ההערכה בישראל היא שקיימת סבירות גבוהה מאוד להתממשות של הסכם ביניים בין ארה״ב ואיראן. במערכת הביטחון סבורים כי בממשל האמריקאי כבר התקבלה ההחלטה ושהם נחושים לנסות ולהגיע להסכם גרעין חדש עד לבחירות לנשיאות לארה"ב בסוף 2024, על מנת להוריד נושא זה, שאינו נמצא בראש סדרי העדיפויות של האמריקאים.

גורמי ביטחון מעריכים: זה מה שעלול לקרות אם ארה"ב ואיראן יחתמו על ההסכם המתגבש
לקראת הבנות? כך מנסה ארה"ב להרגיע את המתח סביב הסכם הגרעין

גורמי ביטחון ישראלים מאשרים בשיחה עם "מעריב" כי בפועל, אין היום לירושלים כל יכולת השפעה על אופי השיחות המתנהלות בין וושינגטון לטהרן ועל פרטי הסכם הביניים המתגבש. 

על פי הפרטים המתגבשים, בניסיון לבנות מחדש את יחסי האמון עד להשגת הסכם גרעין חדש, תתחייב איראן לעצור את המשך העשרת האורניום מעל לאחוז העשרה מסוים, ובמקביל תחדל מפעילות תוקפנית נגד כוחות אמריקאיים ובאי כוחה הפועלים במזרח התיכון. תמורת הצעדים הללו תקבל איראן תשורה נאה מאוד בדמות הפשרת 20 מיליארד דולר שהקפיאה ארה"ב בנכסיה במקומות שונים בחו״ל. 

בישראל מוטרדים מהמהלך הזה מאוד בגלל ההערכה כי חלק מהכסף יגיע לידי חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור נוספים כחלק מהתפיסה האיראנית לחזק צבאית את בנות בריתה באזור. העמדה המדינית הרשמית בישראל גם מתנגדת למסגרת הסכם גרעין חדש כפי שהסתמן לפני כשנה, וככל הידוע - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דוד ברנע, מתנגדים להסכם גרעין חדש במאפיינים דומים לזה שכמעט נסגר לפני כשנה. 

לעומת זאת, בצמרת הצבא יש עמדות שונות בסוגיה ועדיין לא ברורה העמדה הרשמית של צה״ל. בקרב בכירים באגף המודיעין, בהם גם ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליווה, יש הסבורים כי עדיפה מסגרת של הסכם, גם עם מגבלות ותורפות, שעשוי לבלום את המשך ההתקדמות הנוכחית של איראן בתוכנית הגרעין ויאפשר לישראל לקנות זמן בהיערכות מבצעית טובה יותר לאפשרות שאיראן תחליט לפרוץ לעבר הפצצה. 

בנוסף, סבורים במערכת הביטחון כי איראן, למרות הפרובוקציות שהיא עושה בנושא הגרעין, לא החליטה לפרוץ לעבר הפצצה, אך היא מבינה היטב את היתרונות שהיא מפיקה מהיותה מדינת סף גרעינית ולא תוותר על כך. בצמרת הביטחון הנוכחית יש קונצנזוס מלא היום כי היציאה של ארה"ב בזמן ממשל הנשיא דונלד טראמפ מהסכם הגרעין, בין השאר בלחץ הממשל הישראלי וראש הממשלה באותו זמן בנימין נתניהו, היו טעות אסטרטגית חמורה שגם ישראל משלמת עליה היום מחירים כבדים.

לסיכום, במערכת הביטחון מודים כי במצב הנוכחי אין לישראל יכולת השפעה אמיתית על פרטי ההסכם המתגבש בין ישראל לארה״ב, וכי היחסים הקרירים היום בין הממשל האמריקאי לישראלי עלולים לפגוע באינטרסים נוספים. עם זאת, התקווה כרגע היא שניתן יהיה לפחות למנף את ההסכם המתגבש לחבילת פיצויים שתבטיח את המשך שימור היתרון היחסי של ישראל.