ניסיון ההפיכה הצבאי שהתחולל ברוסיה הוא אחד הרגעים הקריטיים במאבק של פוטין באוקראינה. לא רק משום שהוא משקף את המתיחות העצומה, היריבות הקשה ומאבקי הכוח האדירים המתחוללים בין צמרת הקרמלין לראשי הצבא ומערכת הביטחון הרוסית.

עוד מכה לפוטין: הבשורה הרעה שקיבלה ממשלת רוסיה לאחר המרד הצבאי
"תחילת הסוף של עידן פוטין": מהן השלכות ניסיון המרד של ואגנר?

על פניו מסתמן כי מעבר להיותו מהלך דרמטי וחסר תקדים מבחינת התזמון, הפתאומיות והמהירות שבה הוא התנהל בלב רוסיה, בראייה היסטורית מדובר באקט קיצוני ומניפולטיבי, מתוכנן ומתואם היטב, שהתקיים לראשונה מאז מהפכת אוקטובר ב־1905, וכל שכן מאז התמוטטות ברית המועצות ב־1991. כל זאת, ללא שפיכות דמים, ועוד מצד ידידו ובעל בריתו של פוטין - יבגני פריגוז'ין.

יתרה מזאת, התבוננות מקרוב על מהלכיו של ראש קבוצת שכירי החרב וגנר מראה כי חרף כישלונו המוחץ להדיח את נשיא רוסיה, המרד־כביכול שהוביל פריגוז'ין חשף את רוסיה במערומיה. מדובר במהלך דרסטי ועתיר משמעות אסטרטגית - פוליטית, צבאית וסימבולית רבה, החורגת הרבה מעבר לממד הזמן המיידי.

כבר עתה מסתמן כי חרף המאמצים האדירים של האליטה, המדיה והצבא הרוסי לטשטש ואף להעלים את העובדות, ניסיון ההפיכה הצבאית חשף בפומבי את חולשתו של פוטין ואת הסדקים במערכת הפוליטית, הצבאית והביטחונית ברוסיה, וכן את אובדן שליטתו במדינה, בצבא ובמכונת המלחמה הרוסית.

וכך, לא זו בלבד שפרוגוז'ין פגע בגאווה, ביוקרה ובמעמדו האישי של מי שנחשב לאיש החזק, הרצחני והמסוכן ביותר ברוסיה ובפוליטיקה העולמית, המהלך הפרובוקטיבי מסמל עד כמה ההנהגה הפוליטית והצבאית במוסקבה הפנימה – חרף הדעה הרווחת במערב – כי הפלישה של פוטין לאוקראינה היא אסון רוסי קולוסאלי. במילים אחרות, מדובר באחד מרגעי השפל החמורים ביותר של ממשלת פוטין המשקפים משבר משילות, מנהיגות ולגיטימציה מהגדולים ביותר שידעה רוסיה מאז תחילת כהונתו בשנת 2000. 

לכן, לא בכדי מעשיו של פריגוז'ין – מנהיג מיליציות רצחניות של קבוצת וגנר שהואשם ברצח אלפי בני אדם חפים מפשע – הוצגו על ידי פוטין כבגידה וכאיום על האומה הרוסית. לא זו בלבד שהוא מהווה יריב אכזר וחלופה פוטנציאלית לשלטונו של פוטין, אלא שסילוקו לבלארוס אמורה, בראייתו של זה, לשים קץ למהומה שהתחוללה ברוסיה ב־24 שעות. יתרה מכך, היא נועדה להרתיע עריקים, אויבים ומתנגדי משטר נוספים, לרבות מתנגדים למלחמה הרוסית התומכים באוקראינה.

אין ספק אפוא שניסיון ההפיכה מסמל את "פרפורי הגסיסה" של ראש הקרמלין, העלול לאבד שליטה ולבצע מהלכים קיצוניים העלולים להשפיע על גורל אוקראינה ועל המלחמה באירופה. 

הכותבת היא מומחית לגיאופוליטיקה, לטרור עולמי ולמשברים בינלאומיים