בחודש הבא סעודיה תפחית את תפוקת הנפט שלה בעוד מיליון חביות ביום, חיתוך חד ל־8 מיליון חביות ליום, זאת לאחר מו"מ בין 13 חברות אופ"ק, ארגון יצואניות הנפט שבראשו עומדת סעודיה, מול 10 מדינות יצואניות אחרות המשתפות פעולה עם אופ"ק, שאינן בארגון, בראשות רוסיה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אף על פי שסעודיה דנה בחיתוך התפוקה עם עמיתיה בארגון במשרדי אופ"ק בווינה, היא החליטה על הפחתת התפוקה באופן חד־צדדי ללא דרישה שעוד חברות תקצצנה בתפוקתן. הממלכה הסעודית הפחיתה את התפוקה במיליון חביות ליום כבר במאי, מ־10 ל־9 מיליון. שר האנרגיה הסעודי עבד אלעזיז בין סלמן אומר כי ההפחתה יכולה להתרחב.

התגובה בשווקים הייתה עלייה במחירי הנפט. באפריל השנה הודיעו מדינות אופק+, הוא הכינוי למדינות אופ"ק ועשר המדינות שאינן בארגון, כי יפחיתו את תפוקת הנפט ב־1.16 מיליון חביות ליום. לאחר עליית מחירים בעקבות ההודעה, שבו והתפוגגו מחירי הנפט. עתה זה ניסיון שני להעלות את מחירי הנפט בעולם באמצעות קיצוץ נוסף השנה, למורת רוחה של ארה"ב.

המעצמה החזקה ביותר בעולם, ארה"ב, עושה מאמצים להחזיר את כוח השפעתה במזרח התיכון, לאחר שהוציאה טריליוני דולרים במלחמות וספגה אבדות של חיילים אמריקאים. ארה"ב מנסה להחזיר את כוחה במזרח התיכון ובמדינות האזור באמצעות הסדרים מדיניים אזוריים חדשים, תוך ניצול מיטבי של שארית השפעתה.

ארה"ב אומנם אמביוולנטית כלפי סעודיה (נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן מוקצה על ידי המערב לאחר שהיה, לפי הטענות, מעורב בביתורו באיסטנבול של העיתונאי האמריקאי ממוצא סעודי ג'מאל ח'אשוקג'י), אך מוחמד בן סלמן משחקת כמלך על מגרש השחמט האזורי אף שהוא עדיין נסיך.

מולו עומד הנשיא ג'ו ביידן, מנהיג המפלגה הדמוקרטית, מתקשה לתת הכרה של ממש לנסיך המדבר, ערב הבחירות בארה"ב. לחלל שארה"ב יצרה בקלות דעת וללא מחשבה יתרה במזרח התיכון, ממהרות להיכנס סין, איראן וטורקיה, בעוד ישראל, מעצמה צבאית אזורית, מחכה בעיניים כלות כי הנשיא ג'ו ביידן יזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון, גם בכדי לפתוח מסלול ישראלי להרחבת הסכמי אברהם לטובת כינון יחסים דיפלומטיים עם הממלכה הסעודית.

ישראל הייתה מוכנה אולי לשלם במטבע של סיוע ביטחוני לסעודיה עבור כינון היחסים, מעבר להסכמים סודיים שקיימים (ככל הנראה) בתחום הרוגלה, אולי מערכות יירוט נגד טילים וכטב"מים מתאבדים, אך גם הסעודים הפנימו את תורת המיקוח הקשה הנהוגה במזרח התיכון.

היורש הסעודי בן סלמאן   (צילום: רויטרס)
היורש הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס)

אמריקה חלשה

בעוד ישראל, השסועה פנימית, מפנטזת על קשרים גלויים עם סעודיה, מופתעת מאוד מהתהליכים המהירים והאינטנסיביים במרחב, בתיווך סיני מסיבי ושקט, מאחורי גבה של ארה"ב, נחנכה מחדש, בתחילת החודש, השגרירות האיראנית בריאד, סעודיה, לאחר שבע שנות ניתוק בין המדינות.

סעודיה הבינה כי ידה על התחתונה במאבק מול איראן, חסרת המעצורים, שסיפקה נשק ותחמושת למורדים החות'ים בתימן שפגעו במתחמים סעודיים בדרום המדינה. ידה של סעודיה מול החות'ים המורדים בתימן הייתה על התחתונה. גם בספטמבר 2019 תפוקת הנפט של סעודיה ירדה, הפעם ללא תכנון של הממלכה הסעודית, לאחר מתקפה של עשרות כטב"מים ששוגרו מאדמת איראן.

כלי הטיס שהו שעות באוויר בכדי שיגיעו למטרתם בדיוק רב, לאחר תכנון לפגוע בתפוקת הנפט של חברת הנפט הסעודית עראמקו, שדה הנפט אבקייק ושדה הנפט ח'ורייס. הסעודים מעולם לא הגיבו למתקפת הטילים של האיראנים על מתקני הנפט שלהם, האמריקאים נשכו שפתיים ואף הם לא הגיבו למתקפה על בת בריתם, סעודיה, ספקית נפט חשובה לארה"ב ולעולם.

