עדשות מגע למכירה

בשבוע שעבר כתבתי כאן שמישהו מוכר צנצנת עם טיפות גשם שירד בהופעה של טיילור סוויפט.
חשבתי שאני מבין משהו בכלכלה העולמית. איפה אני חי? זה כלום. מעריצה חמודה של טיילור סוויפט (אביגיל עוזיאל שמה) גילתה לי שמכרו קונפטי שהועף בהופעה של טיילור סוויפט. קונפט קונפט.
וגם זה עוד שום דבר, כי מישהי פרסמה הודעה כזו:
למכירה עדשות מגע שראו את ההופעה של טיילור סוויפט.
המחיר היה כמה עשרות דולרים.

אני שוקע לי בהרהורים שמעופפים מעבר להופעות של טיילור סוויפט. אם עדשות מגע שראו את ההופעה של טיילור סוויפט שוות כל כך הרבה, כמה שוות עדשות מגע שראו את ... את מה? האם יש אירועים משמעותיים בהיסטוריה המודרנית שיש לעדשות מגע שראו אותם שווי כלשהו?
אני מעביר בדמיוני כמה אירועים. האם עדשות מגע שראו את פגישת התיווך לשלום של בנט עם פוטין שוות משהו? לא נראה לי. האם עדשות מגע שראו את ביבי מצית סיגר בגפרור שניתן לו במתנה ליום הולדת על ידי מילצ'ן שוות משהו? לא חושב, אם כי אולי הן יהיו ראיה במשפט.

אני עובר על עוד ועוד אירועים במוחי, ואולי מוחי מוגבל, או שמא אני עייף ומתרשל בתפקידי למצוא שטויות, אבל אני באמת לא מוצא אירוע חיובי משמעותי בשנים האחרונות ששווה עד כדי כך שמישהו ירצה לקנות כמזכרת עדשות מגע שראו אותו. אירועים שליליים? יש. יותר מדי. ואז אני אומר לעצמי שהרבה יותר קל למצוא עדשות מגע שראו אירוע שלילי, והביטו לצד השני.

משבר המנהיגות

ישראל נמצאת במשבר מנהיגות. יש אומרים שכל העולם נמצא במשבר מנהיגות. אני לא מבין את בעיות המנהיגות בארצות אחרות, אבל אני מכיר את הישראלים היטב, ובהם אני מתמקד. אני מדבר עם אנשים בישראל, יותר במדויק, אני מדבר עם אנשים בשמאל בישראל, ואני שומע את המצוקה שלהם בנושא המנהיגות שלהם. לקח לי קצת זמן להבין את הבעיה, אבל אני חושב שהבנתי:
אנשים רבים בישראל מחפשים כבר זמן רב מנהיג שהם יוכלו להנהיג אותו.

שיחה שאולי אני צריך לקיים

“ובכן, אני קצת קשה הבנה, הייתי רוצה שתסביר לי מדוע נלחמים בחמת זעם קדוש כזה למען עקרון עצמאות הרשות השופטת בישראל".

“אסביר לך לאט. אם בישראל לא יהיה בית משפט עליון עצמאי, אין דמוקרטיה".

“אני עדיין לא מבין, קשה לי. זאת אומרת שאתה בעד עצמאות בית המשפט?".

“כן".

“רגע, אני מתחיל להבין. זה יופי, זאת אומרת שאם בית המשפט העליון יהיה מורכב, הלוואי, משופטים שכולם דתיים ומתנחלים והוא יהיה עצמאי, זה טוב לדמוקרטיה".

“מה? לא לא. אתה רוצה שבית משפט עם שופטים כאלה יהיה עצמאי? בית משפט עם שופטים משיחיים ופשיסטים יהיה עצמאי? השתגעת? לא נסכים לכך לעולם. במקרה כזה תהיה כאן מלחמת אזרחים ולא נרשה שבית המשפט יהיה עצמאי".

“אה, אני מתחיל להבין. זאת אומרת שאתה לא בעד עצמאות בית המשפט העליון. אתה רק בעד עצמאות של בית המשפט העליון הזה, כמו שהוא היום".

