מגישת הטלוויזיה גלית גוטמן העזה לומר בשידור בערוץ 12 מה שרבים חושבים ונמנעים מלומר בגלוי: "החרדים מוצצי דם". למען הדיוק, הם לא מוצצים, אלא חולבים את הקופה הציבורית. ראוי היה שהאמירה של גוטמן לא תיאמר בשידור, אבל כן צריך לומר בגלוי שזאת תחושה של הציבור, והיא נובעת מסחטנות של הקופה הציבורית, שתלך ותגבר לקראת ההצבעה על תקציב המדינה.

נתראה בתוכנית הבאה: בקשת קיבלו החלטה בעניין גלית גוטמן
"החרדים מוצצים לנו את הדם": גלית גוטמן עוררה סערה בשידור

החרדים לא מוצצי דם. אבל במשך שנים התמיכה שלהם בכל ממשלה שהעבירה להם כספים היא עובדה ידועה. יצחק פינדרוס, יו"ר סיעת יהדות התורה, לא נשאר חייב כששמע את דברי גוטמן, וכתב ש"אפילו בלייבור בבריטניה הרחיקו חבר פרלמנט, שקרא ל'יהודים התלמודיים' מוצצי דם. גם הם מבינים שהסגנון של גבלס פסול לשימוש בכל מצב".

פינדרוס ביקש להשוות לכאורה בין דברי גוטמן לבין גבלס שהיה פושע מלחמה, מראשי משטרו של היטלר בגרמניה הנאצית. האמירה שהשמיע חמורה פי כמה מדברי גוטמן. אם נכון שפינדרוס ניסה לקשור לכאורה בערמומיות בין דבריה של גוטמן למי שהיה שר התעמולה הנאצי, הרי שמדובר באמירה חמורה במיוחד כשהיא נאמרת מפי חבר כנסת. פינדרוס לא מצא לנכון להתנצל על הדברים ולא נדרש לעשות זאת. גוטמן לא נהגה כמוהו והתנצלה.

בכל הקשור לחלוקת הנטל, הדברים שאמרה הם עובדה. גוטמן שאלה בשידור: "כמה נטל אפשר לשים על שליש מהמדינה הזאת כדי להחזיק את החרדים?". זאת שאלה לגיטימית, ורק התוספת הנוגעת למציצת הדם אינה ראויה. אין מחלוקת שנשלם בתוך זמן קצר את מחיר הישרדותה של הממשלה לאחר אישור התקציב. הממשלה תיאלץ להעלות בקרוב מאוד מסים כדי לממן את הסחיטה של המפלגות החרדיות. העלאת מסים תכביד בעיקר על הציבור החילוני, שאינו מקבל תלושי קנייה, כפי שמקבלות המשפחות של בני ישיבות, והוא ייאלץ להתמודד ללא עזרה עם גל של עליות מחירים ומסים.

השר מאיר פרוש הזדרז להצטרף למי שמגנים את גוטמן, וקרא למנהיגי הציבור החילוני גנץ, לפיד, מיכאלי וליברמן "לעצור את פרץ ההסתה", כלשונו, "לפני שיהיה מאוחר מדי". הקריאה אינה מפתיעה. לא במקרה לא שמענו את קולו של פרוש במסע ההסתה נגד מאפיית אנג'ל. זה קרה לאחר שעמר בר־לב, יו"ר הדירקטוריון של המאפייה ומי שהיה השר לביטחון הפנים, השתתף בהפגנה מול בית הרב אדלשטיין. עסקני הציבור הדתי בחרו להתעלם מהחרם שפגע בעיקר בהם, משום שהם יודעים שהמאפייה תורמת כבר שנים רבות חלות לנזקקים.

ליברמן, שהיה שר האוצר, אומר כבר תקופה ארוכה שהחרדים אוחזים את הממשלה בגרונה, ושלשר האוצר סמוטריץ' אין הבנה בסיסית בכלכלה. ח"כ ליברמן לא דופק חשבון ומטיח בפני ראשי הסיעות החרדיות את מה שהם יודעים ובוחרים שלא לשמוע.

העסקנים החרדים הם אלה שמונעים לימודי ליבה במגזר החרדי, מה שמנציח את המצב הקיים ויביא לכך שגם בשנים הקרובות מאות אלפי אברכים ומשפחותיהם יהיו תלויים בעסקנים לפרנסתם, כיוון שלא יוכלו להשתלב בשוק העבודה ללא השכלה שנמנעת מהם. עסקני המפלגות החרדיות, שחלקם אמידים, דואגים בעיקר למשפחתם ולמקורביהם. המשך המצב הקיים מבטיח את המשך שלטונם המוחלט ברבבות בני ישיבות חרדים ודתיים.

לכן אין להם שום כוונה לוותר על עמדות הכוח שבהן הם אוחזים. מי כמוהם יודע שבעלי המאה הם בעלי הדעה. עוני במגזר החרדי הוא מרשם בטוח להישרדותם. זאת הסיבה שלדעתם אין לשנות את השיטה. קופת המדינה תמשיך לשלם תמורת אישור התקציב, עד שתיווצר מציאות פוליטית חדשה, שבה החרדים יפסיקו להוות לשון מאזניים.