אחד האתגרים הגדולים בחגים הוא השמירה על תזונה נכונה והימנעות מאכילה מופרזת, למרות המאכלים המפתים. מורן רייכמן מיירנץ, דיאטנית בכירה של שירותי בריאות כללית במחוז שרון־שומרון, משתפת אותנו בכמה טיפים חשובים לשמירה על מסגרת תזונתית נכונה במהלך החג.

לתרגל אכילה קשובה. נסו לתת תשומת לב מיוחדת למה שאתם אוכלים, כמה אתם אוכלים, האם אתם חשים רעב או אולי אתם כבר שבעים. כשאנחנו אוכלים מתוך הקשבה לגוף, טעמי האוכל יהיו מורגשים יותר והאכילה תהיה נינוחה ומדויקת יותר לצורכי הגוף.

להתמקד באיכות המזון. אוכל ביתי, מבושל וטרי תמיד יהיה טוב יותר לגוף, לעיכול ולשובע מאוכל מעובד, מתועש, משומר ומלא בחומרי טעם וריח.

שילוב של דגים מהווה מקור נפלא לאומגה 3 ולשומן בריא. מזון עשיר בסיבים תזונתיים אפשר למצוא בירקות, פירות ודגנים מלאים, וירקות ניתן לשלב בכל צורת הכנה כמו סלט, ירקות מבושלים, אנטיפסטי ובכל דרך יצירתית אחרת.

קינוחים. נוכל לשלב על שולחן החג קינוחים על בסיס קמח שקדים שנחשבים לבריאים, מזינים ומופחתי פחמימה ביחס לקינוחים על בסיס קמח תפוחי אדמה או קורנפלור. גם סלט פירות/תותים/שיפודי פירות יעשו לכם נעים לא רק בבטן אלא גם בעין.

שתייה ופעילות גופנית. כדאי להרבות בשתיית מים וחליטות תה ולהפחית בשתייה ממותקת. בימי החג רצוי לשלב פעילות גופנית, שהיא אחת הדרכים הכי משמעותיות לשמירה על בריאות גופנית ונפשית.

ילדים זה שמחה

צריך לזכור שבעוד רובנו מגיעים לליל הסדר עייפים ומותשים, רוב הילדים יצאו לחופשה כבר לפני שבוע, והחזרה למסגרות צפויה רק לאחר החג השני. "כדאי לנצל את החופשה הארוכה ולסייע לילדים לפתח את כישורי העצמאות, ההשתתפות והלמידה שלהם באמצעות פעילויות שונות", אומרת עדי רביד, מרפאה בעיסוק בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה. "כך אנחנו מרוויחים תחושת מסוגלות ועצמאות של הילדים, חיזוק מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות - ובמקביל גם קצת עזרה להורים".

רביד מפרטת שורת המלצות לפעילויות שונות עבור הילדים: "שתפו את הילד בניקיונות. ניקוי חלונות/מראות מהווה עבור הילדים חוויה מהנה ובנוסף תורם לחיזוק חגורת הכתפיים. אפשר להיעזר בילדים להוציא את תכולת הארון לצורך ניקוי ובכך לספק להם פעילות רציפה".

עוד ממליצה רביד לערב את הילדים בסידור החדר וארגונו מחדש: "אפשר לעבור איתם על החפצים השונים ולהחליט מה זורקים ומה שומרים. זאת הזדמנות טובה לשים לב לסידור החדר ולוודא שהסביבה אינה מציפה מדי ומאפשרת למידה ומשחק. "בנוסף אפשר להכין ארגז של משחקים/בגדים לתרומה, וכך ללמד את ילדינו גם את ערך הנתינה".

לקראת הסדר אפשר ורצוי לשתף את הילדים בעריכת השולחן: "זוהי הזדמנות מצוינת לתרגל עם הילדים את התפיסה החשבונית שלהם. הילד יכול לחשב כמה מוזמנים יש מכל משפחה ובהתאם לערוך את הצלחות, הכוסות והסכו"ם".

