1
ביום שני בבוקר הגיע אליי משלוח מהחברים המושבניקים ב"חוטף עזה". קשה להסביר איזה כיף זה לראות את תוצרת הארץ הנפלאה, וכיף יותר גדול לזלול תירס, תפוחי אדמה, אבטיח, מלון, זיתים שחורים וירוקים וללגום כוסית יין, להעשיר סלט ירקות בשמן של חקלאי מ"החוטף", הכל רבותיי מתוצרת הארץ, כפי ששר אריק איינשטיין בשיר שאותו חיבר לפני מיליון שנה נתן אלתרמן.

אני לא מבקר שירה. היה לי אח שעסק בזה, אבל אני יודע לקרוא טקסט שעושה לי פרפורים בבפנוכו וגורם לי להסמיק מאושר. אני שומע את השיר “תוצרת הארץ" ומתמוגג. אלתרמן היה גאון של מילים, גאון בתיאור תמונת מצב. מה שכתב אז מתאים למה שקורה. המנגינה של שם טוב לוי נהדרת, והקול של אריק… הקול הזה שלו פוצע את הלב, שגם ככה פצוע מהמצב המזורגג שבו נמצאת המדינה - מפוצלת, שסועה, קרועה, הולכת ומידרדרת אל פי התהום ואין מושיע.

בחיאת ביבי, ידוע שאתה איש חכם עם ראייה פוליטית רחבה ומעמיקה, איך לא רעדה לך היד כשהכנת את רשימת שרי הממשלה? איך לא צלצלו לך פעמוני האזהרה כשמינית לתפקידי שרים אנשים שבימים רגילים לא היית נותן להם משרת קצין ניקיון בשירותי הכנסת? מה קרה לך, בנימין נתניהו?

יש המון דוגמאות שמוכיחות שמשהו השתבש אצלך בחשיבה ובהתנהגות. אני זוכר את קולך המהדהד והנחרץ כשאמרת אל מול מצלמות הטלוויזיה “איתמר בן גביר לא יהיה שר בממשלתי". מה קרה לאמירה הזאת, היא נזרקה סתם באוויר כמו אמירות חורצות גורל אחרות שהשמעת ולא קיימת?  

היית מאמין שבצלאל סמוטריץ' המוטרף יהיה שר האוצר בממשלתך? לא אמנה את שאר השרים המטורללים, את תפקידיהם המוזרים, את הופעותיהם המביכות בתקשורת - בחיאת ביבי, לאן הידרדרת? לאן דרדרת את המדינה?

מאחר שאתה גם ראש הממשלה שלי שנבחר בבחירות דמוקרטיות, אני נותן לך עצה טובה בחינם. לא כמו ערימת הלקקנים והחנפנים שמקיפה אותך - תקשיב לשיר “תוצרת הארץ", זה שיר ענק. תתנתק מהסובבים אותך ותקשיב טוב. תתענג על הקול, המוזיקה והתוכן. נכון, זה לא להיט כמו “אתה תותח", ששרה לך שרית חדד, וזה לא השיר “ביבי מלך ישראל", זה אלתרמן ואיינשטיין, שני פריבילגים צפון תל אביבים, אוהבי הארץ עד כאב. 

אם נשארו לך קצת יושרה, כבוד ואומץ, תתעשת. שנה כיוון, ביבי, אחרת תיזכר בהיסטוריה כמנהיג הכי גרוע שהנהיג את המדינה המתמוטטת הזאת.

אם כבד לבבכם כעופרת
אם אבלה בגופכם הנשמה
האזינו לשיר התוצרת
שאבו מתוכו נחמה

זה הדור דור ימות המשיח
מנמנם ולקום מאחר
הוא זקוק לנביא ומוכיח
ולפחות - לשעון מעורר
לעורר אהבה וכבוד וחיבה
וקנאה
לתוצרת הארץ!
לחלב, לחצץ, לעוגות, לריבה
לגבינה
מתוצרת הארץ!
אם רצית מתוק מסוכר לכבוד חג
לך לבחור
מתוצרת הארץ!
אם תרצה מר ממוות לטעום, אל תדאג
יש מרור
מתוצרת הארץ!
יש מכל הזמנים, יש מכל המינים
הב כוחות
לתוצרת הארץ!
אך שומעים יהודים ואינם מבינים
יש מוחות...
מתוצרת הארץ!

