פרשת השבוע: וישלח‎ | הרב ישראל מאיר זינגרביץ'

הרש"ר הירש מסביר שמאבק יעקב והמלאך מגלה את ייעודו של עם ישראל בין האומות: הכרה בחולשתו הטבעית כ"יעקב" מביאה אותו להישען על כוחו של ה', ומתוך כך לזכות לשם "ישראל" המסמל גבורה אלוקית והתעלות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
פרשת השבוע: וישלח‎
פרשת השבוע: וישלח‎ | צילום: AI

ויש לבאר על מה ניטש המאבק בין שרו של עשו ליעקב, וכן מה מסמל השינוי בשמו של יעקב לישראל?  מבאר הרש"ר  (רבי שמשון רפאל הירש-  מחשובי רבני גרמניה בשלהי המאה ה 19 ומגדולי מפרשי התנ"ך בדורות האחרונים),  שני השמות " יעקב"  ו"ישראל" יחד מורים על תפקידו המיוחד של עם ישראל  בין האומות. השם "יעקב" מורה על שאנחנו תחת עקב רגליהם של אומות העולם ואנו נאחזים בעקבם, אבל להם הכח והגבורה הגשמית ואנו מדוכאים תחת שלטונם.

לעומת זאת השם "ישראל" מורה שהקב"ה שהוא "אל" יש לו שררה  ושלטון להיות עליון על כך העמים ובידו הכח והגבורה והעושר הגשמי והוא מכניע את כולם בכוחו וגדולתו ואין כח בעולם המסוגל לעמוד נגדו. זהו תפקידו של עם ישראל מול האומות בכל הדורות. אכן אין לעם ישראל מצד עצמם חוזק וכח גשמי היכול לעמוד מול כל האומות הרוצות בכל דור להשמידנו. ואדרבא, מצד כוחם הגשמי הם לעולם "יעקב" הנרמסים תחת קלגסי האומות וממילא כאשר ישנה הבלחה זמנית בה עם ישראל זוכה להצלחה גשמית והם מצליחים לגבור על אויביהם או זוכים לעושר חומרי,  ניכר הדבר שזה בא להם מאת הקב"ה שהוא עליון על כל העמים ונותן כח וחכמה לעמו ובזה יאמר להם שם "ישראל".

לכן דווקא כאשר עם ישראל מכיר בכך שאין לו באופן טבעי כח גשמי ואינו יכול לנצח את אויביו  או להשיג עושר כלכלי על ידי כוחותיו העצמיים ומכיר בכך שכל הצלחותיו הגשמיות באות אליו מאת ה' אז הוא מקיים את תפקידו להיות "ישראל". אבל אם חס וחלילה בני ישראל אינם מכירים בכך שכל כוחם וחכמתם מורעפים עליהם מאת ה' וטועים לחשוב ש "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" אז הקב"ה גוזר שאומות העולם מתגברים עליהם ומפתיעים אותם ומעוור את עיני המגינים והמנהיגים  והופך את עם ישראל למרמס תחת רגלי האומות, ובטל מהם הכח והעושר ואז נקראים בשם "יעקב".

נמצא, מסכם הרש"ר הירש, ששני השמות מצטרפים לשלמות תפקידו של עם ישראל בין האומות. שצריכים עם ישראל לנהוג גם בשם יעקב וגם בשם ישראל, שרק בזמן שהם מכירים ומרגישים שהם מצד עצמם "יעקב" ואין להם כח גשמי מצד עצמם אז הקב"ה מרעיף עליהם גבורה גשמית וחכמה אדירה כיצד לנהל את חייהם מול האומות ומנצחים את האומות שלא יוכלו לרמוס אותם בעקבם. לכן לא יאמר עוד שמך "יעקב" המסמל כניעה מול אויבים בזמן שאנו טועים לחשוב "כוחי ועוצם ידי"  כי אם "ישראל" יהיה שם אומתנו המבורכת על ידי הא-ל  המרעיף על ראשינו מטל השמים ומשמני הארץ, והמחזק את ידי מגיני ארץ קדשנו.

תגיות:
תורה
/
פרשת השבוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף