חג הפסח בכלל, וליל הסדר בפרט מספקים אתגרים רבים לילדים עם הפרעות קשב וצרכים מיוחדים. חלקם מתמודדים עם היפראקטיביות, עם קשיים מוטוריים, הבנה חברתית, וחלקם אף מתמודדים עם לקות זו או אחרת בויסות חושי שגורמים להם לרגישות יתר או תת רגישות בטעם, ריח, מגע וכו'. ילדינו מצופים להתנהג יפה, להיות סבלנים ומנומסים סביב שולחן הסדר מרובה במשתתפים, וציפיות אלה עלולות לגרום לנו ולילדים תחושות מתח ואי נעימות.  

אתגר מורכב אחר הם נקיון וארגון הבית והחדר לקראת החג. בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים, יש חשיבות גדולה בהקניית ערכים של סדר ונקיון, ופסח היא הזדמנות טובה. מיומנויות סדר וארגון יקלו עליהם לתפקד באופן עצמאי בשיגרת היומיום. חשוב להבין שאי סדר אצל ילדים עם צרכים מיוחדים אינו נובע מזלזול או מחוסר התחשבות, אלא ממוסחות, מפיזור ומנטייה לקפוץ מעניין לעניין. כאשר ילד מגייס את כל כוחותיו בנסיון להתמקד ולהתרכז במשימה, הוא יתקשה לשים לב לאי-הסדר שנגרם סביבו בשל מאמציו. חדר הילדים עמוס לרוב בחפצים, במשחקים ובגדים. קשה לדעת מה יש בחדר והיכן נמצא כל דבר, וילדינו זקוקים למרחב נקי עד כמה שאפשר מגירויים מיותרים בכדי להימצא במצב רגשי שקט וממוקד יותר. הנה כמה טיפים איך לסייע לילדים עם צרכים מיוחדים בליל הסדר ובסידור החדר לקראת החג.

ליל הסדר

הקדימו את הפקקים לליל הסדר- ילדים היפראקטיביים יתקשו בנסיעה זוחלת ליעד. לא לחשוש להגיע לפני כולם ולהימנע מההפקק,  ובכל מקרה להביא תעסוקה ומשחקים לדרך. 

אפשרו לילד לקום מדי פעם משולחן הסדר ולהסתובב- ילדים רבים עם צרכים מיוחדים הם חסרי מנוחה, והשהייה הארוכה והרצופה סביב קריאת ההגדה והארוחה יכולה להיות להם מאתגרת מדי. בחרו להם מקום ישיבה בפינת השולחן, או בקירבת השירותים, כך שלא תאלצו להקים את היושבים האחרים. קושי מוטורי יכול להסתיים בהכתמת בגדי החג, ולכן הביאו איתכם בגדים להחלפה. 

בידקו שהחדר מאוורר – ריחות בישול, דגים ומאכלים אחרים עלולים להציק לילדים עם רגישות בויסות חושי. במקרה כזה, וודאו שיש חלון פתוח בחדר והוא מאוורר, וביחרו לילד מקום ישיבה בקירבת החלון הפתוח והרחק מהמטבח.   

תנו לילד תפקיד פעיל במהלך הסדר- כדי להקל על הישיבה הממושכת ליד השולחן, מומלץ לתת לילד תפקיד שיעזור לקטוע את הרצף. סכמו עם המארחים ועם מנחה הסדר, תפקיד במשימות במהלך קריאת ההגדה, ועזרה בעריכת השולחן הגשה בארוחה. ניתן להעסיק בתוכן והפעלה כלשהי את ילדכם או אפילו את שאר האורחים, לפני ובין המנות.  

האם לשיר את "מה נשתנה" ולהשתתף בקריאת ההגדה- לפעמים מבקשים מהמסובים לשולחן להשתתף בקריאה בהגדה לפי התור, לבקש מהם לשיר את השירים ובוודאי מצופה מהם לשיר את מה נשתנה. ילדים רבים עם צרכים מיוחדים נלחצים מהקראה ושירה מול קהל, וחוששים להתבלבל. חיסכו מהם את אי הנעימות. אם הילד רוצה להשתתף, אפשרו לו לקרוא מה שהוא בוחר, גם אם מה שבחר אינו רלבנטי למסגרת ההקראה של ההגדה. אל תתקנו אותו בפומבי, ואימרו בסוף אמן. בכלל, ההגדה קשה ומורכבת לקריאה. אם אפשר, הביאו לילד ספר מהבית שהוא אוהב.

