חיסול שלושת בכירי הג׳יהאד האסלאמי במהלך פתיחה, שבוע בלבד לאחר סיומו של סבב ההסלמה האחרון (שהתפתח בעקבות מותו בכלא של האסיר הביטחוני חאדר עדנאן לאחר שביתת רעב של 86 ימים), מוכיח שוב כי על מנת להגיע להישג מבצעי ולהחזיר את היוזמה לצד הישראלי ולהביא הישג - אלמנט ההפתעה הוא כמעט תנאי הכרחי. מבחינתה של ישראל ומערכת הביטחון, מכת הפתיחה הייתה מוצלחת מאוד מבחינה מבצעית, דרשה מודיעין איכותי ורמת ביצוע גבוהה של חיל האוויר.

דיווח: לאחר החיסול בעזה - הפנייה הישראלית והכעס בצד המצרי
ראש השב"כ חשף: "סיכלנו חולייה שתכננה לבצע ירי מג'נין"

מבלי שהתכוון, הביקורת מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והצעדים המחאתיים שבהם נקט עם חברי מפלגתו עוצמה יהודית כנגד הממשלה, שירתו נאמנה את ההונאה של צה״ל - כאילו סבב הסלמה הסתיים לפני שבוע. אלא שאתמול התברר כי אותו סבב הסלמה לא באמת הסתיים, וכי מבחינתה של ישראל רק נלקח פסק זמן על מנת לממש את עיקרון ההפתעה - שהצליח הפעם באופן מלא.

 לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

החודשים האחרונים עמדו בסימן הידרדרות במצב הביטחוני ברצועה וביהודה ושומרון. גם הפעם, כמו בשנים האחרונות, מי שהוביל את המגמה היה הג׳יהאד האסלאמי. אלא שיותר מבפעמים קודמות, האור הירוק מהחמאס בסבב הקודם היה ברור. לכן יש בהחלט אפשרות שחמאס יצטרף להסלמה הפעם.

לחמאס יש אומנם הרבה מה להפסיד מעימות ישיר מול ישראל, אבל ייתכן שהפעם יהיה לו קשה מאוד להישאר באופן מופגן על הגדר ולא להתערב. לאפשרות הזו צה״ל חייב להיות ערוך, כאשר עימות כזה יהיה מורכב משמעותית יותר מעימות צבאי שבו הלחימה היא רק מול הג'יהאד האסלאמי.

הצלחה מבצעית טקטית, כפי שהתרחשה אתמול לפנות בוקר, אינה מבטיחה הצלחה במבצע. מבצע עמוד ענן בשנת 2012 החל בהישג מבצעי שנחשב עד היום כהישג משמעותי - חיסול מפקד הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג׳עברי, שזכה לכינוי בישראל של רמטכ״ל החמאס. המשך המבצע כבר היה סיפור אחר. ככל שעברו הימים, צה״ל התקשה בהשגת הישגים נוספים, כאשר גם הגדרת תכלית המבצע מצד הדרג המדיני נותרה עמומה ולא ברורה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לכן, עם כל הכבוד להישג במכת הפתיחה, יש להיזהר מאופוריה מוגזמת ומשאננות בצד הישראלי. צה״ל ייבחן ביכולת שלו לשמור על רצף של הישגים מבצעיים, יוזמה והפתעה במהלך סבב הסלמה שלם, שבו גם לצד השני יכולים להיות הישגים. במקביל, הדרג המדיני יידרש להגדיר לדרג הצבאי באופן מדויק את תכלית המבצע.