אל המחאה ההיא, הראשונה, לא הצטרפתי אז. זו שהתכנסה מדי סוף שבוע בבלפור ועל הגשרים ברחבי הארץ. זו שהמסר המרכזי שלה היה "ביבי מושחת", או "ביבי הנאשם", או "רק לא ביבי". זו שאותה הובילו בעיקר פוליטיקאים, שגם אם הסכמתי עם דעתם, חלקתי מעט על הדרך.

כן, חשבתי אז, כמו שאני חושב גם היום, שראש ממשלה העומד לדין בגין מספר כתבי אישום אינו יכול לתפקד, וראוי שיוציא עצמו לנבצרות.

חשבתי אז, כמו כיום, שנתניהו נכשל כמנהיג. זו לא דעה אישית, זו בחינה מציאותית של הנתונים והעובדות – ויעידו על כך מערכת החינוך המוזנחת, תשתיות התחבורה הרעועות והמפגרות, מערכת הבריאות הקורסת, הרווחה הלא קיימת, העוני המתפשט, רמת הביטחון העלובה בתוך המדינה ואויבינו המתעצמים מחוצה לה.

אז כן, בנימין נתניהו נכשל באופן טוטאלי ומוחלט כראש ממשלה כבר לפני הבחירות האחרונות. הוא גם הביא את העם לפילוג, קיטוב ושיסוע שלא היו כדוגמתם מאז הקמת המדינה. אבל חשבתי אז שאיני מוכן לכנות אדם בכינוי "מושחת" כל עוד לא הוכח כי הוא אשם ומושחת. וזה אכן טרם הוכח.

אבל זו הייתה דעתי במחאה ההיא. מאז תחילת שנת 2023 השתנתה המציאות באופן דרמטי. כיום מתנהלת בכל רחבי המדינה מחאה מסוג אחר ובהיקפים שונים לחלוטין. המחאה הפעם היא של כל העם, ואינה מובלת על ידי פוליטיקאים. אלו אומנם מצטרפים אליה ומביעים את תמיכתם, אולם הליבה שלה והמנוע שלה אזרחיים לחלוטין.

לא ראויים

אז מה השתנה מאז הוקמה הממשלה החדשה והשתנתה המדינה, ומדוע המחאה הזו היא מהמוצדקות ביותר שידעה המדינה?

ובכן, הוקמה כאן ממשלה בהתאם לחוק אומנם, אבל כאן מסתיים כל קשר להיגיון ולשכל הישר. לראשונה בתולדות ישראל נאלץ ראש הממשלה לכרות ברית עם עדת קיצונים משיחיים חדורי חזון דתי הלכתי רדיקלי לשנות את פני המדינה ואופייה.

לראשונה הועמד במשרד הביטחון שר שהינו עבריין ביטחוני לשעבר, חסר כל ידע והבנה בביטחון (מלבד הידע לבצע עבירות ביטחון), בניהול ובמנהיגות, וחדור משימה להשמדת כל זכר לקיום הפלסטיני בשטחי ארץ ישראל השלמה, שמתפרסת על פי תפיסתו מהנילוס ועד הפרת. האיש הזה, שאגב אינו מבין דבר בכלכלה, מונה לעמוד בראש משרד האוצר ואחראי כבר עכשיו לשורת תקלות בלתי הפיכות, כמו גם לבידודה הבינלאומי של ישראל בגין ההפיכה המשטרית שהוא מוביל עם חבר מרעיו.

לראשונה מונה לעמוד בראש המשרד המופקד על משטרת ישראל, עבריין ביטחוני בעל עשרות תיקים פליליים וביטחוניים. פרחח הפגנות שלא ניהל בכל חייו דבר וכעת יושב בראש דיוני הערכת מצב ביטחוניים ונחשף לסודות ולמבצעים ביחד עם ראש המטה שלו (עבריין ביטחוני אף הוא). בתוך כך הוא דואג לפגוע בפומבי בכל צמרת המשטרה, לסכסך בין ראשיה ולתקוף כל סמל שלטון נורמלי שעוד נותר.

בראש משרד השיכון הועמד אדם נטול השכלה, המוודא שבוחריו יישארו נטולי השכלה והכשרה לכל חייהם, שכישוריו היחידים לתפקיד הם העובדה שהוא עצמו מחזיק בדירות רבות.

על משרד המשפטים האמון על צדק לכלל האזרחים הופקד אדם חדור חזון מטורף להוביל שינוי משטרי באמצעות הפיכה משפטית וביטול הפרדת הרשויות, תוך יצירת משטר דיקטטורי כוחני שאינו מוגבל בשום דרך חוקית. כנושא כליו מונה לראש ועדת החוקה, חוק ומשפט אדם קיצוני ומוטרף לא פחות ממנו, שטובת העם רחוקה מנגד עיניו ושמטרתו, כפי שהובהרה אין־ספור פעמים, היא ליישם את מדיניות פורום קהלת בניהול המדינה. המשמעות הפשוטה היא להפוך את ישראל למדינה המתנהלת על פי חוקי ההלכה והדת, ובאופן שלחלוטין אינו דמוקרטי.

מוכרחים להתעורר

משנהייתה זו המציאות, ומשברור שבניגוד לעמדתם של כל האדונים הנ"ל, למעלה מ־72% מאזרחי המדינה מעוניינים להמשיך לחיות במדינה יהודית, חילונית, דמוקרטית, ליברלית ומתקדמת (על פי סקר שהוצג בשבוע שעבר בידי כותב מאמר זה בכנס הרצליה), הרי שישנן כל ההצדקות לעם הזה לצאת במחאה גורפת העושה שימוש בכל הכלים החוקיים כדי לעצור את הטירוף והסחרור שאליהם נקלעה המדינה.

הנקודה היא לא רק ההפיכה המשטרית, או הרפורמה המשפטית בשמה המכובס. שכן גם אם תיגנז לחלוטין רפורמה זו, והיא לא, הרי שעדיין הסכנות המאיימות על ישראל בימים אלו חמורות מנשוא.

משטרת ישראל מתפרקת ונחלשת; הכלכלה קורסת והגירעון גדל; הבידוד המדיני מתרחב והגיבוי הבינלאומי מצטמצם; חברות ההייטק וההשקעות מדירות את ידיהן ורגליהן מישראל; והאינפלציה והריבית בשיא. למרות כל אלו, הממשלה הקצתה תקציב מטורף של 14 מיליארד שקל ככספים קואליציוניים למטרות סקטוריאליות צרות על חשבון פתרון בעיותיה האמיתיות של המדינה.

על המחאה להימשך, ואף להתעצם, ולנקוט צעדים קשים וחדים יותר נגד הממשל המאיים להרוס את המדינה ולהקים תחתיה חלופה אחרת ומטרידה. כזו שאינה משתייכת לחבר העמים הדמוקרטי והנאור. אזרחי ישראל חייבים להתעורר ולהציל את המדינה ממנהיגיה, ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא חוקר בכיר וראש תחום החוסן הלאומי במכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן