פרויקט ''שיחות בהר הבית'' מיועד להנגיש לכלל עם ישראל ולעולם כולו את מרכזיות המקום מאז ומקדם, בהיסטוריה, בארכיאולוגיה, בתרבות ובדת. בסדרת שיחות זו, יועלו שיחות שונות עם מִגוָן דמויות בחברה הישראלית, בנושא הר הבית על חלקיו הרבים.

פרק 120: הר הבית בעיניו של פולארד 

יהונתן פולארד, אסיר ציון שישב בכלא האמריקאי 30 שנה, מיתוכם שבע שנים מתחת לאדמה, בעומק של 150 מטר, ללא אור שמש או אוויר לנשימה, מתבטא לראשונה בנושא הר הבית ומביע את מחשבותיו, תחושותיו וזווית ראייתו הייחודית, מפרספקטיבה של אסיר משוחרר. יש לו מה לומר על הר הבית מזווית אישית, דתית ופוליטית. 

וכך אמר לי: "אנחנו מעולם לא עזבנו בליבנו ובמוחנו את ארץ ישראל ובייחוד את הר הבית ועכשיו, עם דגש על עכשיו, עלינו לממש את התשוקה הזו שקוננה בנו 2000 שנה ולממש את ריבונותנו על ההר. התפילות בהר הבית, במערת המכפלה ובקבר יוסף החזירו אותי הביתה ולא הממשלה, ובעיקר התפילות בהר הבית". 

כשאמרתי לו שאני חושבת שכדאי שיעלה להודות להשם על שחרורו וקבלת חירותו כאדם חופשי בעולם,  תשובתו הייתה: "אעלה ככל הנראה כשנחזיר ריבונות ישראלית יהודית על ההר ונגרש את הרוע/ טרור שמתרחש שם באופן יומיומי באין מפריע. בכל ליבי אני רוצה לעלות להר הבית!".

שיחה זו ריגשה אותי! לשוחח עם אדם כמוהו שנושא על כתפיו, נפשו ,רוחו וגופו מסע שאין דרך לתארו במילים ועוד להישאר בשפיות הדעת עם אנרגיה של בחור צעיר! אדם אחר, כבר מזמן לא היה חי ביננו, חשבתי בליבי.

לאחר שסיימנו את השיחה שנקרתה לדרכי בנסיעה באוטובוס לטיול ריבונות בעמק הירדן, חשבתי לעצמי – מאיזה חומר רוחני עשוי האדם הזה, שרוחו חזקה כמו היה בבחרותו,  וידו עוד נטויה!

הר הבית (צילום: אופירה הלוי)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)