לא גילו המופלג של הנשיא ג'ו ביידן ולא שנות העמידה של מושל פלורידה רון דה־סנטיס יהיו נושא משפיע במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, שהתחילה למעשה עם הצהרתו הרשמית של ביידן כי הוא מתמודד על תקופה שנייה בבית הלבן. גם אכזבתם של אמריקאים רבים ודאגתם ממצבם הכלכלי, או כעסם על גל תקריות הירי המתרחשות בערים גדולות שגובות חייהם של אזרחים, בהם ילדים, לא יהיו הנושאים המרכזיים שיכתיבו בלעדית את דפוסי ההצבעה של רוב הבוחרים.

ארה"ב: חוק חדש קובע חמש שנות מאסר למסייע לקטינה לבצע הפסקת היריון
לאור פסיקת ההפלות בארה"ב: הנשיא ביידן חתם על צו שייסיע לנשים

בבחירות לנשיאות 2024, הנושא שיעמוד במרכז שיקול הדעת של מיליוני מצביעים, וקרוב לוודאי יהיה הגורם המכריע, הוא מעמדה של האישה בארה"ב. ליתר דיוק, זכותה של האישה האמריקאית להפלה מלאכותית. בדומה ליוזמת הרפורמה המשפטית שמסעירה את ישראל, גרמה לפילוג בעם, הרעילה את יחסי הקואליציה והאופוזיציה והחדירה ארס לשיח הציבורי – בארה"ב זכות האישה להפלה הפכה לנושא מרכזי, נוכח, מטריד, מניע לפילוג, סיבה למלחמת דעות חסרת מעצורים.

הרפובליקנים הם שיצרו מלכתחילה את המחלוקת בעניין זכות האישה להפלה, הם שמלבים את הוויכוח והפכו את הנושא למרכזי בזירה הפוליטית. כל זה קורה דווקא לקראת מערכת הבחירות לנשיאות 2024, עיתוי שלהערכת רוב הפרשנים האמריקאים הוא גרוע אלקטורלית מבחינת הרפובליקנים ומהווה איום על סיכוייהם לחזור לבית הלבן.

"אם המאבק הרפובליקני נגד זכות האישה להפלה ונגד השימוש בגלולות למניעת הריון יצליח, הרפובליקנים יתחילו במאבק נגד זכות הנשים להצביע בארה"ב ויפעלו לביטול הזכות הזאת, אני לא צוחק", אמר לי בשיחה פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון.

"שנה מאז ביטול פסיקת 'רו נגד וויד', הפלה עומדת במרכזו של מרוץ 2024", הכריזה כותרת ראשית שהשתרעה על פני עמוד שלם בעיתון ה"ניו יורק טיימס". לדברי העיתון, "להחלטה מאשתקד שהתקבלה על ידי השופטים השמרנים שמינה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, נודעה מיד השפעה על זכויותיהן ובריאותן של מיליוני נשים במדינה".

שופטים במדינות אחדות ניצלו את ביטול הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וויד" שניתנה ב־1973 למהלכים תחוקתיים נגד מכירת גלולות נגד הריון. שופט פדרלי במדינת טקסס, מתיו קזמריק, פסק לפני כחודש על איסור מכירת גלולת ההפלות הנפוצה ביותר בארה"ב. השופט, שמונה על ידי טראמפ, ביטל למעשה אישור שהתקבל לפני 23 שנים של מנהל התרופות והמזון (FDA), שהתיר את השימוש בגלולה, שנמכרת גם במדינות אחרות, כולל בישראל.

החלטתו של השופט בטקסס עוררה סערה. שופט פדרלי במדינת וושינגטון הודיע כבר באותו היום כי הוא מתיר את מכירת הגלולה. היועצת המשפטית של הנשיא ביידן, אליזבת פרולגר, עתרה לבית המשפט העליון נגד הפסיקה בטקסס, והשיגה צו מניעה זמני המאפשר למכור את הגלולות.