אפשר שגם הפחתת תפוקת הנפט הנוספת הנוכחית על ידי אופק+ לא תביא לעלייה במחירי הנפט, מהסיבה הפשוטה שהעולם בשנת 2023 הולך להאטה בקצב הצמיחה בפעילות הכלכלית, כ־2.8% בלבד, בשנה הבאה אולי 3%. המדינות המפותחות יצמחו השנה רק ב־1.3%. אירופה על סף קיפאון בפעילות המשקית, ארה"ב נעה לכיוון מיתון קל ומאמצי סין להגברת הפעילות המשקית, בעיקר על ידי הרחבה מוניטרית, טרם נשאו פרי. היקף הסחר העולמי מציג ירידה בקצב הגידול.

סעודיה לא תוכל להמשיך בקיצוץ המסיבי בתפוקתה, מפני שאחרת היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. על פי הערכות של קרן המטבע הבינלאומית סעודיה צריכה מחיר של 80.9 דולר לחבית נפט בכדי לעמוד בסכומי העתק שלהם היא נזקקת כדי לשלם את חובותיה, עבור כל תוכניות הפיתוח, כולל המגה חלום הקורם עור וגידים של הנסיך בן סלמן להקמת עיר תיירות סרגלית מרהיבה, ניאום שמה, שתוקם במדבר בהשקעה של חצי טריליון דולר, בקרבת אילת ועקבה. כל זאת במאמציו להפוך את סעודיה למדינה מודרנית ופתוחה לעולם.

רוסיה הודיעה כי היא תמשיך לעמוד בהתחייבותה לקבוצת אופ"ק+ ועד סוף 2024 תבצע הפחתה של חצי מיליון חביות ביום ל־8.3 מיליון. רוסיה המצורעת בעיני המערב מאז פלישתה לאוקראינה ב־24 לפברואר 2022, מצאה לקוחות צמאים לנפט שלה: הודו שמזקקת נפט רוסי בהיקף אדיר ומוכרת אותו גם למערב כתוצר הודי, או סין הזקוקה לנפט בכמויות גדלות, בתהליך יציאה מהמיתון שנכפה עליה בזמן הקורונה ומשקיעה סכומי עתק בתחנות כוח (ולו רק בכדי לספק צריכת המזגנים בערים העשירות והמפונקות יחסית שנגחאי ושנג'ן).

רוסיה גם הגדילה את יצוא הנפט לשכנתה טורקיה, הזקוקה לנפט זול, בכל מחיר, בכדי לייצב את המשק שלה, שעקב אכילס שלו הוא התלות במקורות אנרגיה מחוץ למדינה, מה שמחולל היפר־אינפלציה. שותפת הסחר הגדולה ביותר של טורקיה כיום היא רוסיה, יותר מאשר גרמניה.

האופציה הישראלית

יחסי התלות ההדדית בין סעודיה, שבה 35.5 מיליון תושבים, לישראל עם קרוב ל־10 מיליון תושבים, מובהקים. בסופו של דבר ישראל יכולה להיות משענת קנה פלדה, בעיקר בתחום הצבאי, הסייבר ובעתיד שירותי הבריאות, זאת לעומת משענת הקנה הרצוץ שמהווה האופציה האיראנית.

התוצר לנפש של סעודיה העשירה כקורח בנפט, 29,920 דולר לשנה, רק 54% לעומת התוצר לנפש בישראל, אבל, שימו לב, מבחינת כוח הקנייה, ישראל רק עם 85% מכוח הקנייה של סעודיה (64,840 דולר לנפש). יוקר המחיה בישראל ואוזלת ידן של הממשלה וההסתדרות גורמים לכך שהישראלים מרוויחים הרבה, אבל משלמים הרבה יותר ממדינות העולם. לכן שפע ההכנסה לנפש בישראל נשחק במחירים המטורפים של שירותים וסחורות.

סעודיה העניקה מתנה לישראל בדמות הטיסות מעל שטחה למדינות המפרץ, שישראל חתמה עמן על יחסים דיפלומטיים במסגרת הסכמי אברהם, בחריין והאמירויות, מה שיותר חשוב הוא שמטוסים אזרחיים מישראל טסים כבר גם למזרח הרחוק המתפתח במהירות, מעל סעודיה. כך טסים מעל שטח המדינה להודו שתהפוך למעצמה כלכלית בעשורים הקרובים, או לסין שכבר הפכה למעצמה, או להונג קונג. זהו יתרון כלכלי אדיר עבור ישראל בעשורים הבאים.

ישראל עשתה אף היא "מערוף" לסעודיה, לאחר שמצרים הסכימה באפריל 2016 להעביר את האיים טירן וסנפיר במצרי טירן, בפתח מפרץ אילת לים סוף, לידיה של ערב הסעודית. נדרשה לכך הסכמה של ישראל, כי לפי הסכמי השלום עם מצרים - לאחר החזרת חצי האי סיני לידי מצרים - ההסכם תפס גם לגבי האיים שבין ישראל ומצרים. ישראל הסכימה להעברת הבעלות בעוד סעודיה הבטיח מעבר שיט חופשי במיצר.

