אחרי כחצי שנה בתפקיד, ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הוזמן רשמית לבית הלבן. עובדה עגומה זאת לא מפריעה לתשעה ח”כים ושרים בממשלת נתניהו לתכנן ביקור בניו יורק במטרה להשתתף במצעד התמיכה בישראל, שיתקיים ביום ראשון הקרוב בשדרה החמישית במנהטן. מדובר באירוע שנתי מסורתי המתקיים מדי שנה בניו יורק ונחשב לאחד האירועים המרכזיים והחשובים בחיי הקהילה הגדולה בניו יורק.

קרע עם יהדות התפוצות? "הממשלה הצבועה בזה לקהילת יהודי ארה"ב"
"חייבים להתעמת עם הממשלה": חשש ביהדות ארה"ב מהחרפת היחסים עם ישראל

נשאלות השאלות: איפה ההיגיון? מדוע הפוליטיקאים שלנו מתעלמים מהשכל הישר? האם הם אינם מביאים בחשבון שהביקור המתוכנן שלהם בניו יורק – רק יבליט את העובדה שראש הממשלה טרם הוזמן רשמית לבית הלבן? הרי אין שום מידע על כוונת הנשיא ביידן לקיים בקרוב פגישה עם ראש הממשלה - אירוע שנחשב מקובל ושגרתי בתחום יחסי החוץ עם מנהיג מדינה שנבחר מחדש.

הדיווח על הביקור המתוכנן של הפוליטיקאים הישראלים בניו יורק עורר גל תגובות של כעס וגינויים בקרב בכירים בקהילה, אפילו בקרב אלה המזוהים כתומכי הימין. המנהיג היהודי אברהם (אייב) פוקסמן תקף את הביקור הצפוי באומרו: “איזו צביעות. השרים שיבואו לניו יורק להשתתף במצעד התמיכה בישראל - אין להם כבוד ליהודי אמריקה ולאופן שבו יהודי אמריקה מקיימים את יהדותם. מדוע הם באים לכאן כשהם מעליבים את הקהילה שלנו ובזים לערכיה?”.

אריק יופה, שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית, אמר: “אנחנו לא נצעד יחד עם יו”ר ועדת חוקה שמחה רוטמן או עם אנשים כמוהו”. לדבריו, בכירים יהודים בקהילה מארגנים מצעד חלופי של תמיכה בישראל, שיתקיים גם כמחאה על נוכחותם בניו יורק של השרים מממשלת נתניהו.

מה שעוד מפליא בביקור המתוכנן הזה הוא שניכר שהפוליטיקאים בישראל אינם מודעים לעובדה שהקהילה היהודית בניו יורק היא ברובה הגדול ליברלית. איך מקווים שרים כמו שיקלי, ברקת, דיסטל־אטבריאן ופרוש להתקבל בקהילה בניו יורק? למה הם מצפים מיהודי ניו יורק הליברלים?