנהגה אחרת בארץ שתאחד את כל השבטים; על חלוקה שווה וצודקת של הנחלות בארץ. נבואותיו מהדהדות את המשבר הפוליטי היום בארץ שאחד מגורמיו הוא דרישה לחלוקת משאבים צודקת.

הפעילות בבית המקדש תהיה שונה ממה שידענו עד כה, האחדות בעם תאפשר את שכינתו של האלוהים על הארץ, בקיצור עוד נכונה לנו תודעה חדשה שתפרוץ על פני האדמה. אפשר לומר שהאלוהים של היהודים הפיק לקחים מבתי המקדש הקודמים.