אם לא תמצא פשרה מוסכמת של הרגע האחרון בין הממשלה לאופוזיציה, מספר הטייסים שצפוי להודיע באופן גלוי על הפסקת טיסה צפוי להיות גבוה מאוד.

טייס במיל' על מכתב הקצינים: "צריכים להיות מוקעים ומובשים על ידי החברה כולה" | האזינו
על רקע מחאות אנשי המילואים: גלנט והלוי דנו בכשירות צה"ל 

לא מדובר רק בהערכות גסות אלא בשיקוף מצב שמבוסס על שיח פתוח שמתנהל בימים האחרונים בין בכירי חיל האוויר לטייסי המילואים. לעומת ההודעות לתקשורת שיצאו בשם אנשי מילואים רבים במטה המבצעי, בהם בכירים בדרגות תת אלוף, אנשי צוות האוויר במילואים, שהם חלק מהסד"כ המבצעי של חיל האוויר ומהכשירות השוטפת של החיל, שמרו עד לשלב הזה על פרופיל תקשורתי נמוך מאוד, הכולל הימנעות מאמירות פומביות או מחתימה על מכתבים פומביים בהם הם מצהירים על הפסקת הטיסה.

השיקול העיקרי של אנשי צוות האוויר במילואים לא לפרסם את החלטתם עד כה, טמון בניסיון למצות כל סיכוי, גם אם קלוש, להשגת פשרה פוליטית בין הממשלה לאופוזיציה. מכיוון שברור לטייסים כי הודעה רשמית על הפסקת טיסה הינה בעלת משמעות אדיר ברמה הפוליטית והצבאית, הם המתינו עד לשלב הזה. 

עם זאת, כאמור, לפי ההערכות המבוססות על שיקוף תמונת המצב באופן ישיר בין טייסי המילואים למפקדי הטייסות והיחידות שלהם, במידה וכל הניסיונות להגעה לפשרות ייכשלו, חלק גדול מהטייסים שהצהירו על כוונה להפסיק לטוס עשויים לעשות זאת עוד לפני מעבר החוק להגבלת עילת הסבירות בקריאה שלישית.

על פי הערכות, מספר הטייסים הפורשים עשוי להגיע לכמה מאות, כאשר קיים תרחיש לפיו כ-400 אנשי צוות אוויר עלולים לפרוש גם הם. ההערכות הינן חמורות אפילו אם מדובר כרגע רק בנתון הקיצון. המספרים עשויים להיות נמוכים יותר בהתאם להתפתחויות בנושא החקיקה, כאשר גם בין הטייסים הרצון לפרוש נובע מדעות והחלטות אישיות שונות. 

ככל שעוברים הימים עד למועד החקיקה ביום שני הקרוב, מספר הקצינים ואנשי המילואים שמודיעים על כוונתם לפרוש ממילואים הולך וגדל ובא לידי ביטוי במערכים רבים נוספים בצבא מלבד חיל האוויר, אך נכון לעכשיו, פגיעה אפשרית בכשירות צה"ל למלחמה מסומנת בשלב הזה בחיל האוויר בלבד, זאת לאחר שמאות בודדות של קציני מטה מבצעי בחיל כבר הודיעו השבוע על הפסקת שירות המילואים. במידה והיקף אנשי צוות האוויר שיפרשו יהיה גבוה יותר, ובעלי תפקידים חשובים יותר, אז כבר בימים הקרובים עלולה להיות פגיעה מסוימת בכשירות של חיל האוויר למלחמה.

בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ראש הממשלה נתניהו ערך השבוע פגישה עם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי במטרה להציג את תמונת המצב הביטחונית, בדגש על המשבר במערך המילואים וכשירות הצבא למלחמה. באותה הפגישה, עודכן ראש הממשלה כי נכון לעכשיו אין פגיעת כשירות בצה"ל אבל כאמור, נוכח ההתפתחויות האחרונות, בתרחישים קיצוניים יותר הצבא כבר מתקרב לפגיעה גם בכשירות המבצעית, זאת מעבר לסוגיות שכבר פוגעות בצבא בכל הקשור ללכידות ואחדות השורות. בעיות הלכידות עולות בימים האחרונים גם מתוך יחידות העילית של הצבא, כאשר נוצרות מחלוקות עמוקות בין אנשי מילואים שהצהירו כי יפסיקו לשרת במילואים במידה והחקיקה תעבור לבין לוחמים אחרים, כולל כאלה המתנגדים לרפורמה אך סבורים כי אסור להכניס לתוך המשוואה של המחאה את הפרישה ממילואים ככלי משחק במאבק מול הממשלה.

בצה"ל מוטרדים לא רק מהמצב בחיל האוויר. ההערכה היא כי גם במפקדות המבצעיות של הפיקודים והאגודות בצה"ל, שבזמן מלחמה מבוססים בעיקר על קציני מילואים שברבים מהמקרים עברו את גיל הפטור, צפוי לעלות משמעותית מספר האנשים שעשויים להודיע על סיום בימים הקרובים, זאת לצד מגמות שכבר מתרחשות בקרב אנשי רפואה במילואים ובמערכי המודיעין השונים. גם אם זה לא נאמר באופן פומבי, בכירים בצבא סבורים כי על מנת לעצור את הסחף יש להגיע במהירות להסכמות ופשרות בין הצדדים.

בחודשים האחרונים צה"ל אומנם נערך והפיק לקחים מהמשבר הקודם בשיא המחאה, שכבר אז יצר קרעים גם בתוך הצבא, אך המשבר הנוכחי נראה כבעל פוטנציאל להיות חמור אף הרבה יותר. עוצמת הוויכוח והמתח בחברה הישראלית גדולה מן היכולת של הצבא לעצור אותה בשערי הבסיס ולמנוע את נזקיה הכבדים שכבר עכשיו נותנים את אותותיהם.