פרשת השבוע: וישב | הרב ישראל מאיר זינגרביץ'

הדיון במכירת יוסף מציג את מורכבותם של סיפורי האבות. האחים חששו שיוסף שואף למלכות בסגנון אומות העולם, שתבטל את ייחודיות השבטים, בעוד שיעקב הבין את חזונו למלכות ישראלית המכירה בערך כל יחיד

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
פרשת השבוע: וישב
פרשת השבוע: וישב | צילום: AI

מכירת יוסף על ידי אחיו היא אחד הדברים התמוהים בדברי ימי אבות  האומה. כיצד ניתן להבין שהשבטים, צדיקי עליון, יגיעו לרמה כזו של שנאה. קשה להעלות על הדעת שבגלל קנאתם ביוסף על כתונת פסים שתפר לו יעקב, יתדרדרו לרמה כזו של רצון לרציחה ואחר כך למכירתו של אחיהם. וכי בגלל חלומות יוסף ראוי לבני יעקב להתאכזר עד כדי כך?

צריכים אנו לדעת שאין לנו אפשרות לרדת לעומקם של סיפורי התנ"ך על האבות. מדרגתם היא למעלה מהשגתנו ולנו לא נותר אלא לנסות להבין מתוך השגתנו המוגבלת את הפן החיצוני של המסופר, מתוך הבנה שפנימיות הסיפורים עדיין תהיה סתומה לפנינו. מתוך מגבלה זו ננסה ללמד זכות ולהבין את מעשה האחים.

האחים הטיחו בפני יוסף שסיפר להם על חלומו ובו האחים ואביהם מתכופפים מול יוסף "המלוך תמלוך עלינו?!" לכאורה קשה, שהרי  בסופו של דבר אחד מהשבטים אכן עתיד למלוך, כנהוג בכל עם בזמנו, אלא שהם הבינו שראובן הוא הבכור ולו ראוי השלטון. אבל עם קצת מחשבה הם יכלו להבין שבעצם גם יוסף, למרות היותו הצעיר, גם הוא ראוי לשלטון שכן אלמלא רמאותו של לבן, רחל, אימו של יוסף, הייתה צריכה להיות אשתו הראשונה והעיקרית של יעקב, ולפי זה יוסף היה היורש המתאים - ולכל הפחות אין זה מופרך לצפות שיוסף יהיה המלך לא פחות מראובן. יוסף הוא הבכור לרחל כפי שראובן הבכור ללאה. ולכן נאמר "ויעקב שמר את הדבר" בשמעו את חלומות יוסף. זעם האחים נבע מהבנתם את המושג מלכות וחששם מהבנת מושג זה על ידי יוסף, הבנה שהיתה מסוכנת גם לדורות.

ומסביר הרש"ר (רבי שמשון רפאל הירש) כ יבאומות העולם המושג מלכות הוא תוצאה מהתפתחות חברתית בה כל היחידים של אותה אומה מתחברים ליחידה אחת ומקבלים עליהם מרצון, או מהכרח, את מלכות המלך השולט עליהם. ואז, כל היחידים מתבטלים בתוך כלל האומה וכל הפרטים משועבדים לכבודו של היחיד המולך עליהם. מלכות כזו  היא השפלה ובזיון כבוד האדם, שכן זהו ביטול מוחלט של הייחודיות של כל יחיד,  והיחיד נעשה חלק מכלל האומה למען תאוות כבוד המלך, כמו לבנה בבנין.

לעומת האומות, המלכות בישראל היא אמנם חיבור יחד של כולם, אך מתוך חשיבות של כל יחיד ויחיד, מבלי לגרוע מהחשיבות והמיוחדות של כל פרט. אבינו יעקב היה איש אחד אך גם כשצאצאיו התרבו לשש מאות אלף איש, הם עדיין בני איש אחד שרושם אותו חותם טבוע בנפשם. הם נושאים במשך כל הדורות את מורשת יעודם האחד, אך גם בתוך אחדות יסודית זאת הם שומרים ריבוי של תכונות שונות וייחודיות של שבטים, משפחות ויחידים. וכך יושלם היעוד של מלכות ישראל על ידי כל יחיד ויחיד למרות ייחודיותו ועל ידי ריבוי של מידות ותכונות מיוחדות ושונות.

לאור זאת, אצל האומה הישראלית אין היחיד מתבטל בתוך הכלל כמו באומות העולם, אלא האומה נוצרת  מתוך צירוף כל יחיד לפי מעלתו וחשיבותו המיוחדת.

האחים חששו שיוסף שואף למלכות מסוג המלכות של אומות העולם ושהוא עתיד לבטל את הייחודיות של יתר השבטים שיהיו  בטלים ומשועבדים למלך ולא יוכלו לקיים את תפקידם בעבודת ה' המיוחדת לכל שבט ויחיד, ומתוך טעותם הגיעו לשנאתם.

אך יעקב "שמר את הדבר" , יעקב הבין שלא לכך שואף יוסף אלא ליצירת מלכות כמו מלכות ישראל בה  לכל שבט מקומו הקדוש.

תגיות:
תורה
/
פרשת השבוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף