המאבק על הקמת קרן הארנונה הפך כבר מזמן למאבק פוליטי, הכרוך בהורדת ידיים. מצד אחד, נמצא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הדעתן, שבגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש על משהו, וגם בית דין לא יזיז אותו מעמדתו.

סערת קרן הארנונה: מה משמעות ההצעה ועל מה המהומה?
המספרים נחשפים: אלו הערים שירוויחו מקרן הארנונה

בצד השני מתבצרים ראשי הרשויות המקומיות, המתייחסים לקרן הארנונה כאל שוד לאור היום וכפלישה לתחום פעילותם הכלכלי המשגשג, שאותו השיגו בעמל רב. מבחינתם, מדובר בעונש על ניהול מוצלח. סיפור קרן הארנונה יכול היה להידחות מבלי לגרור את הממשלה למשבר קואליציוני. סיפור הקרן נדון גם בממשלת השינוי וגם בממשלה שלפניה. אולם, כלום לא יצא מזה, משום שאף אחד אינו מסוגל באמת למדוד כיצד הקמת קרן כזאת תתרום למאבק במחירי הדיור.

כבר כיום ניתן לתמרץ כספית רשויות לבנות דירות חדשות. הבעיה היא שלרשויות האלה לא מתחשק. גם בגלל הבירוקרטיה וגם מכיוון שההכנסות מארנונה עסקית גדולות בהרבה. לא מתחשק להן גם משום שאין מדובר בבניית דירות בלבד, אלא צריך גם לדאוג לכל התשתיות במעטפת - כבישים, גשרים, ביוב, חינוך ועוד.

אז מדוע שר האוצר מתעקש על קרן הארנונה, במקום על תמריץ כספי לבניית דירות? מכיוון שבתקציב הנוכחי, לאחר ביזה של 13 מיליארד שקל על ידי המפלגות החרדיות, לא נותר מספיק כסף לאחרים. כדי לעודד קבלנים לבנות וראשי רשויות לתת היתרים, יש צורך במיליארדים, כדי להפוך את הפריפריה למרכז. הכסף פשוט לא קיים ואת הפתרון הקל מצאו בקופות של הרשויות.

אבל זה ממש לא חייב להיות כך. עובדה, פעם הרצליה הייתה פריפריה והיא הפכה למרכז בזכות ההייטק. פעם פתח תקווה הייתה פריפריה והיא הפכה למרכז בזכות המעבר לשם של חברות הביטוח מתל אביב היקרה. פעם ראשון לציון הייתה פריפריה והעיר הפכה למרכז בזכות מעבר הבנקים. שלוש הרשויות האלה גובות ארנונות נמוכות יחסית וזה טוב לכולם.

אם שר האוצר מעוניין בהקמת מרכזי תעסוקה חדשים גם בשדרות או באשדוד, הוא מוזמן לפתח את תשתיות הרכבות והכבישים לאזורים אלה. עם מרכזי התעסוקה החדשים יגיעו בהמשך גם הדירות החדשות, אלא שממשלת נתניהו מעוניינת לעשות עבודה קלה ולחדור ישירות לכיסן של הרשויות החזקות, שהיטיבו לטפל בתקציבים ונותרו עם עודפים בזכות ניהול תקציבי נבון.

את כל אלה מעוניינת לחרב הממשלה הנוכחית בשיתוף שר האוצר. ההערכה שלי: קרן הארנונה לא תסייע לבנות אפילו דירה חדשה אחת. איך אני יודע? כי הרשויות המחוזקות יטרפדו כל מהלך בכיוון הזה.