אחד המדדים המעניינים ביותר, אפרופו עתיד מדינת ישראל לשבט דתי לאומני או לחסד ליברלי דמוקרטי, הוא הבחירות המקומיות באוקטובר. זה לא מאוחר מדי מכדי לבסס כבר היום את הבחירות האלה על העיקרון "הלנו אתה או לצרינו". כל צד לשיטתו כמובן. כך או כך, התוצאה, אם תהיה מבוססת על חלוקה בין דמוקרטים ליברלים לדתיים לאומנים, תשחק לטובת היפרדות רגועה עירונית, אזורית או שכונתית בהמשך. 

בארצות הברית מסתמן רילוקיישן ממדינות רפובליקניות לדמוקרטיות בהקשר לכל הסיבות שקיימות גם בישראל: מערכות חינוך שמרניות, איסור הפלות מחודש מסוים, אפליות, כלומר גזענות דתית שלקוחה היישר מתורת ישראל של מפלגות הקואליציה. החלוקה הפנים־ישראלית הגדולה מתקיימת גם בעיריות ובמועצות המקומיות והאזוריות וכך גם תהליכי ההפרדה בין שני המגזרים. 

בדרך כלל הבחירות המקומיות והאזוריות הוכרעו על מי טוב יותר לעיר ולאזרחיה. הן היו מקומיות ברמה המפלגתית או החמולתית או סתם מבוססות על קשרים עם קבלנים. בשנים האחרונות צצו המון רשימות עצמאיות של טיפוסים מקומיים שהתבססו בעיקר על הבטחה של שחר חדש וסלידה מהמועמד המכהן. 

המציאות של היום מחייבת הצבעות והחלטות ברמה לאומית והבחירה במועמד מסוים היא חלק מהמאבק על דמותה של המדינה. הבחירות בפועל הן כפולות: פתק אחד לראש הרשות, פתק שני למועצת הרשות, כך שיש מרווח לגם וגם שהוא הרסני כשמדובר בקרב הכרעה. התנהלותה של הממשלה הנוכחית מחייבת הכרעה ברורה משום שמוטת השליטה שלה, בהנחה שביטול עילת הסבירות יעבור אפילו חלקית, תחרוץ את גורל הרשות בהקשר של קבלת תמיכה ממשלתית. 

בהתחשב בעובדה שהממשלה הזו שולטת עם היד על הברז והסקאלה בטיפול בכופרים היא בין רוטמן לזרקא אזי מדובר במכה של ממש, מה שמקשה על קבלת החלטה ערכית: אם להצביע למועמד שיש לו סיכוי לקבל נתח תקציבי טוב בגלל תמיכתו במפלגות הרפורמה, או למועמד שאולי ייפגע על ידי הממשלה אבל הוא יהיה נדבך אסטרטגי במערכה שתימשך מול הקואליציה הנוכחית. 

אחת מאותן תקלות היא איסור תחבורה ציבורית בשבת. זהו עונש אמיתי לתושבים שיום המנוחה והבילוי שלהם הוא השבת. אם אין לכם מכונית זמינה אתם נידונים להיות כלואים בבית במקום להיות בים, באתרי בילוי או לקפוץ לביקורי קרובים או חברים. שלא לדבר על היעלמות שערורייתית של רכבות בסופי השבוע. ובעיקר, לקראת המשך קיומה של הקואליציה הנוכחית, יש למה לצפות בכל הנוגע לגחמות של שבת המלכה ומלכת התחבורה הנוכחית.

כמצופה, החיים חזקים מתקנות דרקוניות, ובגוש דן, שהוא הבירה החילונית־ליברלית של מדינת ישראל, מתגלגלת תחבורה ציבורית גם בשבתות. דווח שכ־50 אלף נוסעים מדי שבת באזור המרכז בהסדר של נסיעת חינם, שמתרחב לעיריות נוספות. כך נראה מרי אזרחי.