סמכויות בסגנון הוותיקן: אין דוגמה טובה יותר להרס ולביזה שהממשלה הזו ממיטה על המדינה, מאשר סיפור רבני הערים והיישובים. זה פחות בולט מהשמדת מערכת המשפט והדמוקרטיה, זה פחות מסוקר מההתנפלות על כל רשויות החוק, שומרי הסף והמוסדות הדמוקרטיים, אבל זה לא פחות חמור. על פניו, זה נראה כמו תככים בחצר האחורית של הרבנות הראשית. לא מעניין, נכון? לא נכון. כי זה חלק מהתהליך וזה ישפיע על כולנו.

"כבוד גדול להיעצר": טראמפ כפר באישומים נגדו בביהמ"ש
אחרי הדיון בבג"ץ: אלו הנקודות שישפיעו על העילות לנבצרות נתניהו

הממשלה משנה עכשיו את כללי הבחירה של רב עיר/יישוב. כיום, הרב נבחר על ידי גוף בוחר ש־75% מנציגיו ממונים על ידי המועצה המקומית והקהילה. מעכשיו, המאזן ישתנה ו־50% מחברי הגוף הבוחר יהיו נציגי הרבנות הראשית והשר לשירותי דת. מכיוון שכמעט בכל יישוב/עיר בישראל יש מנדטים חרדיים/אורתודוקסיים במועצה, פירוש הדבר שלשר לשירותי דת ולרבנות (שזה היינו הך) יש עכשיו שליטה מלאה על האירוע.

40 ערים בישראל מסתדרות היום בלי רב מקומי. לראשי הערים לא דחוף למנות אחד כזה. הם מעדיפים להימנע מכניסה לאש הצולבת שבין החרדים לציונות הדתית וכו'. מתברר שהשר לשירותי דת והרבנות הראשית משתלטים על האירוע מלא־מלא. אריה דרעי זיהה את ואקום הג'ובים המפתה הזה ונכנס לתוכו, יחד עם בצלאל סמוטריץ', במלוא המרץ. בממסד הרבני מדברים על הדיל הזה, דרעי־סמוטריץ', כמהלך שיהווה גיים צ'יינג'ר מצד אחד, ומשאבת ג'ובים והטבות מצד שני.

אבל יש כאן גם עניין מהותי. החקיקה החדשה מכילה סעיף שלפיו רבני הערים והיישובים לא יוכלו לקבל יותר החלטות עצמאיות ויהיו כפופים לחלוטין למועצת הרבנות הראשית, שמקבלת כאן סמכויות בסגנון הוותיקן. ועוד סעיף: לא תהיה חובה של הסמכה רבנית והצלחה בבחינות. מי שלא יעבור את הבחינות או יוסמך, רשאי לבוא לראיון אצל הרבנים הראשיים ולקבל הסמכה להיות רב עיר/יישוב/שכונה. בזמנו, האפשרות הזו נפסלה בבג"ץ. עכשיו היא תעבור בחקיקה. עכשיו תדמיינו לעצמכם מה הולך לקרות כאן. הפרצה הזו תקרא לכל הגנבים הקיצוניים והאורתודוקסיים ביותר פנימה.

החיבור הזה בין דרעי לסמוטריץ' (את דרעי מייצג כאן השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי) יאפשר לש"ס ולציונות הדתית למנות לבדן את 40 הרבנים שחסרים היום במערכת, תוך עקיפת ראש הרשות והתעלמות ממנו. זאת ועוד: החקיקה החדשה נותנת להם אפשרות למנות עוד כ־700 או 800 תקנים לרבני שכונות. מדובר בקרוב לאלף ג'ובים מתגמלים ויקרים, על חשבון הציבור, שנועדו לביצור הקיצוניות הדתית בישראל.

רבנים דוגמת רבני צֹהר, אאוט. רבנים קיצוניים מבית המדרש המחמיר ביותר, אין. הרב דוד סתיו, שמתיר לבנות לשרת בצה"ל, יהפוך לחריג הולך ונעלם. רבנים כאלה לא ייבחרו יותר. גם אם כן, הסעיף שמכפיף אותם למועצת הרבנות הראשית יעשה את שלו. רבני הערים והיישובים יהפכו מנציגי הקהילה שבאים מתוכה, לזרועותיהם הארוכות של פוליטיקאים ועסקנים חרדים. כל זה יקרה במימון תקציב הארנונה של כולנו.

התקשרתי לרב סתיו, יו"ר ארגון צהר. "מה שקורה כאן", הסביר, "זה שראשי הציונות הדתית מוכרים את הרבנות הממלכתית והציונית בנזיד עדשים לעסקנים חרדים, ובכך הורסים את עתידה ומנתקים את החברה הישראלית לגמרי מהעולם הרבני והדתי. ברור שהישראלים ימאסו עוד יותר בעולם הרבני, ברור שזה תהליך מושחת שלא קשור לרצון הציבור, וברור שהכלל הכי בסיסי בהלכה, ש"אין ממנים פרנס על הציבור אלא אם נמלכין בו", נרמס ברגל גסה".

הטור המלא במעריב סופהשבוע.