ימים ספורים לאחר השבעת הממשלה הנוכחית הכריז שר המשפטים יריב לוין על עיקרי הרפורמה המשפטית שלו. אז התלקחה המחאה נגדה. מנהיגי המחאה ותומכיה משננים לנו, כמנטרה, שהמחאה היא "ספונטנית", "עממית", "מייצגת את רוב הציבור" ו"איננה מחאה פוליטית", אבל בימים האחרונים נסדקות המנטרות הללו וקליפותיהן נושרות.

תחילה התרופפה המשמעת. יותר ויותר דגלי אש"ף וסיסמאות נגד הכיבוש איימו לפרק את תחפושת "לא שמאל ולא ימין". המארגנים רצו אומנם להתבדל מהערבים, אבל איימן עודה כבר קורא לערביי ישראל להגיע במוצ"ש לתל אביב. שותפים מוזרים ל"אחים לנשק".

אחרי האיום בסרבנות המונית (הפיכה צבאית דה־פקטו) עצר בנימין נתניהו את החקיקה כדי לאפשר את השיחות בבית הנשיא ומפגינים רבים נותרו בבית, כי עצרו ועכשיו מדברים. ובקרב המארגנים (כן, יש מארגנים להפגנות הספונטניות) נוצר צורך דחוף לייצר סיסמאות חדשות, דגל אחר, ונמצאו להם החרדים והתקציב.

הקופירייטרים עיצבו מודעות וניסחו סיסמאות על שוד הקופה הציבורית. "ביזה" החליפה את "בושה". והרבבות התייצבו והפגינו. אבל מנהיגי המחאה, שהקפידו תחילה לשמור על שתיקה והסתפקו בהפעלת המפגינים ובמימון המיזם הענקי – פשוט לא יכלו להמשיך לשתוק. ואז למדנו כמה דברים חדשים על המחאה הספונטנית נגד "ההפיכה השלטונית".

אחד הראשונים היה גלעד שר, שסיפר לאמיר אורן: "אנחנו כמה אנשים שהבינו שלא יצמח שום דבר לטובתה של מדינת ישראל מהממשלה המתגבשת, למרות שהיא עדיין לא הושבעה אפילו. אנחנו התכנסנו באמצע דצמבר... קוצ'יק... ודני חלוץ, ואורני פטרושקה, ושבוע או שבועיים לאחר מכן הצטרפו דינה זילבר ושקמה ברסלר ואילן שילוח ומאוחר קצת יותר עמוס מלכא ויהודה הדר, שהוא איש האדמיניסטרציה והלוגיסטיקה, לקחנו מישהו שינהל את העסק, ערן שוורץ, וקיווינו שנוכל לגייס כמה מיליונים כדי שנוכל להעמיד איזו שהיא התנגדות לממשלת החושך הזאת".

כמה מרצעים יצאו כאן משק המחאה: מנהיגיה – כולם אנשי שמאל. הוקם מנגנון ארגוני וגויסו כספים, ונחשף העיתוי: לא הכרזת יריב לוין על הרפורמה גרמה להם לארגן את המחאה. זה היה רק התירוץ והמנוע לגיוס ההמונים. מאחורי המחאה ניצבת קבוצת אנשי שמאל עשירים שהחליטה לבטל את תוצאות הבחירות.

וכמו כדי לאשר את דבריו של שר התראיין השבוע אלוף בדימוס עמוס מלכא, אחד מהמייסדים שהזכיר שר. בראיון לענת דוידוב ולגדעון אוקו ברדיו 103FM נשאל מלכא על העייפות בציבור המפגינים, וענה: "המדידה של הרלוונטיות של הפגנות המחאה דרך מספרי המפגינים היא מדידה שטחית לגמרי.

"כאשר מתקפת הדיקטטורה הייתה בעוצמה גבוהה, אנחנו היינו בעוצמה הכי גבוהה... עכשיו אנחנו מווסתים את העוצמות שלנו... תקראו לזה מב"מ, המערכה שבין המערכות, ואנחנו מכינים את הכוח שלנו. ברגע שיהיה איזה אירוע, טריגר, שמראה על התקדמות של תהליך החקיקה – אנחנו נהיה שם בעוצמה הכי גבוהה...".

כך נראית "מחאה ספונטנית", שגנרל מהולל מתכנן את מהלכיה, מווסת את עוצמתה, מכין את הכוח, שומר עתודות ומתכונן למהלומה. כמה מהמפגינים מבינים בעצם שהזעם הספונטני שלהם הוא תוצאת תכנון קר של חבורת שמאלנים עשירה מאוד? ושהסיסמאות "הספונטניות" שלהם נוצרו בידי אסטרטגים וקופירייטרים מיומנים בהנעת המונים - אומנם לא המונים גדולים מספיק כדי לנצח בבחירות דמוקרטיות, אך גדולים מספיק כדי לשתק מדינה?

# # #

"ההפיכה המשטרית הורסת את הכלכלה", הסבירו לנו, ומיד הביאו מומחים ונתונים: השקל נחלש, הכנסות המדינה מתכווצות, משקיעי חוץ בורחים, והבורסה אדומה. תומכי הרפורמה ניסו לטעון שרבים מאילי ההון וממומחי הכלכלה המתנגדים לרפורמה – הם שהחלו לגלגל את כדור השלג של הפגיעה במשק בכוונת מכוון. הודיעו על העברת כספים לחו"ל ומשיכת השקעות עוד לפני שהחל הדיון בחוק הראשון, ונגיד בנק ישראל הודיע שהכלכלה בסכנה חמורה ובכך תרם לערעור הביטחון של המשקיעים ולפגיעה במשק.