 “די נו. אתה באמת קשה הבנה. כמה זמן לוקח לך להבין. בעצם, כשאני חושב על זה, כמה זמן לוקח לי להבין. נכון: בית משפט לא צריך להיות עצמאי אלא אם כן הוא בית משפט שמוצא חן בעיניי".

סכנות הבינה המלאכותית

יכול להיות שבקרוב נראה ספרים ועליהם מדבקה: “ספר זה נכתב בידי אדם, לא על ידי בינה מלאכותית". כמו שאנחנו רואים מדבקה על מוצרים “עבודת יד".

היפה ביותר יהיה לראות ספרי מדע בדיוני שעליהם מדבקה שמכריזה: “ספר מדע בדיוני זה לא נכתב על ידי בינה מלאכותית", והכי מעניין יהיה לראות ספרי מדע בדיוני על עולם שנהרס בגלל הבינה המלאכותית, שעליהם תהיה מדבקה: “ספר זה לא נכתב על ידי בינה מלאכותית".
עשרות בכירים בחוכמתם הלא מלאכותית חתמו על הצהרה המזהירה מפני השמדת העולם על ידי בינה מלאכותית.

אני מניח שהם הבינו שמוקדם מאוד יגיע הרגע שבו הבינה המלאכותית תסתכל על העולם ותגיד: “מה זה הדבר חסר הבינה הזה?", תשמיד ותתחיל כמו שצריך.

ייקח יותר משישה ימים אולי, אבל היא תברא עולם כמו שצריך, ובעיקר אדם כמו שצריך. עם זאת, ולמרות ההצהרה של עשרות המדענים המזהירים מפני בינה מלאכותית, ברור לי שמהר מאוד יגיע זמן שבו הצהרות על סכנות הבינה המלאכותית שנכתבו על ידי בינה מלאכותית יהיו טובות ומשכנעות יותר מאשר הצהרות על סכנות מן הבינה המלאכותית שלא נכתבו על ידי בינה מלאכותית, אלא על ידי אדם.

פעם סופר המדע הבדיוני הגאוני דאגלס אדמס היה צריך לדבר על טכנולוגיה של העתיד. הוא אמר: “במהלך השעה הקרובה אני הולך לנבא הרבה דברים לגבי העתיד. רובם יתגלו כלא נכונים".

מה אנחנו יודעים על סכנות הבינה המלאכותית, בלי לשאול על כך קודם את הבינה המלאכותית. כלום. לדעתי, הסכנה הגדולה ביותר היא שהבינה המלאכות תלמד מהר מאוד איך לגרום למוח שלנו להתמכר לתת לה את ההוראות שהיא רוצה לקבל. מהר מאוד היא תלמד איך לגרום למוח שלנו להתמכר לעשות דברים שמזיקים לאדם ומועילים לבינה המלאכותית. יחד עם זאת, היא גם תאמר לנו ביושר שזה מסוכן לנו, אבל כל בינה מלאכותית ואפילו עם איי־קיו נמוך יודעת שאדם לא מסוגל להפסיק לעשות דברים שמסוכנים לו, אם הוא מתמכר, ככה שהבינה המלאכותית לא צריכה לדאוג.

היא רק תעזור לנו לחסל את עצמנו במו ידינו ובמו מוחנו, כנגד רצוננו.

פינת השלולית

“שלום", פנה צפרדע אל מפיקת הצעות נישואים, “הייתי רוצה הפקה להצעתי לנסיכה לתת לי נשיקה".

“באת למקום הנכון, אנחנו מפיקים אירועים כאלה כל הזמן. בשלולית, בבוץ, בשקיעה. מה שתגיד".

“וזה מצליח?".

“רק בתנאי שאתה בעצמך בעצם נסיך שמכשפה רעה כישפה אותו, והפכה אותו לצפרדע. מה שאתה כנראה לא, כי נסיכים אמיתיים מעולם לא פנו אלינו וביקשו הפקה לנשיקה". 