אין אחדות באומה הנולדת
אין שרשרת ידיים אחת
אין כתף, אין חזית מאוחדת
אבל יש, אבל יש לא מעט -
אבל יש כתפיות, חזיות, ידיות
מפליאות
מתוצרת הארץ!
וישנו גן חיות ובגן החיות
אריות
מתוצרת הארץ!

בסדרים ונימוס אל תשאל לפטנט
זה תמיד
מתוצרת הארץ!
ובתולות בת ציון מדברות באקצנט
גרמנית
מתוצרת הארץ!
ושנתיים וחצי אוכלת האש בשדות
מתוצרת הארץ!
ואנגלי השלטון, אך גם הוא משתמש
בשיטות...
מתוצרת הארץ

 2
שבט שרון וחברים התכנסו בסוף השבוע שעבר על גג הבית ברחוב הירקון, נשמו אוויר ים, נשמו את אורי שרון. נסיבות מותו לא מפסיקות להציק לבני משפחתו וחבריו - איך קרה שהדייג המקצוען, שהכיר את הזרמים, את הסלעים ואת הגלים כמו את כף ידו, טבע בים כשיצא לדוג בצלילה באזור שפך הירקון?

אריק איינשטיין (צילום: ברקאי וולפסון)
אריק איינשטיין (צילום: ברקאי וולפסון)

ישבנו על הגג והעלינו זיכרונות. על מסך הוקרנו תמונות של אורי: העיניים הכחולות, הזקן הקצת ג'ינג'י, הבלורית הפרועה, הידיים המחוספסות. ברקע שירים של אריק איינשטיין ומאיר אריאל. שרון היה דייג נפלא אך זמר גרוע. הוא נהג לשיר שירים עבריים וידע את כל המילים בעל פה. היה לו צחוק מתגלגל ברוורס. אי אפשר היה לא לצחוק כשהוא צחק.

יושבים נשים, גברים וילדים בעיניים עצובות ומספרים על אדם שלא מאמינים שהוא איננו. כשהוא התחתן עם יואלה, נערכה מסיבה במסעדה שלי. “געזונט" היה שמה. הבאתי לו במתנה לחתונה גור כלבים לבן שניתן לו השם ביאנקו. שנים היה הכלב צמוד לאורי, לפעמים היה יוצא איתו בסירה לדיג, לפעמים היה עושה סיבוב בנמל, בחוף מציצים ובמרינה כדי למצוא את אורי. “כלב ים" הגדירו אותו במשפחת שרון.

אבי סיפר על אהבתו לדיג ואיך ייחל כשהיה נער שאורי יזמן אותו במקרי חירום לצאת לדוג איתו. גולי, שותפו של אורי, סיפר איך נסעו לבנות ספינת דיג בטורקיה. סיפורים מעולם אחר, בלי דאווינים, בלי חרטוטים. אנשים טובים מספרים על איש טוב לב מאין כמוהו, שכולו היה נתינה ולא פלא שמישהו החל לשיר “איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא".

אורי שרון, גולי אבי פולאק, אריה אלפסי (צילום: נתן זהבי)
אורי שרון, גולי אבי פולאק, אריה אלפסי (צילום: נתן זהבי)

יושבת על הגג קבוצת אנשים ממשפחות יוצאי פולין, תימן, מרוקו, עיראק. אין לכלוכים וטינופים כמו בהרבה מפגשים אחרים. את כולם מאחדת האהבה לארץ ישראל, לים והאהבה לדייג אורי שרון, זכר צדיק לברכה.

לא פלא שאחד השירים האהובים על אורי שרון היה “תוצרת הארץ".