אין בזירה הפוליטית בישראל פוליטיקאי שיכול להתחרות בבנימין נתניהו מבחינת הידע, הניסיון והמומחיות שלו בחזית הפוליטיקה העולמית. אין בישראל מי שמכיר את ערוצי השלטון בוושינגטון כמו נתניהו. הוא גם מודע יותר מכל פוליטיקאי בישראל לכוחם של אמצעי התקשורת בארצות הברית. הבעיה היא שמאז שהוא הקים את הקואליציה הנוכחית, היתרונות האלו עומדים בעוכריו, והוא האחראי להריסתם.

נתניהו בבלומברג: "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובזה נעצור"

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "אין בסמכות הרשות השופטת לדון בחוקי יסוד"

מעמדו כיום בזירה הבינלאומית מוכתם. הוא ראש הממשלה הישראלי הראשון שלא הוזמן לבית הלבן. לא רק בכירים דמוקרטים ותומכי ישראל יצאו בפומבי בביקורת קשה על ממשלתו. באחרונה גם בכירים רפובליקנים הביעו מורת רוח מממשלתו הקיצונית. בליץ הראיונות שראש הממשלה העניק בימים האחרונים לערוצי הטלוויזיה בארצות הברית חשף את העובדה שנתניהו בוחר להתעלם מהיקף הדיווחים ומאמרי הפרשנות שפורסמו בשבועות האחרונים באמצעי התקשורת בארצות הברית ומתחו ביקורת על ההחלטות של ממשלתו וביטאו דאגה לעתיד הדמוקרטיה בישראל.

ניסיונו של נתניהו בגל הראיונות להסביר את צמצום עילת הסבירות כ”אירוע מינורי”, והשתדלותו לבטל את הדאגה לגורל הדמוקרטיה בישראל, נשמעו לא אמינים במקרה הטוב ושקריים במקרה הפחות טוב.

פרשנים ותיקים בוושינגטון ודיפלומטים בכירים במטה האו”ם בניו יורק, שהתייחסו לדברי נתניהו בראיונות, טוענים שנתניהו מסרב להכיר בעובדה שהשותפים שבחר לקואליציה שלו - ערערו קשות את מעמדו כפוליטיקאי וכמדינאי בחזית הבינלאומית והרסו את תדמיתה של ישראל כמעוז של דמוקרטיה ויציבות באזור. חמור מכך, בדברי אותם פרשנים באה לידי ביטוי תחושה של כעס מצד הדובר. “איך זה שבתוך חודשים אחדים התערערה תדמיתה של ישראל כמדינה שהיא סיפור הצלחה, ונהרסו המוניטין שלה כמדינה עם הישגים מרשימים כמעט בכל תחום? אני לא קולט את זה”, אמר סגן ראש משלחת מערבית במטה האו”ם בניו יורק.

מי שמאוכזבים במיוחד הם יהודי הקהילה הגדולה בארצות הברית. ארגונים יהודיים, ראשיהם ועסקניהם, הביעו בפומבי את הסתייגותם מהממשלה ואת דאגתם לעתיד הדמוקרטיה בישראל. רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, פרסם מאמר נוקב שבו הוא מבטא את מה שעמיתיו לממסד היהודי המאורגן חשים מול המתחולל בישראל.

“אנחנו אוהבים את ישראל ומחויבים לישראל, ואנחנו מכבדים את הריבונות שלה”, כתב. “אבל למדינה האחת היהודית של העם היהודי נשקף איום קיומי”. אלו דברים חסרי תקדים מצד מנהיג בכיר בקהילה, שהיה בעבר ידיד קרוב של נתניהו.