סיפור מכירת יוסף, שבייתו בכלא המצרי, העלאתו הפתאומית לדרגת משנה למלך, התגלותו כיוסף בפני אחיו, פגישת יעקב עם בנו אחרי היעלמות של שנים – כל אלו אינם רק סיפור נפלא ומרגש. התורה אינה מספרת מעשיות אם אין להן הוראה לדורות. מן הסתם אירעו בתולדות עמנו עוד אלפי סיפורים מרגשים לא פחות, אולם אין להם זכר בתורה.

אם כן, הבה ונפיק לקחים עכשוויים מסיפורי תורתנו. הלקח החשוב הוא לא להסתמך רק על מה שמתרחש עכשיו מול עינינו, אלא להביט אל האופק, כמה צעדים קדימה. לדוגמה, היו לנו שנות בצורת קשות ברצף. שנים בהן עדיין לא ידענו כיצד מתפילים מי ים, מפלס הכינרת ירד מתחת לקו האדום, מי הים חלחלו אל הבארות במישור החוף והמליחו את מימם. חשבו על תוכניות לייבוא מים מטורקיה, ואז החלו לחלום על התפלת מי ים בכמות שתספיק להציל אותנו מצמא חלילה ואובדן החקלאות.

לפתע הגיעו שנים נפלאות של גשמים עזים, גשמי ברכה, נחלים עלו על גדותם. בתוך שבועיים ירדו משקעים של עונה שלמה. הבארות במישור החוף הומתקו, הכינרת גאתה, ומאידך מפעל התפלת מי הים צבר תאוצה וב"ה הצליח.

נפרס לעינינו מאמר חז"ל "גדול יום גשמים כתחיית המתים". אנו מאמינים שתחיית המתים תתגשם, וזהו אחד מי"ג עיקרי היהדות כמו ביאת המשיח. אבל אנו חיים בעולם עכשווי וכל תוכניותינו מבוססות על ההווה בלבד. מה יהיה על התעסוקה היום, על הביטחון היום, שלום היום, ארץ ישראל היום. ושוכחים שיש אדון לעולם עם תוכניות משלו "ופתאום יבוא האדון ה' אל היכלו" (מלאכי ג').

אמר ר' שלום ולך זצ"ל, כמו שלפתע ממטרי עוז מחליפים שנות בצורת, כך "שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב". כאותו נגב צחיח אשר לפתע מגיחים בו אפיקי מים בשיטפון עז.

כך יעקב אבינו התאבל על בנו, והנה בא רעב בארץ. הוא שולח את בניו למצרים להביא אוכל, והנה צרה חדשה. העלילו עליהם עלילה, אסרו בכלא אחד מהם, ודורשים שיורידו לשם את בן הזקונים. "ויאמר יעקב אל בניו למה הרעותם לי להגיד לאיש העוד לכם אח" (בראשית מ"ג, ו').

על תרעומת זו של יעקב כנגד בניו אומרים חז"ל דברים קשים (בראשית רבה צ"א, י'). "מעולם לא אמר יעקב דבר של בטלה חוץ מזה!" אמר הקב"ה, "אני עוסק להמליך את בנו במצרים, והוא אומר למה הרעותם לי?".

לאחר תלאות נוספות לפתע מתגלה יוסף, והכל מאיר באור יקרות ומתברר ש"למחיה שלחני האלוקים לפניכם", ובמקום קדרות – נוגה השמש. "וחיכיתי לה' המסתיר פניו מבית ישראל", אומר ישעיהו. ההסתר חולף "וברגע קטן עזבתיך וברחמים גדולים אקבצך".

זהו הלקח. אין ייאוש! יש תוכנית אלוקית לעולם!