אין דבר יותר מתסכל, מרגיז וכואב מספיגת שער עצמי בדקות הסיום שהופך להפסד מרגיז, את זה יגיד כל אוהד כדורגל. זו בעצם התחושה שליוותה ביום רביעי שעבר את מחנה הימין לאחר שהסתבר להם שקארין אלהרר נבחרה לוועדה לבחירת שופטים כנציגת האופוזיציה.

איך לוין יגיב? התוכנית של אמסלם לשינוי הוועדה לבחירת שופטים
פועלים בדם קר: הטירוף הלויני־רוטמני פוגע בכלכלת ישראל בכוונת תחילה
שקמה ברסלר: "הונו פה את כלל הציבור, כולל את נשיא המדינה - נחריף את המחאה"

הניצחון של הימין בבחירות האחרונות לכנסת עם 64 מנדטים והקמת ממשלת ימין מלא לראשונה, הותירו במחנה הזה תחושה שהנה הגיעה הגאולה. על הקשיים שנוצרו בהרכבת הממשלה חיפה אז שר המשפטים יריב לוין ב־4 לינואר, כשהציג בפני עם ישראל את המהפכה המשפטית שהוא מתכוון לחולל. בין השאר הבטיח לבצע שינויים משמעותיים במערכת המשפט כמו אישור פסקת ההתגברות והסדרת פסילת חוקים, ביטול עילת הסבירות, הגדרה מחודשת של הייעוץ המשפטי במשרדי הממשלה ושינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עבור מצביעי מחנה הימין זו הייתה יותר מבשורה, זה היה עבורם מהלך שאמור להוכיח הלכה למעשה מי שולט כאן, מי קובע כאן, כיוון שלתחושתם למרות ממשלות הימין שקמו כאן מאז המהפך הגדול ב־1977, הימין ממש לא שלט כאן. לא אחת לאורך השנים העדיף ראש הממשלה בנימין נתניהו שותפים מהשמאל להרכבת ממשלתו, עובדה שלדעתם מנעה מהימין להשליט כאן מדיניות ימנית בנוסח של פורום קהלת כפי שהוצגה לאחר הרכבת הממשלה יחד עם הרפורמה המשפטית.

עשרות אלפי אזרחים מודאגים שיצאו להפגין בהפגנות ענק משבשות חיים לא הרתיעו את יו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושותפיו למחנה, שהמשיכו בשיכרון כוח לקדם במרץ את ההפיכה וכאשר ביקשו מהם מספסלי האופוזיציה לעצור לרגע להידברות, לפשרה, נאמר להם משולחן הממשלה: “לא עוצרים אפילו לרגע, בשביל זה נבחרנו וקיבלנו 64 מנדטים. זה מה שהמצביעים שלנו רוצים וזה מה שיהיה כאן, כי הרוב קובע”.
מילים אלה היו לדלק על מדורת ההפיכה שעוררה דאגה בקרב כל מי שמדינת ישראל קרובה ללבו, כשבמקביל ההפגנות שסחפו את ההמונים נתנו את אותותיהן בכלכלת ישראל ובמידה מסוימת גם בביטחונה, שלא לדבר על המצב החברתי במדינת ישראל.

תוצאות המציאות שנוצרה בעקבות ההפגנות הביאו את הקואליציה והאופוזיציה להידברות בחסות נשיא המדינה על מציאת נוסחה שתביא לפשרה. המבחן הראשון של השיחות היה הרכב הוועדה לבחירת שופטים. תוצאות הבחירות לוועדה הוכיחו לראשונה באופן ברור שמחנה הימין חצוי באופן מאוד בעייתי בין נבחרי ליכוד שעדיין יש בהם זיק ז’בוטינסקאי ושטובת המדינה לפני הכל לנגד עיניהם, ובין חבורת הימנים הקיצונים עם תפיסות העולם המשיחיות, בראשות סמוטריץ’, בן גביר ורוטמן.

עובדה זו יצרה בליכוד את הסדק הגלוי הראשון שעליו אפשר לומר את שנאמר בפסוק מ”ג בספר ישעיהו: “מהרסיך ומחריביך ממך יצאו”. אין ספק שהעקשנות של לוין ותומכיו לדבוק ברפורמה המקורית תרחיב את הסדק הזה שיוביל את הליכוד לפיצול.

במרכז התרחיש הזה ניצב נתניהו בשיא חולשתו, כשמצד אחד הוא כבר לא רוצה את הרפורמה במתכונתה המקורית, ומנגד הוא מבין שעימות עם לוין ושות’ עלול לסיים את ימיה של ממשלתו ולהוביל להתרסקות במערכת הבחירות הבאה. זו לא תהיה רק התרסקות של נתניהו, זו תהיה התרסקות של הימין בכלל.