"כי מנסה ה' אלקיכם אתכם" ( י"ג-ד')

נצטווינו שאם יבוא נביא שקר ויסית לעבודה זרה, אפילו שיחולל מופת, אין לשמוע לו כי זהו ניסיון שמנסה אותנו הקב"ה. כיצד עומדים מול ניסיון כזה? הסביר הסבא מנוברדהוק (ר' יוסף יוזל הורוביץ, מגדולי תנועת המוסר ומייסד ישיבת נובהרדוק במז' אירופה, שביססה את בניית אישיותם של חניכיה על מוסר ועבודת מידות מעשית. 1850-1919) במשל:

בוורשה פעלה כנופיה ש"עקצה" את קרבנותיה באופן מתוחכם. הם היו פונים ל"קורבן" התורן בהצעה נדיבה: ברשותם מכונה משוכללת לזיוף שטרות ומוכנים הם למכור לו מאה אלף שטרות מזויפים תמורת שלשים אלף שטרות אמיתיים בלבד. על מנת להסיר חשש מהקרבן אמרו לו: הנה הכסף המזויף, בחר לך 3 שטרות וגש לבנק לפרטם בכסף קטן ותראה האם יבחינו בזיוף.

האיש הסכים, בחר באקראי 3 שטרות וניגש לבנק. (והכין סיפור כיסוי למקרה שיתפס) ואכן הפקיד בדק ואישר להמירם. ראה זאת האיש והסכים לעסקה. רוקן את חסכונותיו והביא לנוכלים שלשים אלף שטרות אמיתיים וקיבל מהם מאה אלף שטרות מזויפים. הנוכלים הכינו מזוודה אותה מילאו במאה אלף שטרות מזויפים ומסרוה לקרבן.

האיש עדיין היסס. שמא השטרות הקודמים אותם מסר לפקיד הבנק היו אמיתיים אבל הפעם אכן מזויפים וילכדו אותו. שוב נטל 3 שטרות מתוך המזוודה של הנוכלים ופנה אל הבנק וגם הפעם פקיד הבנק אישר להמירם. עכשיו היה ידידינו הקרבן בטוח בעצמו והסכים להחליף את כספו במזוודת הנוכלים. ישב לספור את השטרות שהנוכלים הביאו. אכן מאה אלף שטרות חדשים ומבריקים שאפילו פקידי הבנק אישרו את אמיתותם.

שמח האיש. ברגע אחד הרוויח שבעים אלף שטרות והתעשר ללא עמל. לקח את המזוודה הכבדה המלאה במאה אלף השטרות ופסע מעדנות לכיוון ביתו לספר לאשתו על העושר שנפל בחלקם.

 לפתע עצרו שוטר: "הי, מה אתה נושא עמך?"

"כסף" ענה בקול רוטט.

בפקודת השוטר הניח את המזוודה ברצפה ופתח אותה. והנה היא גדושה בשטרות. גחן השוטר התבונן היטב וקולו רעם: "מה זאת?! אלו שטרות מזויפים! אתה עצור! בא עמי לתחנת המשטרה!"

נחרד האיש והבין שנפל לצרה גדולה. בטרם יספיק השוטר הגחון להזדקף נשא רגליו וברח. עד שהשוטר נעל שוב את המזוודה כבר לא היה לו זכר והשוטר המטופל במזוודה כבדה לא יכול היה לדלוק אחריו.

בכה האיש על כספו אך נחם עצמו שלא איבד את חרותו. ברגע אחד התעשר ובמשנהו...התרושש.

והשוטר שנמנה אף הוא על כנופיית הנוכלים עשה דרכו למעונם להתחלק בשלל...

מה סוד התעלול. כיצד הערימו גם על פקידי הבנק? התשובה היא שמאה אלף השטרות לא היו מזויפים אלא אמיתיים. אם כן, שהקרבן ראה שגם הפקיד אישר אותם למה ברח? היה עליו להשאר ולטעון שהם אמיתיים?

התשובה היא כיון שבעצמו פקפק... לכן נמלט. מי שיודע שהאמת אתו לא יכשל בעת נסיון. יעמוד איתן כצור. רק מי שאמונתו רופסת ינוס בעת מבחן.