חג הפסח יחול השנה ביום רביעי, י"ד בניסן תשפ"ג, 5 באפריל 2023, אז נחגוג את ליל הסדר. כעבור שבוע, ביום רביעי, כ״א בניסן תשפ״ב, ה-12 באפריל 2022, יחל שביעי של פסח, המכונה גם חג שני. במהלך השבוע שבין שני סופי השבוע יהיה חול המועד פסח. חג המימונה יחול ביום חמישי - ה-13 באפריל.
המדריך השלם לחג הפסח | הרב אליעזר מלמד
השלב השלישי - ביעור החמץ: בבוקר יום י"ד, לאחר ארוחת הבוקר יש לאסוף את כל החמץ שנותר ולבערו. אפשר לבערו על ידי השלכתו לשירותים או לפח האשפה הציבורי, ורבים מהדרים לבערו בשריפה.
השלב הרביעי - ביטול כל החמץ: מיד לאחר הביעור, חוזרים לבער את החמץ באמירה של ביטול החמץ, וביטול זה חל גם על שאריות החמץ שאולי נותרו ממה שאכלנו בליל י"ד ובבוקרו. לכן נוסח הביטול ביום שונה במעט: "כל חמץ ושאור שיש ברשותי, שראיתיו ושלא ראיתיו, שביערתיו ושלא ביערתיו, יתבטל ויהיה הפקר כעפר הארץ".
הנוסע מביתו למשך הפסח, צריך לבדוק את ביתו בלילה האחרון לשהייתו בבית. אם הבדיקה בליל י"ד - יברך על בדיקתו, ואם לפני כן - יבדוק בלא ברכה. המוצא חמץ ברשותו בימי הפסח, חייב לבערו מיד בשריפה, או שיפורר אותו לפירורים קטנים וישליכם בשירותים ויוריד עליהם את המים.
מומלץ לקיים מכירת חמץ, מפני שישנם מוצרי מזון שיש ספק אם נתערב בהם מעט חמץ, ואין ראוי לאבדם מפני ספק כזה, וגם אין אפשרות להשאירם בבית שמא יש בהם חמץ, לפיכך מכלילים אותם במכירת החמץ ויוצאים מהספק. המכירה מתבצעת על ידי רבנים שמקבלים מהמוכרים סמכות משפטית למכור את חמצם. יש גופים רבניים שניתן למכור דרכם באמצעות האינטרנט.
הכלל היסודי בדיני הכשרת הכלים: 'כבולעו כך פולטו'. כדרך שימושו של הכלי בחמץ, כך הכשרתו. שלושה סוגים של שימוש ישנם: א) כלים שהשתמשו בהם בבישול על ידי נוזלים רותחים, כגון סירים וסכו"ם - הכשרתם בהגעלה, היינו בטבילה במים רותחים למשך שניות אחדות. ב) כלים שהשתמשו בהם באש בצלייה או באפייה, כגון שיפודים ותבניות אפייה, הכשרתם בליבון, היינו הכנסתם לחום אש. לכתחילה עד שיגיעו לחום של 400 מעלות, ואם יש חשש שיתקלקלו, אפשר ללבנם באותו חום שהשתמשו בהם בחמץ. ג) כלים שהשתמשו בהם במאכלי חמץ קרים, הכשרתם בניקוי ובשטיפה במים קרים. כדרך הכשרת כלים ומטבח לפסח, כך הכשרתם משימוש במאכלים אסורים.
חצובה וכיריים: מנקים את משטח האמייל שמתחת לחצובה ואת ראשי הגז. נוהגים להדר בפסח ולצפות את הברזלים שעליהם הסירים עומדים בנייר כסף או להכשירם בליבון קל (הבערת אש על המקום שבא במגע עם הסירים). נוהגים גם להבעיר במשך רבע שעה את כל הלהבות.
כיריים חשמליות או קרמיות: מנקים ומחממים על החום הגבוה למשך חצי שעה. פלטה של שבת: מנקים ומחממים על החום הגבוה למשך שעה.
תנור אפייה: מנקים, ואחר כך מפעילים על החום הגבוה ביותר למשך חצי שעה. את התבניות עדיף שלא להכשיר, כי לכתחילה צריך להכשירן בחום של 400 מעלות שיפגום את מראן. ולכן קונים לפסח תבניות חדשות או משתמשים בתבניות חד פעמיות. אמנם הרוצה להכשירן בתנור בחום הגבוה - רשאי.
מיקרוגל: א) מנקים משאריות אוכל. ב) מחממים בו צלוחית מים עם סבון למשך כשלוש דקות. ג) מכשירים את הצלחת בהגעלה, או מניחים עליה קרטון או פלסטיק שיחצוץ במשך הפסח בינה לבין המאכלים שמחממים בפסח.
מדיח כלים: מנקים את המסננת משיירי מאכל, ומפעילים את המדיח עם המגשים על החום הגבוה בתוכנית הארוכה ביותר.
מקרר, שולחן וארונות מטבח: מנקים היטב. בקבוק פלסטיק של תינוק: טוב להחליפו, ובשעת הצורך אפשר לנקותו ולהגעילו.
כלי חרס וחרסינה: אם השימוש בהם היה במאכלים חמים, אין אפשרות להכשיר. אם השתמשו בהם בצונן, אפשר להכשירם בניקוי ושטיפה. כלי זכוכית: אם השתמשו בהם בחמים, יש לנקותם ולהכשירם בהגעלה. ויש מקילים ומסתפקים בניקוי טוב, הואיל והם חלקים ואינם בולעים טעמים.
לעומת זאת, מנהג רוב יוצאי ספרד לאכול מיני קטניות בפסח, אלא שמקפידים לברור אותם היטב, ושיהיה להם הכשר לפסח. ויש קהילות שנהגו להחמיר שלא לאכול אורז, כדוגמת קהילת איזמיר. ובמרוקו רבים נהגו שלא לאכול אורז ועוד מיני קטניות יבשים בפסח. ונכון לכל אדם להמשיך במנהג אבותיו. בני זוג מעדות שונות, נוהגים ללכת לפי מנהגי האיש.
מותר למי שנוהג שלא לאכול קטניות, להשהות קטניות בביתו, ואף לבשלן עבור מי שנוהג לאכול קטניות בפסח. לצורך חולה גם המחמירים רשאים להקל לאכול מיני קטניות. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך.
יש מהדרים שהמצות השמורות לליל הסדר יהיו 'מצות יד', כלומר, שנילושו ונאפו ביד ולא על ידי מכונה, מפני שהכוונה בעשיית 'מצות יד' ניכרת יותר. אולם גם מצות שמורות של מכונה - כשרות לכתחילה לליל הסדר.
תענית בכורות: כיוון שבליל הסדר התרחשה 'מכת בכורות', נהגו הבכורים לצום ולהתעורר לתשובה בערב פסח. או לחילופין, להשתתף בחגיגה קטנה לכבוד 'סיום מסכת' ולטעום מהכיבוד שמגישים, וכיוון שאכילה זו לשם מצווה, היא גוברת על מנהג הצום ומבטלת אותו. גם מי שסיים ספר קודש בעל ערך, יכול לערוך על כך מסיבה קטנה, לטעום דבר מה ולהיפטר מהצום. בערב פסח שחל בשבת מקדימים את התענית ליום חמישי.