להגדיר את הבחירות לנשיאות ארה"ב ב־2024 כגורליות זה, בלשון המעטה, אנדרסטייטמנט גורף. תוצאות הבחירות לא רק יקבעו מי יהיה הנשיא לארבע שנים. המתמודדים האמיתיים בבחירות 2024 הם הדמוקרטיה האמריקאית, מערכת המשפט ברפובליקה ומעמדה של ארה"ב כמעצמת־על בעולם החופשי.

תוך שעות: הסכום המטורף שגייס טראמפ לקמפיין הבחירות
טראמפ שיגר איום מרומז לביידן: "אמנה תובע מיוחד ש'ירדוף' אחריו"

בפעם הראשונה בתולדות הפוליטיקה האמריקאית, הציפייה לתוצאות מתמקדת בשאלה המרתקת מי מהמתמודדים יובס ויושפל. במילים אחרות, מה שמעסיק פרשנים, בעלי טורים ומומחים הוא התקווה שתוצאות הבחירות ב־2024 יסלקו לתמיד מהפוליטיקה האמריקאית את נגע הטראמפיזם, שמטריף את דעתם של מיליוני אזרחים.

דונלד טראמפ מודיע על ריצה בבחירות לנשיאות 2024, קרדיט: רויטרס

היו בארה"ב נשיאים שסיימו את תפקידם באופן מביש - ריצ'ארד ניקסון וביל קלינטון למשל. שניהם גילו די תבונה ונחלצו ממצבם המשפטי בהסתלקות מהזירה. דונלד טראמפ הוא הנשיא הראשון בתולדות ארה"ב שנתבע לדין ונמצא אשם. הוא פושע מורשע שעומדות ותלויות נגדו האשמות נוספות.

מצבו הפלילי, שכנשיא לשעבר הוא חסר תקדים, כלל לא משפיע על שאיפתו להשיג את מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות 2024. ההרשעות וגם ההאשמות הצפויות להידון בבית משפט, לא מזיזות לו. זאת ועוד, לאחר כל דיווח על כתב אישום נוסף נגדו, טראמפ נראה מאושש – ומצהיר על אמונתו בהצלחתו להשיג את המועמדות.

פוקס ניוז שוב מסתבך
מרשה קריימר היא הכתבת הבכירה של תוכנית החדשות בערוץ CBS המקומי של ניו יורק. עיתונאית ותיקה, אהודה ומוערכת. כאשר סיימה את הדיווח הארוך על הגשת כתב האישום נגד טראמפ בבית המשפט הפדרלי במנהטן, הישירה קריימר מבט למצלמה ואמרה: "כדי להתמודד על תפקיד וכהונה בכירים באמריקה, המתמודד צריך להיות אזרח אמריקאי, בן 21 ומייצג רשמית מחוז בחירה", אמרה. "אבל המתמודד יכול להיות פושע, מורשע בתקיפת אישה על רקע מיני, רמאי שהונה את שלטונות המס במאות מיליוני דולרים. זה לא מפריע לרוץ לכהונה פדרלית רמה".
היא רצתה להוסיף, אבל המצלמה התנתקה ממנה ועל המסך עלה סרטון פרסומת למזון לכלבים.

הופעתה של קריימר הייתה רגע תקשורתי־טלוויזיוני שמבקר הטלוויזיה של ה"ניו יורק טיימס" הגדיר כ"בלתי נשכח". לא היה לה שום סקופ. היא פשוט תיארה את המציאות השוררת ושולטת בפוליטיקה, מציאות שטראמפ הפך למייצגה ולבא כוחה. הצרה היא שהרגע התקשורתי המרשים של כתבת ערוץ CBS מקומי היה חריג.

אמצעי התקשורת בארה"ב, במיוחד הטלוויזיה, שומרים על שתיקה. הם מזכירים בחטף, כמעט בעקיפין, את כתבי האישום נגד טראמפ, לעתים משתלב בדיווח ראיון קצר עם משפטן, שגם הוא נשמע כמי שמעדיף לא להרחיב יותר מדי את הדיבור על ההאשמות נגד הנשיא לשעבר והמועמד לעתיד.

פה ושם מבליח דיווח שלילי נגד טראמפ. אולם מלבד ה"ניו יורק טיימס", שמפרסם בעקביות דיווחים, פרשנויות וטורים התוקפים את טראמפ, התקשורת ברובה הגדול והמכריע נמנעת מלתרום את כוחה נגד מועמדותו לנשיאות של פושע מורשע.

כל הספרים והמחקרים שפורסמו בארה"ב ועסקו בהסברת ניצחונו של טראמפ בבחירות 2016 ובחירתו לנשיא, הגיעו למסקנה שאמצעי התקשורת הם אלה שבנו אותו פוליטית, עודדו את מועמדותו וסייעו לו להביס את הבכירים הרפובליקנים שהתמודדו נגדו על מועמדות המפלגה.

ערוץ הטלוויזיה פוקס ניוז כנראה לא למד לקח מהסתבכותו כתוצאה מהתמיכה האובססיבית, שלא לומר סגידה, לטראמפ, שחשפה את הערוץ לשערורייה ולתשלום קנס ענק. פוקס ניוז הקרין השבוע חלק ראשון של ראיון ארוך עם טראמפ, שהסביר כי התיקים הסודיים שנחשפו והוחרמו באחוזה שלו כללו פריטים אישיים שהוא לא הספיק להוציא מהם, ולכן שמר על התיקים ולקח אותם לביתו.

מלמול המתמודדים האחרים
מי שנמנעים גם הם מתגובות ישירות על כתבי האישום נגד טראמפ הם יריביו הרפובליקנים במרוץ. מייק פנס, סגנו לשעבר, מלמל כמה מילים בראיון טלוויזיוני, ובהתייחסות עקיפה לכתב האישום נגד טראמפ אמר כי "אף אחד איננו מעל לחוק". מושל פלורידה רון דה־סנטיס, שאוהב לשווק הצהרות קיצוניות ושנויות במחלוקת בנושאיים חברתיים, לא השמיע עד כה אף מילה. גם ניקי היילי, השגרירה לשעבר באו"ם, מעדיפה שלא להתייחס בפומבי ובאופן ישיר לענייניו של טראמפ.

זאת לא שתיקה רועמת, זאת שתיקה פחדנית. כך הסביר בראיון ארוך בתוכנית הבוקר של ערוץ CBS כריס כריסטי, מושל ניו ג'רסי לשעבר, שגם הוא מתמודד על המועמדות הרפובליקנית. כריסטי הוא היחיד שתוקף את טראמפ - ובסגנון חריף. בראיון איתו הוא ציין כי הסקרים שהתפרסמו לאחרונה, ולפיהם בקרב רפובליקנים יש לטראמפ שיעורי תמיכה גבוהים כמועמד לנשיאות, אינם נכונים ומטעים.

כריסטי טען שיש בידו נתונים שלפיהם למעלה מ־70% מקרב הרפובליקנים מתנגדים לטראמפ ופוסלים את מועמדותו לנשיאות. "יש פחד לבטא בגלוי התנגדות לטראמפ", אמר כריסטי והוסיף: "אני לא מבין מדוע. האיש פשוט לא מתאים ופסול בכל מובן למועמדות לנשיאות"