מיליוני אמריקאים כועסים

מאמציהם המתמשכים של אותם שופטים שמרנים, שמונו על ידי הנשיא לשעבר טראמפ, להגביל את זכות ההפלה ולמנוע מכירת גלולות נגד הריון, קיבעו כאמור את נושא ההפלות במרכז השיח הציבורי בארה"ב. כל הסקרים שנעשו בנושא מעלים כי רוב גדול בקרב האמריקאים, למעלה מ־60%, מתנגד לאיסור על הפלות, בהם גם רבים שזיהו עצמם כימנים.

לפי דיווחים באמצעי התקשורת, בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית חוששים מאוד מהחלטות השופטים השמרנים. מושל פלורידה דה־סנטיס נדרש לחתום לא מכבר על חוק שמגביל הפלות עד השבוע השישי להריון. הוא חתם באישון לילה, לא לפני שדאג שלא יהיו צלמים במעמד.

תוצאות הבחירות של אמצע הקדנציה כבר הוכיחו לרפובליקנים שנושא ההפלות הוא חרב המתהפכת מעליהם. הרוב בסנאט נשאר בידי הדמוקרטים, ובבית הנבחרים קיבלו הרפובליקנים רוב זעיר. מושל ניו המפשייר, הרפובליקני כריס סונונו, אמר בראיון עיתונאי כי "אני מאוד חושש מכך שאנו מאפשרים לדמוקרטים לנצל את הנושא כדי להגדיר ולזהות אותנו. אנחנו לא כל כך טובים בהפצת והחדרת דעותינו".

בכירים רפובליקנים נוספים מתבטאים אף הם בסגנון מודאג מכך שנושא ההפלות תופס מקום מרכזי, וזאת בטרם מערכת הבחירות לנשיאות 2024 נכנסה להילוך גבוה. ההתנהלות של מושלי מדינות רפובליקנים ושופטים המזוהים כימנים שמרנים־קיצונים נגד הפלות מכעיסה ומרחיקה מיליוני נשים ולא מעט גברים, שבלעדי קולותיהם אין סיכוי למועמד רפובליקני בבחירות מקומיות או בבחירות לנשיאות. אבל נסיגה מההתנגדות להפלות, אפילו ריכוך ההתנגדות, תרגיז רבים מהרפובליקנים הנאמנים הנמנים עם הבייס של המועמדים.

פרשנים בוושינגטון סבורים כי ההפלות יהיו נושא מרכזי ומשפיע גם בבחירות המוקדמות במפלגה הרפובליקנית. טראמפ ידוע כמי שמתנגד להפלות וטוען שיש להשאיר עניין זה לסמכותם של בתי משפט מקומיים. הוא אף הצהיר פעם "אני הנשיא נגד הפלות (Life־Pro)  הכי ידוע בהיסטוריה האמריקאית".

סקרים עדכניים מראים כי טראמפ מוביל בשיעורי תמיכה בקרב רפובליקנים, וזאת למרות האישום הפלילי נגדו והשערוריות הרבות שהוא מעורב בהן. לעת עתה, טראמפ בן ה־76 מוביל בפריימריז במפלגה הרפובליקנית בשיעור של 46%, ואחריו במקום השני עם 31% מושל פלורידה דה־סנטיס, שעדיין לא הודיע רשמית על מועמדותו.

הנשיא ביידן אינו מרבה לדבר על נושא ההפלות. על החלטת בית המשפט העליון לביטול פסיקת "רו נגד וויד" הגיב ביידן בזמנו כי "חייהן ובריאותן של מיליוני נשים נמצאים כעת בסכנה. זהו יום עצוב לבית המשפט ולמדינה". להערכת פרשנים בוושינגטון, ביידן נוהג בתבונה כשהוא נמנע מלהתערב הצהרתית בפולמוס. "הרפובליקנים עושים עבורו את העבודה השחורה", אמר פרשן ותיק ומוערך בוושינגטון. "כל התבטאות של בכיר רפובליקני בנושא, כל פסק דין של שופט שמרני, במיוחד אם הוא נמנה עם אלו שנבחרו על ידי טראמפ, רק מחזקים את סיכוייו של ביידן בבחירות 2024".