במערכת הביטחון לא הגדירו את פעיל הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא״פ) חאדר עדנאן, שמת אתמול בבית המעצר בניצן לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים, כבכיר או כדמות מרכזית בארגון הטרור. אבל בכירות בארגוני הטרור, גם כך היא עניין יחסי למתבונן. גם במערכת הביטחון מאדירים לעתים את מעמדם של פעילי טרור ומעלים אותם בדרגות הבכירות, לאחר חיסול או מעצר מוצלח של דמות כזו או אחרת, גם כחלק מהרצון למנף הצלחות.

לאחר הירי הנרחב לעוטף: צה"ל החל לתקוף ברצועת עזה
מטח לשדרות ולעוטף עזה, נתין זר נפצע קשה מרסיסים באתר בנייה

הפעם זה תורם של הפלסטינים להאדיר את מעמדו של עדנאן לאחר מותו. מרכזיותו כפעיל טרור בולט ומוביל - פחות או יותר - כבר אינה חשובה, כמי שמת כשובת רעב סדרתי, הפלסטינים מבקשים להפוך אותו לסמל, סביב אחת הסוגיות הביטחוניות הרגישות ביותר - האסירים.

הערכת מצב אצל נתניהו, - צילום: עומר מירון /לע"מ

כפעיל טרור שנעצר 13 פעמים על ידי כוחות הביטחון ונכלא עשר פעמים לא היה עדנאן במעמד של בכיר בארגון - לא ברמה המבצעית והפיקודית, לא כדמות בעלת משקל מיוחד בהנהגת הארגון באיו״שֿ וגם לא ברמה הרוחנית. אבל כל אלה כבר פחות חשובים. עדנאן, שכבר משנת 2005 נוהג לשבות רעב, הוא בדיוק סמל המאבק שבו מבקשים ארגוני הטרור לעשות שימוש - ומכאן כמובן הסיבה שהימים הקרובים צפויים להיות מתוחים מאוד מבחינה ביטחונית - ואפשרות של הידרדרות מהירה גם ברצועת עזה היא משהו שמערכת הביטחון חייבת לקחת בחשבון. 

סבירות גבוהה מאוד שבימים הקרובים יתגברו הניסיונות להוציא פיגועי ירי ביהודה ושומרון מצד חוליות טרור מאורגנות, בעיקר של הג׳יהאד האסלאמי, שיבקשו לנצל את האירוע להוביל להסלמה משמעותית יותר בשטח. יש סבירות גבוהה גם לפיגועים שיבוצעו על ידי מחבלים בודדים במאפיינים של פיגועי דריסה, דקירה או פיגועי ירי, כמו במקרים רבים בשנה האחרונה, בעיקר לאור קלות זמינות הנשק.

סביר להניח שגם ברצועת עזה יבקשו ארגוני הטרור להמשיך ולבצע ירי רקטות מהרצועה כהזדהות עם האסירים בבתי הכלא גם בימים הקרובים, אבל לא בהכרח שזה יוביל כבר בשלב הזה להסלמה משמעותית ברצועת עזה. עוד לפני סבב הסלמה גדול או מבצע נוסף ברצועה, לישראל וחמאס יש סיבות רבות מדוע לא להיגרר כעת לעימות אלים בדרום. 

גם כאשר החודשים האחרונים עמדו בסימן הטרור ביהודה ושומרון ובירושלים, ובמתיחות ביטחונית ואירועים חריגים מול חיזבאללה ואיראן, רצועת עזה היא עדיין הגזרה שבה הסיכויים למבצע צבאי בעצימות גבוהה, עד כדי כמעט מלחמה. וגם אם סבב המהלומות הנוכחי לא יוביל להתפתחות צבאית משמעותית, המשך ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון עשויה להוביל בסופו של דבר גם לעימות בעזה, כפי שכבר התרחש פעמים רבות מאז ההתנתקות לפני 18 שנים. 

מה שמתחיל בהסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון, בבתי הכלא או בהר הבית, במוקדם או במאוחר עשוי להגיע למבצע נוסף של ישראל ברצועה ולזה צה״ל נדרש להיות ערוך. בארבעת החודשים האחרונים ניתן כבר לזהות מגמה של התגברות וחידוש ירי הרקטות מהרצועה בתגובה לאירועים חריגים שמתרחשים בגזרות אחרות, זו אומנם עדיין אינה מגמה מבוהקת, אבל כזו שמסמנת כיוון.

מלחמה בעזה או מבצע גדול, גם אם לא יתרחשו מחר בבוקר, הם תרשים הייחוס הסביר ביותר שעמו עשוי הרמטכ״ל הרצי הלוי להתמודד כאתגר מרכזי במהלך הכהונה שלו כרמטכ״ל. עימות בעזה עשוי להוביל לאתגרים ביטחוניים נוספים בגזרות אחרותֿ, כאשר אין ספק למערכת הביטחון שבכל מבצע גדול בדרום - תאותגר ישראל באיומים ביטחוניים נוספים גם בזירה הצפונית.

למרות זאת, אפשרות שעימות נרחב בדרום יוביל למלחמה גם בזירה הצפונית מול חיזבאללה, נכון לעכשיו אינו התרחיש הסביר או המוביל, אבל הוא כן האפשרות המסוכנת שמולה צה״ל ומערכת הביטחון צריכים להיות ערוכים בתוכניות, באימונים ובכשירות המבצעית.