ישראל גם נתנה את הסכמתה לכך שגרמניה, המחויבת לשלומה ולביטחונה של ישראל, תמכור 200 טנקים מתקדמים מסוג ליאופרד לסעודיה, זאת לאחר האביב הערבי של שנת 2011. עוד נראה כי ישראל חולקת עם סעודיה, מאחורי מסך אוהלי קידר, מידע מודיעיני על בסיס קבוע, ללא הכרזות רשמיות של הצדדים.

הייתה תקווה לישראל כי תוכל להטיס גם מטוסי קרב F35 ללא חתימת רדאר, מעל סעודיה בדרך לאתרים כמו בושהר, נתנז, פורדו או סמוך לאספהן. אך אז באו הסינים והפכו את הקערה על פיה. הם הביאו לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין הרפובליקה האסלאמית של איראן לממלכה הסעודית, צעד שנועד להביך את האמריקאים, שעומדים בעוז, גם בימים אלה, על זכותה של טייוואן לעצמאות ולחופש ימי ואווירי במפרץ בין טייוואן לסין.

סעודיה גם מחבקת את טורקיה, שתיהן סוניות מול איראן השיעית: סעודיה הפקידה לפני מספר חודשים באמצעות "הקרן לפיתוח סעודיה" 5 מיליארד דולר בבנק המרכזי של טורקיה, שהידלדל ממט"ח.

מוחמד בן סלמן   (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

עסוקים ברפורמה

סעודיה ערה לכך כי חלה פריחה ביחסים בין האמירויות לישראל. הסחר היה בשנת 2022 בהיקף של 1.72 מיליארד דולר, מזה יבוא של 1.37 מיליארד דולר מהאמירויות לישראל. בשליש הראשון של השנה היבוא מהאמירות זינק ב־56% והיצוא מישראל עלה ב־7% ל־104 מיליון דולר. מדובר רק על העודף המסחרי האדיר של האמירויות, מבלי לציין את תנועת התיירים הישראלית המציפה את אבו דאבי, דובאי ושדות התעופה שלהן בדרך למזרח הרחוק.

מספרים אלה קטנים עבור הסעודים. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נדרש ממש בימים אלה לפתור את סבך היחסים עם ערב הסעודית. הבעיה הסעודית ההופכת לסוגיה אסטרטגית לארה"ב ולמערב, החושש שמא תחמוק מידיה של ארה"ב לטובת סין, רוסיה ואיראן.

מוחמד בן סלמן דורש חד־משמעית כי האמריקאים יעזרו לו לבנות תשתית גרעינית לצרכים אזרחיים, ללא פיקוח אמריקאי או בינלאומי, וכן להתקדם לפתרון הסכסוך ישראלי־פלסטיני. עוד הוא דורש לאפשר רכישת ציוד צבאי מתקדם מארה"ב וכמובן להבטיח את שלומה ושלמותה של סעודיה.

אם ארה"ב תסכים לתנאים המתלים שבלינקן נדרש להם, סעודיה יכולה להצטרף להסכמי אברהם, שהיא הייתה בין התומכים בהם מעבר למסך, ולמעשה עודדה את בחריין והאמירויות. סעודיה מקווה כי הלובי הישראלי בוושינגטון יעזור להעביר בקונגרס את דרישותיה בתחום הגרעין האזרחי וכלי הנשק.

מוחמד בן סלמן שולח לנשיא ביידן איתותים הולכים וגוברים שהוא בעל כישורים מניפולטיביים כדי להשיג מבוקשו: חידוש היחסים עם איראן וחימום יחסים של ממש עם סין המאתגרת את ארה"ב באוקיינוס ההודי והשקט ובים סין - וכן נושפת על מפרץ מלקה שבו עוברות סחורות בשווי של 3.5 טריליון דולר בשנה. זאת, לצד התקרבות לטורקיה שנצמדת לרוסיה, האויב המושבע של המערב.

אם הנשיא ביידן אינו מבין את הרמזים והתנאים של בן סלמן, סעודיה מקצצת את תפוקת הנפט שלה - השנה כבר ב־20%. התוצאה עלולה להיות שמחיר הבנזין בארה"ב יעלה, מה שיכעיס את הבוחרים בארה"ב, שביידן מבקש כה חזק שיבחרו בו לקדנציה שנייה.

הנוסחא פשוטה, הפתרון סבוך. ישראל בתווך, תקועה עם ממשלה ימנית קיצונית שמקשה על ראש הממשלה בנימין נתניהו לבצע תמרונים ולענות לדרישות האמריקאיות בנושא המהפכה המשפטית.

לישראל לא נותרה אולי ברירה, אלא לוותר על דרך האוויר בכדי לחנוק את תוכנית הגרעין של איראן, אולי תעשה זאת באמצעות שימוש בים. אנו עדים כיום לשינויים מהירים במזרח התיכון שלא הכרנו עד כה, בעוד ישראל עסוקה בפוליטיקה פנימית מכוערת.