יום כיפור יחול השנה בימים ראשון ושני, 24 ו-25 בספטמבר. לזמני תחילת סיום הצום ולהלכות החג - לחצו כאן.

יום כיפור 2023: כמה ליטר מים צריך לשתות לפני הצום?

כמדי שנה, אחת השאלות היא איך להתמודד עם הצום. העייפות, הצמא והרעב נותנים את אותותיהם וגורמים למצבים של חוסר סבלנות ואף לעצבנות. אז איך תגרמו לכך שהאיחול "צום קל" באמת יתגשם? התשובה נמצאת כאן

הדיאטנית הקלינית אלינור חינגה מזרחי, אומרת כי לצום השפעה שונה על אנשים, לחלקם קשה יותר עם המחסור בנוזלים, אחרים דווקא מרגישים את הקושי בתחושות רעב חזקות וחלק מהאנשים גם סובל משינויים בלחץ הדם וכאבי ראש. ניתן להפחית את כל הסימפטומים האלו על ידי תכנון התזונה כבר מהיומיים שלפני הצום כדי להפוך אותו לנסבל יותר ולא לכזה שמרתק אותנו למיטה עד שעת הצום, ליום שבו אפשר להקדיש את הזמן לתפילה ותשובה. לכתבה המלאה

לצד ההיבט הדתי של יום כיפור, מדובר גם בחג האופניים, בו רבים מאלה שלא צמים יוצאים לשבילים ולכבישים על מנת לטייל בדרכים הריקות ממכוניות. הנה כמה המלצות מסלולי טיול על אופניים שבהם תוכלו לרכוב בנחת.

זמני תחילת וסיום צום יום הכיפורים 2023 (צילום: Adobe stock)
זמני תחילת וסיום צום יום הכיפורים 2023 (צילום: Adobe stock)

איך להיערך לצום?

הפחיתו בשתיית משקאות המכילים קפאין: קולה, קפה ומשקאות אנרגיה למיניהם מכילים כמות גדולה של קפאין. לכן, מומלץ להפחית את שתייתם באופן הדרגתי, עד כדי הימנעות מוחלטת, כדי  לגרום לגופנו להתרגל למחסור בקופאין במהלך הצום". הסיבה לכך היא שתהליך הפסקת קפאין בצורה כה דרמטית כרוך בתסמיני גמילה, כמו כאבי ראש חריפים, סחרחורות חולשה קיצונית וכדומה, הנובעים מניקוי הגוף. את שתיית הקפה ניתן להחליף בעלי תה ירוק איכותיים, המכילים עושר של נוגדי חמצון, מסייעים לניקוי הגוף ונותנים תחושת המרצה ואנרגיה באופן מאוזן יותר מהקפה.

שתו הרבה: כדי לא להגיע למצב של התייבשות בצום, חשוב מאוד להרבות בשתיית מים כבר מהיום שלפני הצום ולא רק ממש לקראתו. ביום הצום מומלץ לשתות לפחות כוס מים אחת בכל שעה עד תחילת הצום, ולפחות 10 כוסות מים בסך הכל. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות עתירי מלח כגון חטיפים או מזונות מעובדים. לטיפים נוספים לחצו כאן

מה הכי נכון לאכול בארוחה המפסקת?

למרות אינסוף פתרונות לארוחה המפסקת, מתכונים מיוחדים לצאת הצום ועצות של סבתא לשמור על בטן מלאה לאורך זמן - למדע יש חוקים משלו. הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, חושפת את הטיפים החשובים שלה לקראת הארוחה האחרונה, וגם מיתוס קטן שנשבר: הצום - לא מרזה. 

הדיאטנית המליצה לשלב בארוחה המפסקת בטטה, פסטה, קטניות כמו שעועית לבנה, עדשים, חומוס - שמעכבים את פעולות העיכול ותורמים לשובע לאורך זמן. לטיפים נוספים לחצו כאן

מתכון לארוחת שבירת הצום - פיננסייר דבש / פסקל פרץ רובין 

החומרים (ל־30־35 יחידות בתבנית שקעים משומנת היטב):
150 גרם שקדים מולבנים, טחונים דק
150 גרם אבקת סוכר
2 ביצים
⅓ כוס קמח תפוחי אדמה
100 גרם חמאה מומסת
לעיטור:
½ כוס דבש
1 כוס שקדים מולבנים, גרעיני דלעת ואגוזי פקאן

אופן ההכנה:
מניחים את השקדים בקערת מערבל חשמלי. מוסיפים את אבקת הסוכר, ובעזרת וו גיטרה מערבבים אותם יחד תוך כדי הוספת הביצים. מוסיפים את קמח תפוחי האדמה והחמאה המומסת, עד לקבלת עיסת בצק אחידה. מעבירים את עיסת הבצק לשק זילוף ומזלפים לתבנית שקעים, כמעט עד הסוף. יוצקים את הדבש לשקית זילוף וגוזרים במספריים את הקצה כך שיתקבל זרם דק. מזלפים פסים של דבש מעל העוגיות. מפזרים על פני הפיננסייר מעט מתערובת האגוזים, השקדים וגרעיני הדלעת. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (175 מעלות) במשך 10־12 דקות. מוציאים ומצננים. 

למתכון נוסף לחצו כאן

מתי תופסק התחבורה הציבורית - ומתי תחודש?

התחבורה הציבורית - אוטבוסים ורכבות - תושבת ביום הכיפורים החל מכמה שעות לפני תחילת הצום עד למוצאי החג. 

גם בנמל התעופה בן גוריון הפעילות תושבת במהלך יום הכיפורים.

מה לובשים ביום הקדוש?

יום הכיפורים המתקרב מאפשר לנו זמן לחשבון נפש או זמן לצ'יל ולהתנתקות מהמסכים, תלוי את מי שואלים. בזמנים כאלה רבות מאיתנו מתלבטות איך לשקף לעולם את התהליכים שאנחנו עוברות. מהבחינה הזאת, הבחירה הקלה היא להתעטף בלבן.

איך שינתה מלחמת יום הכיפורים את פני המוזיקה הישראלית?

לא הייתה מלחמה ששינתה את פני התרבות הישראלית והשפיעה עליה כמו מלחמת יום הכיפורים, ומבחינה מוזיקלית שנת 1973 הייתה מהפכנית. עוד לפני פרוץ המלחמה אילנית ייצגה אותנו לראשונה באירוויזיון; אייבי נתן הקים את קול השלום, הרדיו הפיראטי הראשון בישראל; להקת כוורת כבשה לראשונה את ראש מצעד הפזמונים; והלהקות הצבאיות היו עדיין האימפריה הבלתי מעורערת של ענף הבידור.

באוקטובר הכל השתנה. עולם התרבות גויס כולו למוצבים השונים, מופעים והפקות הוקפאו או בוטלו; ענף הבידור נקלע למיתון; והדבר האחרון שאזרחי ישראל חשבו, כשכולם דיברו על חורבן הבית השלישי, היה ללכת לקולנוע או לתיאטרון.

לכתבה המלאה