התפתחות רצינית בעלת משקל נרשמה בראשית השבוע במרוץ למועמדות לנשיאות של המפלגה הרפובליקנית עם הצטרפותם של כריס כריסטי ומייק פנס.

ראש בראש מול איש סודו לשעבר: הקרב הבא בין טראמפ לסגנו

פנס, שכיהן כסגן הנשיא תחת דונלד טראמפ, השיק את הקמפיין שלו בנאום שנשא בבירת מדינת איווה, דה מוין. יממה אחת לפניו, הצהיר בכיר רפובליקני ידוע, מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, שאף הוא מצטרף למרוץ למועמדות הרפובליקנית לנשיאות. שניהם, פנס וכריסטי, נחשבים לפוליטיקאים מיושבים, שקולים בדעתם, והחשוב מכל – בעלי עבר וניסיון בשירות הציבורי. הסקרים בינתיים אינם מחמיאים והם מקבלים שיעורי תמיכה חד־ספרתיים, כאשר טראמפ ומושל פלורידה רון דה־סנטיס מקדימים אותם בהיקפי תמיכה גדולים.

חרף נתוני הפתיחה המאכזבים, הצטרפותם של השניים למרוץ מוגדרת בידי פרשנים ומומחים כהתפתחות הרצינית הראשונה במרוץ הרפובליקני לנשיאות 2024. פנס וכריסטי נחשבים ליריבים אמיתיים של טראמפ, כמי שמכירים מקרוב את חסרונותיו, מוּדעים לחומרת אי־התאמתו לכהונת הנשיא, ושניהם התפכחו משנים של קרבה וחברות עמו.

בעקבות ההתנפלות על בניין הסנאט, שכללה איום מוחשי על חייו של פנס, ומסקנות החקירות שמהן עולה שטראמפ כנשיא היה מעורב בעקיפין בעידוד האירוע המביש, פנס גינה והוקיע בזמנו רשמית את טראמפ. כריסטי, שבבחירות לנשיאות ב־2016 תמך בטראמפ, הפך בשנים האחרונות לאחד המתנגדים התקיפים והמבקרים הקולניים שלו.

הדיווחים החיוביים וההערכות המחמיאות שהתפרסמו השבוע בתקשורת האמריקאית על מהלכיהם של פנס וכריסטי והציפיות מנוכחותם במרוץ הרפובליקני לנשיאות, היו ביטוי מוצהר לתקווה ששניהם מהווים איום ממשי על סיכויי התמודדותו של טראמפ, וששניהם מסוגלים לגבור עליו בבחירות המקדימות.

"עבור כריסטי, לנצח בבחירות יהיה דבר גדול. להביס את טראמפ יהיה עבורו הישג שני גדול", הייתה הכותרת של כתבה ארוכה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" בראשית השבוע. "להתמודדות של מושל ניו ג'רזי לשעבר על הנשיאות סיכוי קלוש להצליח, אבל אם הוא מוציא את טראמפ מהמרוץ, כריס כריסטי יחשיב זאת לניצחון. הוא לא רק שואף לנצח בבחירות הכלליות לנשיאות, אלא גם רוצה לנתק את המפלגה מטראמפ", נכתב.

אחרי בחירות אמצע הקדנציה, הגדיר כריסטי את טראמפ "הוא מפסידן. פשוט מאוד, תבוסתני". בראיון לאתר פוליטיקו אמר כריסטי כי "כמו שבמרוץ 2016 חיסלתי את מועמדותו של הסנאטור מרקו רוביו, כך אסלק את מועמדותו של טראמפ". בתגובה לסירובו של טראמפ לגנות את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בראיון שנתן ל־CNN, כינה כריסטי את טראמפ "בובה עלובה של פוטין".

פרשנים ציינו כי אחת התכונות הידועות והמוכחות של כריסטי היא המומחיות שלו בעימותים טלוויזיוניים. תכונה שהוא יוכיח בעימות הצפוי בין המתמודדים הרפובליקנים, כולל טראמפ. גם פנס לא חסך גינויים מטראמפ. פנס הוקיע אותו פעמים אחדות על טענתו שהבחירות האחרונות לנשיאות ב־2020 היו מזויפות ונגנבו קולות לטובת ג'ו ביידן. "זה שקר ובושה לטעון כך", אמר. פנס גם תקף את טראמפ בעקבות החשד שהאחרון היה מעורב בעידוד ההתנפלות על בניין הסנאט.

פנס ביקר בחריפות את טראמפ לאחר שהאחרון שיגר ברכה לשליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג־און לאור הצטרפותו לדירקטוריון של ארגון הבריאות העולמי. "בין שזה חבר שלי ובין שזה כל אחד אחר, אף אחד לא צריך לשבח את הדיקטטור מפיונגיאנג, או זה ממוסקבה, שפתח במלחמה באוקראינה. הגיע הזמן שנבהיר לעולם שאנחנו עומדים בעד חופש ולצד אלו שמחפשים חופש".

