לקראת חג הפסח ובעיצומם של הניקיונות והכשרת הבית, פרסם היום (ראשון) מכון צומת להלכה וטכנולוגיה מדריך מפורט להכשרת המטבח המודרני לפסח. 

1. תנור אפייה: בצומת מסבירים כי רבים נזהרים שלא להכשיר תנור לפסח. שכן האפיה בתנור מתבצעת ללא נוזלים בדרך כלל, ואם כן נדרש ליבון חמור, פעולה שבאופן כללי לא ניתן לבצע בתנור חשמלי. סיבה שנייה נעוצה בעובדה שדלת התנור עשויה זכוכית, ולדעת הרמ"א (מנהג האשכנזים) זכוכית בולעת ואינה פולטת. עם זאת, יש למקילים על מה לסמוך. מי שרוצה להכשיר את התנור, ינקה אותו היטב, ימתין 24 שעות מהאפייה האחרונה, ולאחר מכן יפעיל את התנור על החום המירבי למשך שעה. 

טעמי המקלים: א. אין מגע בין התנור לחמץ. ב. י"א שחמץ נקרא 'היתרא בלע'. ג. י"א ש"כבולעו כך פולטו" מתייחס גם לליבון. אפשרות אחרת, אפשר לכסות את התבשילים בזמן האפייה בפסח, ובכך למנוע מגע של אדי המאכל בדפנות התנור. את תבניות האפיה (ואת הרשת, אם הניחו עליה חמץ ישירות) לא ניתן להכשיר, מכיוון שבלעו חמץ ביבש, ויש להחליפן בתבניות ייעודיות לפסח. 

2. מדיח כלים: לפי צומת, יש לנקות היטב את המדיח ואת המסננת שבתחתית המדיח כך שתישאר ללא שומנים. נמנעים משימוש במדיח בחמץ, למשך 24 שעות. את הרשתות יש המחליפים (הסוברים שדינו של פלסטיק, כחרס, שבולע ולא פולט). למעשה, ניתן להשאירם במדיח ולהפעילו על התוכנית החמה והארוכה ביותר לשם הגעלה לרוב הפוסקים מועילה הגעלה בפלסטיק. בכל השימושים בפסח, רצוי להכניס את הסבון לתא שטיפת הכלים (ולא למקום המיועד לו, משום שהסבון שבתא הקטן נכנס
לפעולה רק בשלב מאוחר יותר של השטיפה). יש שהחמירו שלא להשתמש כלל במדיח בפסח, מחשש שמכיל חלקי חרס, אך רוב המדיחים היום אינם כאלה.

הכשרת כלים לפסח בירושלים (צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90)
הכשרת כלים לפסח בירושלים (צילום: דניאל דרייפוס, פלאש 90)

3. בר מים, מיחם, מכונת קפה: בר מים המשמש לשתייה חמה בלבד, וכן מכונת קפה, אינם צריכים הגעלה לפסח, מבהירים בצומת, משום משום שהמציאות כיום היא, המציאות כיום היא שאין מערבים חמץ בתה, שוקו וקפה לסוגיו. עצם העירוי מבר המים לכלי חמץ אינו אוסר אותו לשימוש בפסח. אך שימוש בבר מים או במיחם להכנת 'מנה חמה', עירוי על סובין וכד', מבליע במיחם/מיני-בר
טעם חמץ, במקרה כזה יש להכשירו. את המיחם יש לנקות היטב, כולל את קרקעיתו כך שלא יהיה בה אבן, להימנע משימוש בחמץ
24 שעות, למלאותו מים, להרתיחו, לפתוח את הברז על מנת שיזרמו דרכו מים רותחים. להשלים את המים החסרים ולאפשר להם לגלוש בזהירות על גדות המיחם. את המכסה יש להגעיל בנפרד. 

הכשרת מיני-בר – יש לרוקן את מיכל המים החמים. לנקותו ולהמתין 24 שעות ללא שימוש בחמץ. להרתיח בו מים (במיחם בו יש אפשרויות לחצי או למלא, יש להקפיד להרתיח את המיכל במצב 'מלא'), לאפשר יציאת מים רותחים דרך הברז. לרוקן את המיכל מהמים החמים, להזרים לתוכו מי ברז, שוב לרוקן. כעת המיני-בר כשר לפסח לכתחילה.

4. קומקום חשמלי: בצומת מבהירים כי על אף שקומקום חשמלי משמש להרתחת מים בלבד, ואין שימושו בחמץ, המנהג המקובל הוא, להכשיר בהגעלה, כל כלי העומד לשימוש בימי הפסח ברותחים. לפני ההגעלה, יש להסיר את האבן בתחתית הקומקום, למלאותו, להרתיחו, ולגרום למים הרותחים שישפכו באמצעות הוספת סודה לשתיה, מלח לימון (כשר לפסח!) וכדומה. 

5. סיר לבישול איטי (Crockpot): סיר לבישול איטי הוא סיר חרסינה/קרמיקה, שנמכר יחד עם מעטפת חשמלית המחממת אותו. אין להכשיר סיר זה לפסח, משתי סיבות: א. אין אפשרות מעשית להכשיר כלי חרס לפסח. ב. המעטפת החשמלית עצמה עשויה להתלכלך משאריות אוכל, בדומה לכיריים. ומכיוון שהיא חשמלית, אין אפשרות לבצע בה הגעלה או ליבון.

ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, מסר: "עיקרה של היציאה לחירות הוא ההשתחררות מכל גבהות לב, והיא באה רק לאחר ניתוק מוחלט מכל תסיסה וחימוץ, ואפילו טעם של חמיצות שנטבע בדופן סיר. במדריך המיוחד השתמשנו בידע הרחב של מכון צומת בכל נושא הטכנולוגיה והמוצרים החדשים ביותר ופירטנו כיצד ניתן להכשיר את מכשירי המטבח כולו, בדגש על מוצרים חדשים ומתקדמים שהתייחסות ההלכתית כלפיהם חסרה. אני מקווה שהציבור הרחב ימצא את המדריך הזה שימושי ונזכה כולנו לחגוג את חג הפסח בשמחה".