בזמן כתיבת שורות אלה הצבא קרוב מבחינתו לעמידה ביעדים, כפי שהוגדרו לו על ידי הדרג המדיני, למבצע פשיטה נקודתי במחנה הפליטים בג׳נין. מדובר בסדר כוחות של כחטיבה בסיוע חיפוי מהאוויר, שמטרתו לפגוע בתשתיות טרור, שרובן סומנו מראש כמטרות בעבודת איסוף ומטה שנמשכה בחלקה חודשים ארוכים בפיקוד המרכז.

מעבדות נפץ, מנהרות טרור ומעל 100 עצורים: סיכום היום הראשון למבצע "בית וגן"
פורקים מהרכב ומתעמתים עם המחבלים: צפו בתיעוד הדרמטי מג'נין

דוגמה לכך הן מעבדות נפץ, כמו המשמעותית ביותר שנחשפה אתמול על ידי לוחמי מגלן, או יעדי איכות אחרים. הכל במטרה לפגוע ביכולות ארגוני הטרור במחנה הפליטים וגם להשיג יעד הרתעתי ולהראות שצה״ל יכול ומסוגל להגיע ללב מחנה הפליטים ולפגוע בארגוני הטרור.
התשאולים שבוצעו אתמול בשטח, וסדר גודל של כשלושים חשודים במעורבות בטרור שהועברו לישראל להמשך חקירת השב״כ, עשויים לספק לצה״ל והשב״כ חלקים נוספים בפאזל המודיעין החסר של תמונת מצב הטרור האמיתית במחנה הפליטים.

לנתון הזה עשויה להיות חשיבות רבה לקראת מבצעים נוספים בג׳נין, אם וכאשר. כבר אתמול היו מספר מקרים שבהם נוצלו הזדמנויות לחשוף תשתיות טרור שלא היו מוכרות קודם לכן.

מכת הפתיחה מהאוויר וכמות הלוחמים הגדולה שפשטה על ג׳נין, הן שאיפשרו בסופו של דבר לצה״ל את גורם ההפתעה. זאת למרות שבמחנה הפליטים הבינו כנראה כבר שעות קודם לכן כי לוחמי צה״ל צפויים לפשוט על מחנה הפליטים שלשום בלילה.

לצד שביעות הרצון מתפקוד הכוחות ומכך שרמת ההתנגדות נמוכה ממה שהעריכו, בצבא מבינים היטב, כמו גם שר הביטחון יואב גלנט, עד כמה מהר תמונת קרב עלולה להשתנות. במיוחד כאשר יש אי־סימטריה מובהקת בין יכולות ויתרונות צה״ל לבין ארגוני הטרור בג׳נין.
הגדרות הפשיטה צנועות וההבנה היא כי מבצע אחד, מוצלח ככל שיהיה, לא יפתור את בעיית הטרור ביהודה ושומרון.

זאת כאשר הסוגיה הצבאית היא רק מרכיב אחד בסוגיות מורכבות נוספות שמשפיעות על היציבות הביטחונית בשטח, וכאשר בצפון השומרון ובעיקר בג׳נין - הרשות הפלסטינית איבדה אחיזה שלטונית וביטחונית בשטח.

יעדי הפשיטה הוגדרו בצניעות על ידי הצבא ואושרו על ידי שר הביטחון וראש הממשלה בנימין נתניהו. בנקודת הפתיחה ישראל לא הגדירה את הפעולה כמבצע נרחב, ובוודאי לא חומת מגן 2, והיא גם אינה מעוניינת להיגרר למבצע כזה - לא ביהודה ושומרון ולבטח לא ברצועת עזה. מדובר בסימון כוונות לצד פגיעה ביכולות מבצעיות בג׳ונגל הטרור של ג׳נין ובאיתות כי מבחינתה של ישראל - לאחר יותר משנה וחצי של טרור, וכאשר היקף הטרור של החודשים האחרונים מתואר בצבא כחמור והקטלני ביותר מאז מבצע חומת מגן – הגיע הזמן לעלות מדרגה בעצימות הפעולה של צה״ל בלב הערים הפלסטיניות.

אבל כאן גם מגיעים לדילמה של ישראל. שכן, הסלמה נוספת ביהודה ושומרון עומדת בניגוד מוחלט לאינטרסים ביטחוניים־מדיניים אחרים של ישראל והמרוויחה העיקרית מכך היא איראן. בצה״ל סבורים שחמאס למשל יעשה מאמצים שלא לגרור את עצמו ואת רצועת עזה לתוך המהומה בג׳נין. אולם, גם אם הניתוח הזה נכון וחמאס, מאינטרסים שלו, אינו מעוניין בעימות נוסף בעזה, ככל שהמבצע יימשך זמן ארוך יותר ומספר ההרוגים הפלסטינים יהיה גבוה יותר - גם בשבילו מרחב התמרון ילך ויצטמצם והלחץ כלפיו להגיב ברקטות ילך ויגבר.

מאז מבצע שומר החומות הצליח הארגון להצדיק את החלטותיו שלא להכניס את עזה לעימותים נוספים מול ישראל. אולם, גם בקרב גורמי ביטחון היו מי שהעריכו אתמול בהערכות המצב בדרגים הבכירים כי ככל שמספר ההרוגים יעלה, כך עלולה לעלות הסבירות לירי רקטות מצד גורמי טרור.

קביעת נקודת היציאה הופכת לדילמה משמעותית במיוחד, כאשר הפעולה - עד עכשיו - נחשבת מוצלחת ויוצרת פיתוי להמשיך לזמן ארוך יותר. גם אם הדברים לא יאמרו במפורש, ההערכה היא שצה"ל יפעל להוציא את כוחותיו היום, אם לא עשה זאת כבר בלילה.

עד אז כמובן עוד עלולים להתרחש אירועים חריגים, שכמו תמיד במקרים מסוג זה, יכולים להפוך פשיטה לאירוע מבצעי מורכב ומסובך הרבה יותר. בזה ישראל לא מעוניינת, וההישגים עד עכשיו בהחלט נותנים לה נקודת יציאה נוחה.