שני משפטים שאמר בנימין נתניהו במהלך המגעים שהוא מואיל לקיים עם ראשי זרועות הביטחון מעידים על אי־כשירותו לתפקיד ראש הממשלה או לתפקיד כלשהו. הראשון הוא ״ההנחיה״ שפרסמה לשכתו לאחר המפגש אתמול עם הרמטכ״ל ואלופי המטכ״ל: ״ראש הממשלה הנחה את הרמטכ״ל לשמור על מוכנות וכשירות צה״ל לכל תרחיש״. המשפט השני הוא הדלפה מתוך שיחת צעקות שהתקיימה בינו לבין הרמטכ״ל ביום שישי: ״יש כאן צבא שיש לו מדינה״, זעם ראש הממשלה. שומו שמיים.

נתניהו האשים: "אתם פוגעים בהרתעה" - וכך השיב הרמטכ"ל
מנהלת רשות החברות לנתניהו: "התנהלות אמסלם מונעת מיצר נקמה מורעל"

נתחיל בהתחלה: הוא הנחה את הרמטכ״ל. זוהי שיטת נתניהו - לייצר כותרת חלולה שאין מאחוריה כלום ושום דבר, כדי לנופף בה אחר כך בוועדת החקירה, אם תקום (עדיף שלא תקום). אלא שיש כאן בעיה - ההנחיה הזו לא ניתנת לביצוע. זוהי הנחיה של אדם מנותק, משותק ומפורק. הוא לא מבין את הסיטואציה, הוא לא קשור למציאות, הוא לא כשיר לקבל החלטות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

רה"מ נתניהו: "עילת הסבירות היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא חיזוקה" (צילום :דוברות הליכוד)

הוא ממאן לקלוט, שמספר עצום של אנשי מילואים ומשרתים לא מוכנים להמשיך לשרת מדינה שאינה המדינה שלה נשבעו אמונים. שברו את הכלים? אז לא משחקים. פשוט ככה. אם היה מדובר בתופעת שוליים זניחה אפשר היה לזרוק את כולם הביתה וחסל, למען יראו וייראו. 

אבל המציאות הפוכה - זה התחיל במאות, עבר לאלפים ומתקדם כרגע לעשרות אלפים. ככל שמענים, מגדפים ומחרפים אותם, כן יעלו וכן יפרצו. ככל שמכנים אותם ״סרבנים״, שולחים אותם לעזאזל ולקיבינימט ומאיימים להעמיד אותם לדין על בגידה, כך נחישותם עולה והבנתם את גודל השעה מתגברת. מתברר שעמוד השדרה המשרת במדינה הזו לא תומך בהפיכתה לדיקטטורה. נתניהו מנסה לירות בשליח במקום בבשורה. זוהי הבשורה שלו. הוא יהיה חתום לנצח נצחים ולדיראון עולם על החורבן שהמיט עלינו.

נעבור למשפט השני: ״צבא שיש לו מדינה״, אמר נתניהו. בוקר טוב אדוני ותודה שבחרת להצטרף אלינו סוף־סוף, אף שיש לך אלטרנטיבות. מר נתניהו, אני לא יודע איך לבשר לך את זה, אבל בישראל זה נכון. אנחנו צבא שיש לו מדינה. הסיבה פשוטה - הצבא שלנו הוא צבא העם. כולם משרתים. בסדיר, בקבע, אחר כך מילואים, וגם מתנדבים.

בלי צבא, אין לנו מדינה ובלי שכל העם ישרת, אין לנו צבא. חילות המצריכים מקצועיות גבוהה, כמו חיל האוויר, חיל הים, אמ״ן ונוספים, מבוססים על אנשי מילואים שממשיכים להתנדב גם אחרי שפגה חובתם. זהו הקסם הישראלי. זה בדיוק מה שאתה, מלאך החבלה היעיל אי־פעם, הורס עכשיו. במקום להתבייש, אתה עוד מטיף מוסר.

ולחדשות בהרחבה: הרמטכ״ל, ראשי הזרועות, ראשי החילות וקציני המטכ״ל נשבעו אמונים למדינת ישראל. הם לא משרתים איש. הם משרתים אומה. במצב הנוכחי, שבו הממשלה לא מתעניינת במצב הביטחון הלאומי, חובתם המיידית היא לעדכן את העם. כל יום שעובר לפני שהם עושים את זה מקרב אותנו למעמד של רפובליקת בננות.

זה בדיוק מה שקרה לרוסיה, שעד לאחרונה עוד הייתה משוכנעת שהיא מעצמה. זה מה שקרה לנו ערב מלחמת לבנון השנייה. זכותו של הציבור לדעת את מצבו הביטחוני היא ליבת הדמוקרטיה. וישראל היא עדיין דמוקרטיה.

בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו, יואב גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

מצבו של צה״ל מבחינת הכשירות והלכידות גרוע יותר ממה שאתם שומעים. נתניהו עצמו עוד הודיע לפני ימים ספורים שצה״ל בכשירות מלאה וכו׳. זה היה שקר אז, זה גם שקר עכשיו. אני לא באמת מבין למה נתניהו התעקש לנסוע לרמות (המושב). הוא יכול לרמות גם מהלשכה.
הוא עצמו מנסה לברוח מהבשורה. היא רודפת אחריו.

רוב רובם של עשרות טייסי המילואים שאותם פגש מפקד חיל האוויר בשבוע שעבר הם מובילי רביעיות, כי ככה זה בחיל האוויר. כדי להוביל רביעייה לסוריה, לעיראק, ללבנון או לאיראן, אתה צריך להיות הכי מנוסה שאפשר. את הניסיון הזה צוברים דרך מאות ואלפי שעות טיסה. לחיל האוויר יש בעיה קשה עם תאי השליטה שלו. בתאים האלה יושבים הקצינים הכי מנוסים, הכי חדים, אלה שראו כבר הכל ומסוגלים לנהל זירה מורכבת עם מאות מטוסים באוויר ואלפי מטרות על הקרקע.

ובכן, חלק ניכר ממובילי הרביעיות הודיעו על הפסקת התנדבות ותאי השליטה התרוקנו. את כל זה נתניהו מסרב לשמוע. הקבינט המדיני־ביטחוני? הצחקתם את גולדקנופף. זה פורום לא קיים, פיקטיבי, כמו הממשלה עצמה. צה״ל מתחנן לעדכן את מקבלי ההחלטות להדליק את הנורות האדומות, להניף את דגלי האזהרה, אבל אין למי. זה לא מעניין אותם. ממשלה של אמסלמים - כל אחד חושב רק על עכוזו, על המקורבים שלו, על הג׳ובים שלו.

ולכן, מר נתניהו, ה״הנחיה״ הגרוטסקית שלך לרמטכ״ל לשמור על מוכנות צה״ל תהיה, במקרה הכי טוב, אתנחתה קומית בדיוני ועדת החקירה הממלכתית שתוקם כאן אחרי שתפטור אותנו מעונשך. למשפט הזה, שיהיה גם משפט ההיסטוריה, לא יובאו עדי מדינה, מר נתניהו. תגיע אליו המדינה עצמה, או מה שיישאר ממנה אחריך.