בימים האחרונים אני הרבה יותר רגוע, וזאת בזכות מינויו של דודי אמסלם לתפקיד השר לאנרגיה אטומית. אמסלם, שר נמרץ, ימלא את התפקיד לצד תפקידיו הנוספים: שר במשרד המשפטים, השר לשיתוף פעולה אזורי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת.

המינוי החדש מבטיח לראש הממשלה בעתיד הקרוב שקט בגזרת אמסלם, ולדעתי אין בחירה טובה מזו. קשה להאמין עד כמה הודעה מרגיעה של ראש ממשלה יכולה ליצור תחושת ביטחון. בנימין נתניהו הודיע בימים האחרונים שתי הודעות חשובות. הראשונה היא שחקיקת הרפורמה המשפטית תימשך, והשנייה כאמור שהשר אמסלם יהיה האיש שבזכותו נוכל לישון בשקט.

מה שמפתיע בהודעה הוא שיקול הדעת המקצועי של נתניהו, שיכול היה לבחור לתפקיד כל שר אחר, אבל החליט לבחור דווקא באמסלם. למי ששכח, אמסלם – שהגיע למקום הרביעי המרשים בפריימריז של הליכוד – התבטא במילים חריפות נגד ראש הממשלה, ואמר ש"נתניהו כפוי טובה", והוסיף כי "השפילו את כל האמסלמים והביטנים". השר אמסלם צודק, ולכן נהג נכון ראש הממשלה כשעשה תיקון מיידי.

אני מסתכל על המינוי גם מזווית היסטורית ומגלה שהוא דומה למינוי אחר שנעשה בעבר. מדובר בהחלטה של ראש הממשלה לוי אשכול לוותר על תפקיד שר הביטחון לפני מלחמת ששת הימים, ולמסור אותו לידי משה דיין. אשכול עשה זאת מבחירה, כדי לנסוך בציבור תחושת ביטחון, ונתניהו נהג בדיוק באותה דרך.

אמסלם הוא לא משה דיין, אבל אין ספק שהמינוי שנועד להרתיע את האיראנים ואת חמאס השיג את מטרתו. נתניהו הבין בחושיו הפוליטיים שאמסלם מצטיין בעיקר באיומים, ולכן הוא יפנה מעתה את האיומים לעבר איראן במקום לראש הממשלה.

נכון גם להתעלם מהעובדה שהשר הראשון שהיה אחראי על הגרעין, פרופ' יובל נאמן, סיים את לימודיו בתיכון בגיל 15 בהצטיינות יתרה, והיה מגדולי הפיזיקאים בישראל. הוא היה גם חבר האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב וסגן ראש אגף המודיעין בצה"ל.

אבל כשעוסקים במינוי בסדר גודל כמו זה של אמסלם, מיותר לעסוק בקטנות ולערוך השוואות. אבינועם ברוג, לוחם בסיירת מטכ"ל, אחיו של ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, כתב בחשבון הפייסבוק שלו תחת הכותרת "אסור להשוות – סיפור דמיוני עם רגליים במציאות"

על המינוי של אמסלם:
"בראיון לערוץ טלוויזיה, דרש דובר מטעם ארגון הסוסים לחדול, ומיד, מההשוואה בין המינוי של סוס כסנאטור על ידי קליגולה, לבין המינוי של דודי אמסלם על ידי נתניהו כשר האחראי מטעם הממשלה על נושאי האנרגיה האטומית. הדובר טען שהסוסים רואים בהשוואה פגיעה בכבודם ומאיימים בתביעה. מטעמו של אמסלם נמסר: מי שלא צעק כאשר מוניתי לשר האחראי על הסייבר של אומת הסטארט־אפ, שלא יתפלא שקודמתי לאחראי על תחום האנרגיה האטומית. מטעמו של נתניהו נמסר שמה שמותר לקיסר רומי, מותר גם לקיסר יהודי".

תחנת הממסר

לדעתי, אסור להאשים את מי שאין לו חוט שדרה, ולצפות שינהג כמקצוען. המינוי של דני זקן לתפקיד המפקד הזמני של גלי צה"ל לא היה מעולם מינוי מקצועי. עכשיו מתברר שמדובר גם במינוי שגוי שפוגע קשות בתדמיתה של התחנה הצבאית, שנהפכה לחממה למינויים פוליטיים.

