ראש הממשלה בנימין נתניהו משתוקק לקבל הזמנה רשמית לביקור בבית הלבן; שואף לכונן הסכם שלום או הסדר מדיני עם סעודיה; ומקווה להשפיע על תוכנו של הסכם גרעין חדש שמתרקם בין ארצות הברית ואיראן. אבל כל החלטה שהוא קיבל באחרונה וכל התבטאות שלו רק מרחיקות אותו מהשגת היעדים הללו ומחבלות בכל סיכוי שלו להשיגם.

הממשלה תפגע בלשכת עורכי הדין? "חוק בריוני, אנטי דמוקרטי"
גנץ לאחר חילופי צעקות בדיון בעילת הסבירות: "לא נקיים מו"מ על הפיכה" | צפו

אומנם הצהרת ראש הממשלה לגבי קידום ביצועה של הרפורמה המשפטית לא הניבה תגובה רשמית של הבית הלבן, אבל אין ספק שאם היא תמומש, נתניהו יוכל לשכוח מהזמנה רשמית לביקור בבית הלבן ושיחה עם הנשיא ביידן.

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד ובני גנץ (צילום: לשכת רה"מ)

תוצאה צפויה של המשך החרם של הבית הלבן על נתניהו עלולה להיות ששליט סעודיה יתנער מהרעיון לקדם הסכם שלום עם ישראל. הרי ישראל מנודה מהבית הלבן היא אינה שותף ראוי ורצוי. דיפלומטים בכירים במטה האו”ם בניו יורק טוענים שהדיווחים על מגעים מתקדמים בין ממשל הנשיא ביידן לבכירים סעודים לקידום נורמליזציה בין ישראל וסעודיה - מוגזמים “באופן הזוי”. “אין סיכוי לקידום הסכם כלשהו בין ישראל וסעודיה”, אמר סגן ראש משלחת מערבית. “זה לא יקרה, גם לא בעוד זמן”.

אומנם ראש הממשלה יכול וצריך לבקר את הסכם הגרעין המחודש עם איראן, שלפי דיווחים, ארצות הברית פועלת להשגתו. אבל להתנגדותו להסכם לא תהיה שום משמעות מעשית. דיפלומטים בכירים באו”ם מציינים את מהלכי ההתקרבות בין איראן ומדינות המפרץ כהוכחה למה שהם מגדירים “הצלחתה של איראן לקדם את מעמדה באזור לעומת היעדר נוכחות של ישראל בתחום המגעים המתקיימים לקידום הסכם גרעין חדש בין ארצות הברית, המעצמות ואיראן”.

גם בכירים בקהילה היהודית בניו יורק, שמטפחים קשרים עם גורמים בכירים בממשל ביידן, מביעים דאגה מהמצב בין הבית הלבן לראש הממשלה נתניהו. “אני לא זוכר מצב כזה, ועוד כאשר בראש הממשלה עומד אדם שכל כך מכיר את אמריקה”, אמר בשיחה בכיר יהודי.
אין בזירה הפוליטית בישראל אף פוליטיקאי שמכיר מקרוב כל כך את וושינגטון יותר מבנימין נתניהו. ועם זאת, אין היום בישראל אף פוליטיקאי שמתנהל באופן שגורם נזק כה בלתי הפיך לערוצי ההידברות בין הממשל האמריקאי ומדינת ישראל.