התנהלות סהרורית

גם דה־סנטיס וניקי היילי גינו את טראמפ לנוכח המחמאות שהרעיף על שליט קוריאה הצפונית. כאן המקום לציין שההערכות שלפיהן דונלד טראמפ מברך על כל יריב שמצטרף להתמודדות על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות, צפויות להתגלות כמופרכות. לא רק כריסטי חד הלשון עשוי להתברר כמועמד בעל משקל, אלא גם פנס.

סגן הנשיא לשעבר, שלו מוניטין של פוליטיקאי מאופק וקר רוח, עתיד להערכת פרשנים לנצל את כל מה שספג, למד ותיעד בזיכרונו מקרבתו לטראמפ במשך ארבע שנים ולחשוף את כל המחדלים, המעידות והשיגיונות של הנשיא לשעבר – כדי להבהיר עד כמה האיש אינו ראוי לחזור לבית הלבן.

"זה יהיה מרתק לשמוע את פנס מספר מה שהוא יודע על טראמפ כנשיא לשעבר", אומר פרשן ותיק ובכיר בוושינגטון, "ועזוב אותי מהסקרים". הוא התכוון לסקרים שלפיהם בקרב רפובליקנים זוכה טראמפ לשיעור תמיכה של יותר מ־50%. "מכל שיחה שלי עם בכיר, עסקן ואקטיביסט רפובליקני, אני שומע עד כמה הם מתעבים את טראמפ ועד כמה הם מקווים שהוא ייעלם להם מהעיניים", סיפר הפרשן. "חכה כמה שבועות לתוצאות הקמפיינים של פנס וכריסטי".

התמודדותם במרוץ הרפובליקני של פנס וכריסטי מעמידה בסימן שאלה גדול את סיכוייו של דה־סנטיס להשיג את המועמדות לנשיאות, ומערערת באופן משמעותי את מעמדם של היילי וטים סקוט, שמדשדשים בסקרים. היילי וסקוט, שניהם מקרוליינה הדרומית, אומנם מסתייגים מטראמפ, אך באופן מאופק, כמעט מנומס. נראה שהם אינם רוצים להרגיז את הרפובליקנים הנמנים עם מה שמוגדר כ"בייס" של טראמפ, שהשניים שואפים להשיג בשלב כלשהו את תמיכתם.

מי שמתנהל כמי שמועמדות המפלגה הרפובליקנית מונחת בכיסו הוא מושל פלורידה דה־סנטיס. לפי ההצהרות התוקפניות וההתבטאויות החריגות ששיווק באחרונה, ההגדרה ההולמת את התנהלותו היא "סהרוריות". יתר המועמדים אומנם לא חוסכים את שבטם מטראמפ, אך דה־סנטיס מתאמץ באופן מיוחד להצטייר כמי שמתמודד נגד טראמפ כי לדעתו טראמפ איננו מספיק "טראמפיסטי".

לפי דיווחים באמצעי התקשורת בארה"ב, דה־סנטיס מתעלם מהצעות ומהנחיות יועציו. בראיון לפוקס ניוז הוא הכריז "אשמיד את השמאלנות במדינה הזאת. אני איבחר לשתי כהונות כנשיא ואכניס את אידיאולוגיית ווק (woke) לפח האשפה של ההיסטוריה". גם אם יצליח דה־סנטיס לזכות בבחירות המקדימות, ההערכה הרווחת בקרב פרשנים בכירים היא שכמועמד רפובליקני לנשיאות, סיכוייו לגבור על הנשיא המכהן ג'ו ביידן הם קלושים. "הקו השמרני־קיצוני שדה־סנטיס מקדם כמושל פלורידה, מהלכי ההשתלטות על סדרי ותוכן ההוראה בבתי ספר, איסור על הפלות אחרי שבוע שישי להריון כשנשים עדיין לא מודעות להריונן, והמהלך שעליו החליט לאחרונה שמרכך את חוקי פיקוח מכירת נשק, הפכו את סיכוייו להגיע לבית הלבן לאפסיים", נטען במאמר דעה שפורסם ב"גרדיאן".

ומה מתחולל בסביבת הנשיא ביידן? ובכן, שקט כמעט מוחלט. בגיליון יום ראשון האחרון, ה"ניו יורק טיימס" פרסם כתבת תחקיר שפירטה כיצד גילו המופלג של הנשיא מכתיב את סדר יומו, את לו"ז הפגישות שלו, את התפריט שלו, ואף את העצות שיועציו ומקורביו נותנים לו. דבר אחד נעדר מאותה כתבה מפורטת: שמות של בכירים מצמרת המפלגה הדמוקרטית המתמודדים ברצינות על מועמדות המפלגה לנשיאות נגד ג'ו ביידן. אין כאלו.