הביאו לילד את האוכל שלו מהבית – רבים מהם לא אוכלים כל דבר מקערת הפסח או מהארוחה שאחר כך, ומעדיפים את האוכל שהם מורגלים בו ביום יום. חלקם רגישים למירקמי מזון מסויימים ולתיבלון. מאכלי החג עצמם לא מומלצים לילדים חסרי סבלנות ובעלי קשיים מוטוריים, כגון דגים עם עצמות. כל אלה אינם בטיחותיים עבורם. לכן, למרות שחג והשולחן עמוס מטעמים, עדיף להביא איתכם עבורם את האוכל היומיומי והפשוט שלהם. אם ילדכם ירצה לטעום קצת מהמוגש, אפשרו לו כמובן, אך הכינו אותו שיתכן ולא יאהב, אימרו מראש למארחים שלא ייעלבו, ותנו לו את הגיבוי מהבית. 

ד''ר שרית טגנסקי (צילום: פרטי)
ד''ר שרית טגנסקי (צילום: פרטי)

סידור חדר הילדים לקראת פסח

כללים לעבודה משותפת- אל תבחרו מה לזרוק עבורו. ערבו את הילד בתהליך וסדרו את החדר ביחד עם ילדכם. סדרו בבת אחת, לא בהדרגה. אם נעשה זאת בשלבים לאט לאט, יהיה יותר ויותר קשה לילד לוותר על דברים וההתגייסות לארגון וסידור החדר עלולה להתמוסס.

איך להיפטר מחפצים- לילדים עם הפרעת קשב יש נטייה לאגור ולאסוף חפצים וחלקם מתקשים לחלוק אותם עם אחרים ולוותר עליהם. עיברו עם הילד על כל החפצים. תנו לו לבדוק אלו צעצועים ומשחקים הוא הספיק לשכוח, אלו ספרים הוא כבר אינו קורא. אפשר להציע לתת לו אותם במתנה לחברים או לעמותות שאוספות תרומות לילדים. בתקופה זו- יש ערך משמעותי במיוחד בנתינה לילדי המפונים בצל המלחמה.

סידור ארון הבגדים- לקראת פסח וחילופי העונות, הזדמנות לאחסן את בגדי החורף במדפים הגבוהים בקופסאות אחסון עם מדבקות, כך שיהיה קל לאתר את הלבוש ביום שיהיה בו צורך. חילופי העונות הזדמנות לראות אלו פרטי לבוש הילד מיותרים ולמסור אותם. סדרו יחד עם הילד את ארון הבגדים, כך שיראה בדיוק היכן נמצא כל בגד, ויוכל לבחור מה ללבוש באופן עצמאי.

לשמור על החדר מסודר ומאורגן לאורך זמן- הציבו את סל הכביסה במקום בולט ונגיש לילד. אפשר לארגן סל כביסה נפרד לחדר הילדים ולהציבו ליד דלת החדר. למדו אותו שבמקום לפשוט ולזרוק בגדים על הרצפה, שישים ישר בסל הכביסה. בנוסף, החליפו את פח הניירות בחדר לפח גדול יותר.

ונקודה חשובה לסיום - חופשת הפסח היא הארוכה ביותר בשנת הלימודים. השנה, על רקע חודשי המלחמה הארוכים, התמודדו הילדים עם שיגרה לא קבועה ועם קשיי הסתגלות לשיגרה. יש לתכנן מראש יחד עם הילד את זמני הכנת המשימות לחופש. לא בקלות יצליח ילדכם להסתגל מחדש לחזרה לביה"ס ולגן בסיום הפסח- להשכמה מוקדמת, התארגנות בבוקר וליום לימודים ארוך, במיוחד כשסוף השנה כבר לא רחוק. לכן, מומלץ להמשיך במהלך החופשה בטיפול התרופתי ולהתמיד במעקב הרפואי כמו במהלך שנת הלימודים. לשמור כמה שאפשר במהלך החופשה על זמני הקימה והשינה  כמו בימי לימודים ועל תזונה מבוקרת.