מחקר חדש של המכון לחקר מדיניות יהודית (JPR) שהגיע לידי ה"ג'רוזלם פוסט" חושף נתונים על נישואי תערובת של יהודים, בעיקר באירופה. לפי המחקר, שפורסם השבוע על ידי מרכז רבני אירופה (RCE) של הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, השיעור הגבוה ביותר של נישואי תערובת של יהודים הוא ברוסיה, ואחריה הונגריה, גרמניה וארה"ב.

המחקר, שכותרתו "נישואי תערובת של יהודים ולא יהודים: המצב, המגמות והמשמעות", נערך על ידי ד"ר דניאל סטאצקי מה־JPR בלונדון. אין הרבה מחקרים שנערכו בנושא, ועל כן מדובר במחקר חשוב וחדשני. על פי מסד נתונים בלעדי, שיעור נישואי התערובת משתנים מאוד בהתאם למדינה. במחקר מצא כי מבין הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, בישראל השיעור הנמוך ביותר של נישואי תערובת בקרב יהודים: רק 5% מהיהודים הישראלים מתחתנים עם לא יהודים.

עוד עלה מהנתונים: בבלגיה יש 14% נישואי תערובת בקהילה היהודית, באוסטרליה 20%, בבריטניה - 22%, בקנדה - 23%, בצרפת - 24%, באוסטריה - 30%, בארה"ב - 45%, בגרמניה - 46%, בהונגריה - 55% וברוסיה - 63%.

בנוסף, ה־JPR הציג את רמות נישואי התערובת לפי הזרמים הדתיים השונים באירופה (12 מדינות אירופיות). באירופה, שיעור נישואי התערובת של "סתם יהודים" ו"חילונים" הוא 48%, של יהודי התנועה הרפורמית והפרוגרסיבית - 35% ושל היהודים המסורתיים והקונסרבטיביים - 11%. בקרב יהודים אורתודוקסים באירופה, רק 3% מתחתנים עם אנשים שאינם יהודים.

מנכ"ל RCE הרב אריה גולדברג הוסיף כי "הכנס מהווה קריאת השכמה אמיתית לכל רבני אירופה והקהילות היהודיות לחזק את הפעילות להטמעת ערכי היהדות המגוונים בקרב בני הנוער, וכן בקרב כלל האוכלוסייה היהודית".