ראשי מערכת הביטחון מעדיפים לשתוק, ושר הביטחון יואב גלנט מעדיף שלא לטבול את ידיו במה שהולך להפוך למדמנה עיתונאית. מינויים בעלי ניחוח פוליטי אינם פסולים בעיניי, בתנאי שלתפקיד מתמנה מי שיש לו הכישורים המתאימים, ניסיון ניהולי וחוט שדרה מקצועי. המינוי של זקן לא עומד לכאורה בקריטריונים האלה.

הפרסומים השבוע על כוונתו של זקן לבצע שינויים דרמטיים בשידורי התחנה לא הפתיעו אותי. ההחלטה שקיבל להפסיק בשבועות הקרובים את שידורי מהדורות החדשות של ערוצי הטלוויזיה 12 ו־13 בשעה 20:00 בגלי צה"ל, היא החלטה פוליטית ולא מקצועית, שמעידה שזקן הוא לא האיש הנכון בתפקיד הנכון.

התגובה שסיפק זקן בעקבות ההחלטה ש"הדבר נולד מתוך שאיפה ליצור בשעה שבה משודרות מהדורות החדשות תוכן עצמאי ומקורי של התחנה", היא קשקוש, מעוררת גיחוך, ומלמדת שזקן אינו מנהל מקצועי עם גישה עיתונאית.

מי שמאזין לרדיו בשעת שידור המהדורות, לא מעוניין בתוכן העצמאי שיספק לו זקן, אלא להתעדכן בחדשות. זקן ביקש להציג את הדברים כהחלטה שהוא קיבל על דעת עצמו, אלא שבראיון שהעניק שר התקשורת שלמה קרעי לפודקאסט של המכון הישראלי לעיתונות, שהתפרסם בחלקו בוואלה!, נחשפה האמת. השר גילה באותו ראיון כי הוא זה שהעביר לזקן מסר, שלפיו יש להביא להפסקת שידורי ערוצי הטלוויזיה בגלי צה"ל, וזקן כחייל נאמן מיהר כביכול לבצע את הוראת השר.

לא קשה להמר מי לא אמר אמת, כשם שניתן להתרשם שייתכן שזקן הוא מריונטה חסרת חוט שדרה. זקן מעוניין בתפקיד של קבע, אף שלכאורה התפקיד ענק למידותיו. על פי פרסומים השבוע, הוא מתכוון לנקוט עוד יוזמות במצוות אדוניו, וייתכן שהוא יפעל שלא לחדש את חוזי ההעסקה של כמה מבכירי השדרים של גלי צה"ל. זקן מכחיש את הדברים, אך בקרוב נדע מה שווה ההכחשה שלו.

אספן מצוות

אני חבר במסדר הבונים החופשיים. למי ששואלים אותי אם זאת כת סודית, אני משיב שמדובר במסדר, שעיקר פעילותו הוא עזרה ועשיית טוב. חברים בו אחים מכל הדתות. המסדר מושתת על אהבת אחים, סיוע ואמת, והוא מעורב בפעילות צדקה.

חברי המסדר נקראים אחים, וידם מושטת תמיד לעזרה, גם למי שאינם חברים. המסדר מחולק ללשכות, ואני חבר בלשכת חרמון. לפני שבוע זכיתי להיות שותף לחוויה מרגשת ויוצאת דופן, כשהצטרפתי לירון הלפגוט, נשיא לשכת חרמון, שביקר במחלקה האונקולוגית לילדים בבית החולים דנה בתל אביב.

הלפגוט בא לבית החולים יחד עם "איש הלגו" מאור כהן, וחילק לילדים משחקים מושקעים. כהן הוא רס"ן במילואים, שמקדיש את חייו לנתינה, והוא נבחר ביום העצמאות ה־73 למדינת ישראל להשיא משואה על מפעל חיים התנדבותי.

חשבון למתחילים

שרת התחבורה מירי רגב שיתפה בדף הפייסבוק שלה שהיא "ברכבת המהירה מרבאט לטנג'יר. 300 קמ"ש, 250 ק"מ בשעה ורבע", והוסיפה: "בקרוב אצלנו".

חנוך סער, הבעלים והמו"ל של הוצאת הספרים סער, התנדב לעזור לה בחידה פשוטה: "תלמידים יקרים, אם רכבת יוצאת מרבאט לטנג'יר במהירות של 300 קמ"ש והמרחק בין רבאט לטנג'יר הוא 250 ק"מ, בתוך כמה זמן הרכבת תגיע? מירי, איך הגעת לשעה ורבע? לא למדנו שרבע זה לא יותר משליש?".

במקום להפגין ידע בחשבון כדאי שהשרה רגב תחזור ללמוד לימודי ליבה.

[email protected]