למרות הפיגוע הקשה שבוצע על ידי שוטר מצרי, לא צפוי שיהיו לו השלכות כבדות על היחסים בין ישראל למצרים ברמה המדינית־צבאית. ברמת ההצהרות המצרים אומנם הוציאו הודעה כי האירוע התרחש על רקע מרדף אחר מבריחי סמים, אבל מאחורי הקלעים נאמרים דברים אחרים לחלוטין - ולשני הצדדים ברור שמדובר בפיגוע.

המחבל פרץ דרך מעבר חירום בגדר: פרטים חדשים על התקרית בגבול מצרים
"לוחם בנשמה שלא ויתר לעצמו": משפחתו של דהן ספדה לו
"המסע שלי כלוחמת": הסרטון המרגש שפרסמה ליה בן נון, שנהרגה הבוקר בגבול מצרים | צפו

לפני 17 שנה התרחש אירוע דומה: חילופי אש בין כוחות צה"ל לשלושה שוטרים מצרים שחצו את הגבול באזור הר שגיא וירו לעבר מארב של צה"ל, שהשיב אש וחיסל שניים מהם. השלישי נמלט בחזרה לשטח מצרים. גם אז טענו המצרים שהשוטרים היו במרדף אחר מבריחי סמים. אלא שבשנת 2006 לא הייתה גדר בגבול והאפשרות שהשוטרים תעו בדרכם במהלך המרדף וחצו לשטח ישראל התקבלה אצלנו כסבירה.

במקרה הנוכחי לצדדים אין בכלל ספק. מדובר בפיגוע מתוכנן של השוטר המצרי, שחדר לישראל ככל הנראה דרך פרצה מוכרת בגדר, שנוצלה על ידו כנקודת תורפה שאפשרה לו להגיע סמוך מאוד לעמדת צה"ל ולפתוח באש מטווח קרוב מאוד אל הלוחמים - בלי שהשניים הספיקו להשיב אש.

הפיגוע הקשה התרחש שעות אחדות לאחר סיכול של הברחת סמים. בשנתיים האחרונות, שבהן שיתוף הפעולה בין צה"ל למשטרה התהדק והשתפר, הצבא הרבה יותר מעורב בסיכול של הברחות סמים. אבל מומלץ לזכור כי המשימה הראשונה של צה"ל היא שמירה על הביטחון מפני חדירת מחבלים.

צה"ל רשם בלילה שבין שישי לשבת הצלחה נוספת בסיכול הברחה, אבל נחל כישלון קשה וחמור במניעת חדירה לשטח ישראל והדרך שבה היה אמור להיות ערוך להתמודד איתה לאחר שנוצרה ההפתעה הראשונה בשטח.

העמדה הצבאית המבודדת נמצאת בשטח כדי לאבטח את הגבול ולמנוע חדירה לשטח ישראל. המשימה של מי שמוצבים בעמדות אלה היא גם לאבטח את עצמם ולדאוג שהכוח המוצב במקום לא יהפוך לנקודת תורפה. גם במקרה שהאויב הוא זה שמפתיע ומשיג יתרון בנקודת הפתיחה, באחריות מפקדי הגזרה לוודא כל הזמן את חוזקת מערך ההגנה, כך שגם במקרה של הפתעה לא תושג הכרעה, ומעגלי אבטחה נוספים שצריכים להיות בגזרה יידעו לספק פתרון ולסגור את האירוע במהירות - גם אם הוא מתחיל בתוצאה קשה לכוחותינו. בפיגוע הקשה הזה, לא רק שהעמדה הצבאית עצמה הוכרעה על ידי המחבל - גם כל תפיסת ההגנה נכשלה במבחן האמת.

נורות אדומות רבות מהבהבות במקרה הזה. שאלות סביב יעילות של משמרות ארוכות של 12 שעות עם שני לוחמים בודדים בשטח, הקפדה ומשמעת שלא הייתה ככל הנראה על נוהלי קשר עם העמדה המרוחקת, וכן שאלות גדולות על הקפדה על נוהלי המשמעת המבצעית, כאשר רק כשלוש שעות לאחר האירוע התגלתה התמונה העגומה והתוצאות הקשות - כל זאת בעוד המחבל בוחר להישאר בשטח ישראל ולא לברוח חזרה לשטח מצרים.

בדיעבד מתברר שירי השוטר המצרי לעבר הלוחמים בשעות הבוקר המוקדמות נשמע בגזרה, אבל נתפס כירי שגרתי מהעומק המצרי. החיבור שבין הירי שנשמע לעמדה המבודדת, שלא עונה, בוצע באיחור של שעות, ואִפשר למחבל זמן היערכות יקר למפגש הבא עם כוחות צה"ל, שעלה גם הוא במחיר יקר של הרוג. זאת אף על פי שבשטח כבר היו כוחות גדולים ואיכותיים של צה"ל.

בגזרות פעולה כאלה, דוגמת הגבול המערבי עם מצרים או הגבול עם ירדן, שבדרך כלל לא מתרחש בהן הרבה מבחינה מבצעית מעבר לאירועי פשיעה והן נחשבות ל"משעממות" לכאורה, האויב הגדול של המפקדים הוא השמירה על הכשירות המבצעית, הערנות והמוכנות לאירוע חריג - כל מה שכנראה לא עבד באירוע הנוכחי, ויחייב תחקיר נוקב ומעמיק מאוד.

התוצאות הקשות והתוכנית הפשוטה של המחבל המצרי הצליחה לו כנראה יותר מכפי שהעריך כשיצא לדרך. זו גם הטרגדיה הקשה והבלתי מתקבלת על הדעת עד כמה התוכנית שלו הייתה פשוטה - ללא תכנון מורכב וללא הכנות מיוחדות. באירוע זה מערך ההגנה של צה"ל בגזרה קרס לחלוטין, והתוצאות אכן קשות וכואבות, אבל אם היה מדובר בחוליית טרור מאורגנת ולא בשוטר מצרי - זה היה עלול להיגמר בתוצאות חמורות יותר, ואולי אף בחטיפת לוחמים לשטח המצרי או בפגיעה בכוחות רבים.

באזור זה הסכנה לפגיעה באזרחים ישראלים היא נמוכה משום שאין בו יישובים, אבל דווקא הפיגוע הזה מחייב את צה"ל לבחינה מעמיקה של תפיסת האבטחה לאורך הגבול עם מצרים - ובמיוחד באזורים מיושבים יותר כמו פתחת ניצנה, למשל. אירוע מהסוג הזה עשוי לעורר מוטיבציה גם בקרב ארגוני טרור הפועלים בסיני או ברצועת עזה לבחון את מזלם בניסיון לחדור לשטח ישראל ולבצע פיגוע אסטרטגי.