מאות כלכלנים, גם בכירי האוצר, מאשימים את הרפורמה. אפילו אני כמעט השתכנעתי. אבל השבוע קראתי פוסט שנכתב לכאורה בשמו של יהודי חשוב מאוד. כנראה גאון אמיתי. אהוד שפירא, פרופ' במחלקה למדעי המחשב וכימיה ביולוגית במכון ויצמן, ומי שנחשב לאחד מממציאי המחשב הביולוגי.

הפוסט "הועבר פעמים רבות" בקבוצות וואטסאפ שונות, וכך כתוב בו: "איך נעזור לתקציב המדינה לקרוס? ראשית - לא צריך שיקרוס כולו". הכותב מציע לא להשמיד את המשק לגמרי כדי שנוכל להמשיך לשלם חובות, לספקים ולמשכורות, ולכן הוא מציב יעד "מספיק שהכנסות המדינה ממסים למיניהם יירדו ב־15%".

ואז הוא מציע איך לעשות זאת: "א', צמצום הכנסות האוצר ממס ההכנסה - עוברים לתשלום במזומן בלבד!", כלומר לעבוד בשחור. "בלי חשבוניות. במכולת, במוסך, לפסיכולוג, לקוסמטיקאית". ועוד הוא מציע: "חופשות וקניות - רק בחו"ל! הרבה יותר כיף ויותר בזול. כך לא משלמים מע"מ לאוצר, ופחות מס הכנסה (למדינה) מהסוחרים ומהמלונאים. בכל מטוס שיוצא מנתב"ג יש 200 נוסעים לפחות שכל אחד מהם יוציא בחו"ל לפחות 2,000 יורו. כלומר - כל מטוס לחו"ל מפחית את יתרות המט"ח של האוצר בכחצי מיליון דולר".

אין ויכוח שאהוד שפירא גאון. אבל גאון היה אמור לכאורה להבין שלא צריך לעזור למדינה לפגוע במשק – הרי רוב הכלכלנים אומרים שהיא עושה זאת בעצמה. אבל אולי מבין הכותב שבלי לגלגל עוד את כדור השלג של הרס המשק – הכלכלה עלולה חס וחלילה להתייצב? חברת דירוג האשראי פיץ' עלולה להודיע על העלאת דירוג האשראי ובכך לגרום נזק עצום לתעמולת הכלכלנים הטוענים שהלך עלינו? אולי עוד חברות כמו ענקית התוכנה אנבידיה ישקיעו כאן מאות מיליונים במחשבי־על לפיתוח בינה מלאכותית?

על כל פנים, הקריאה להכניע את הממשלה באמצעות פגיעה במשק ברורה ומפורטת. הכותב אינו מהסס כשהוא מסית את הציבור לעבור על החוק. להעלים מס. רבים ממובילי המחאה מציגים עצמם כפטריוטים ישראלים, הוא אפילו לא טורח להעמיד פנים. פרופ' אהוד שפירא הוא חבר בקבוצת הוואטסאפ "מבצר הדמוקרטיה". האם כדי להגן על הדמוקרטיה מותר להרוס את המבצר?

# # #

מחאה ספונטנית המעלה מאות מודעות על עמודים שלמים בעיתונות ושוכרת שלטי חוצות ענקיים זקוקה לעשרות מיליוני שקלים. גלעד שר דיבר על גיוס התחלתי של כמה מיליונים. ראשי הקושרים היו יכולים לתרום בעצמם מאות מיליונים – ולא היו מרגישים. ובכל זאת, השבוע התפתל רון שרף, נציג "אחים לנשק", בראיון אצל אילה חסון בכאן 11 כשנשאל על מקורות המימון של הארגון.

הסתבר ש"אחים לנשק" אינה עמותה, אבל ממתי זה מפריע? עוד מימי עמותות הקש של אהוד ברק נלמדה השיטה. עמותה קיימת (עתיד כחול לבן) מקבלת את התרומות שמגייסים ב־150 עמדות ההתרמה של ה"אחים לנשק", ומזרימה את הכספים הדרושים לקופירייטרים, לפרסומאים, לשלטי הענק ולעיתונות. אני בטוח שיש גם הרבה תרומות קטנות לאחים לנשק, אבל נציגם הודה שיש גם "תורמים גדולים".

המחאה ה"ספונטנית" נוצרה וממומנת בידי טייקונים שמאלנים שהחליטו עוד בימי "מחאת בלפור" להפיל את הממשלה. הקשר לרפורמה המשפטית קיים בעיקר בשלטים ובטקסטים של העיתונאים הרתומים לעגלת המחאה ושוטפים את מוח הציבור. עכשיו לך תספר לרבבות המפגינים, הבטוחים שרק ההכרח להציל את הדמוקרטיה הוא שהוציא אותם לרחוב – שכמה טייקונים מתוחכמים החליטו, ועכשיו הם מהנדסים להם את השכל.

[email protected]