שולחן ליל הסדר (צילום: הדס פרוש)
שולחן ליל הסדר (צילום: הדס פרוש)

בין סיפורים לפרפרים

אלה מכם שלא נסעו לנפוש בחו"ל יגלו כי התפוסה במרבית בתי המלון והצימרים בארץ מלאה כמעט לגמרי, והמחירים, כצפוי, מזנקים במהלך החג. גם אתרי הטבע צפויים להיות עמוסים במהלך ימי חול המועד בהמוני מטיילים, ובקק"ל, רשות הטבע והגנים ובאטרקציות כבר נערכים לקראת הגעת המוני המבקרים.

קרן קיימת לישראל יוזמת שלל פעילויות שמתאימות לכל המשפחה. "אנחנו מזמינים את הציבור להגיע ליערות קק"ל, ליהנות ממגוון הפעילויות ולקחת חלק במסורת הישראלית", אומרת יו"ר קק"ל יפעת עובדיה לוסקי.

בין האירועים הצפויים: "יער של סיפורים" - פסטיבל ספרי הילדים של קק"ל, שיתקיים בחניון הקהילות ביער הרצל בימים ראשון ושני. ביום שני תיערך "צעדה יזרעאלית" - צעדה רגלית ומסע אופניים ממצודת ציפורי לאורכו של נחל ציפורי, לאורך שבילים רוויי היסטוריה.

בגן הבוטני שבשמורת החולה יתקיים פסטיבל הפרפרים, שיכלול הפעלות לכל המשפחה, סרט, הצגה, פעילויות יצירה בנושאי פרפרים ועוד. בנוסף, יותר מ־170 אתרי מורשת, מוזיאונים, סיורים מודרכים ועסקי תיירות קטנים ייפתחו ללא תשלום לציבור במהלך חול המועד פסח, בחסות בנק הפועלים.

מנקים ושורפים

פסח נחשב לחג הניקיון הלאומי, אבל מלבד בית נקי ומצוחצח, להכנות הקפדניות לחג יש גם היבט נוסף, בריאותי. "עשר דקות של שטיפת רצפה יעזרו לנו לשרוף בין 30 ל־40 קלוריות", מסבירה ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה של שירותי בריאות כללית במחוז מרכז. "ואילו עשר דקות של טאטוא הרצפה יגרעו עוד 20־25 קלוריות". עוד אומרת ד"ר אבל כי ניקוי אבק שאורך כעשר דקות יצרוך מהגוף 20־25 קלוריות, ושטיפת כלים למשך זמן דומה תפחית ממאזן האנרגיה שלנו 31־40 קלוריות.

לנצח את הפקקים

כמדי שנה, גם היום מאות אלפי בני אדם יניעו את המכונית וייצאו לכבישים. המשטרה צופה עומסי תנועה כבדים ביותר, בעיקר בשעות אחר הצהריים המאוחרות, וצירי התנועה המרכזיים צפויים להיסתם. במשטרת התנועה ממליצים לכל מי שיכול לעשות זאת לצאת כמה שיותר מוקדם מהבית. עדיף להגיע מוקדם ולשבת עם המארחים שלכם לכוס קפה על הספה, מאשר להתעצבן בכבישים ולהיות בלחץ שלא תספיקו להגיע הזמן. בכל מקרה, כדאי לעשות שימוש באפליקציית ווייז ולבחון נסיעה בדרכים חלופיות.

עומסי תנועה צפויים גם בשעות המאוחרות של הערב, כשחוגגים רבים יעשו את הדרך בחזרה לביתם. גם כאן רצוי לתכנן מראש את שעת היציאה, ובכל מקרה להיאזר בהמון המון סבלנות.

גם בחול המועד צפויים עומסי תנועה כבדים, כשרבים ינצלו את הימים הפנויים לטיול ולנופש. נסו לשנות את שעות היציאה והחזרה. במשטרת התנועה ממליצים בחום לתכנן את הטיול שלכם קצת אחרת, לצאת מהבית בשעת בוקר מוקדמת ולשוב בצהריים. כך תצליחו לא רק לחסוך לעצמכם את העומסים בדרכים, אלא גם להספיק אולי לתפוס תנומת צהריים קלה. ווין־ווין.