החיים, שר ג'ון לנון, הם מה שקורה לך בזמן שאתה מתכנן דברים אחרים. לנון שילב את השורה הזאת בשיר נודע שהקליט ב־1980 והוקדש לבנו שון. לימים התברר כי את שורת המחץ הבלתי נשכחת לא המציא לנון עצמו. היא התפרסמה לראשונה בכתב עת אמריקאי בסוף שנות ה־50. אבל למי אכפת.

גורמים דיפלומטיים בישראל מעריכים: זו הסיבה למינוי השגריר הסעודי ברשות הפלסטינית
הקלות לפלסטינים? שר החוץ חושף פרטים מההסכם המתגבש עם סעודיה

כמה חודשים אחרי שסיים את העבודה על האלבום, נרצח לנון בידי מתנקש. השיר "Beautifull Boy" הפך לקלאסיקה, והשורה מתוכו הייתה למשל אוניברסלי על מצבי עיוורון. מציאות כלשהי, העלולה להשפיע באופן מכריע על האדם, מתרחשת ממש בזמן שבו הוא שקוע בעניינים חלופיים.

נתניהו: "ישראל תעשה כל מה שצריך לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני" (צילום :לע"מ)

בימים אלה אנו מרבים לעסוק בסיכויי השלום עם סעודיה. אם המאמץ אכן יעלה יפה, יחווה האזור כולו טלטלה. מפתיע ככל שיהיה, השלום המקווה יהיה סעיף משנה באירוע גדול הרבה יותר הקשור ליחסים בין ריאד לוושינגטון. סעודיה תולה את הסכמתה לחימום היחסים עם ישראל בשני תנאי יסוד שהיא מציבה לבית הלבן. התנאי הראשון כולל חבילת גרעין. ריאד מבקשת מהאמריקאים להקים עבורם רשת כורים ברחבי הממלכה, ולסייע לה להפיק מהם חשמל. הבקשה השנייה היא ברית הגנה צבאית. במסגרת הברית הזאת, תמכור ארה"ב לסעודים את מיטב הנשק שלה, ותספק לה הגנה במקרה שתותקף.

במילים פשוטות, סעודיה מציעה לאמריקאים להיות עבורם מה שישראל משמשת זה עשרות שנים. ידידה קרובה ובת מועדפת בלבו של העולם הערבי. ישראל זכתה בשותפות האסטרטגית בעיקר על בסיס ערכים משותפים. הסעודים מציעים אותה תמורת כסף. נוסף על כך, הם מנופפים בקלף הסיני, ומאיימים בנימוס שאם לא וושינגטון, הם יבקשו את החבילה הנכספת מבייג'ינג.

ישראל, בת הברית המסורתית, מקילה על וושינגטון. היא מאותתת לה כי הערכים הדמוקרטיים שעליהם הוקמה דחופים לה פחות, ובכך הופכת את המחסום הערכי שעמד לנגד עיני האמריקאים לגמיש מכפי שהיה.

החוק הבינלאומי מגדיר מה מותר ומה אסור למעצמת גרעין לייצא לאחרים. היא רשאית להקים כור גרעיני בשטחה של הלקוחה ולסייע לה לייצר אנרגיה גרעינית. מותר לה להעניק גם ידע, במידה ובעומק שהיא מוצאת לנכון, אבל עליה לפקח עליו באדיקות. הלקוחה, מצדה, מחויבת לפעול בשקיפות מלאה, שמא תרצה להשתמש בו לצרכים צבאיים, או מחשש שהוא יזלוג למדינות בלתי מורשות.

כאן טמונה הסכנה. אם הלקוחה תדע להפיק חשמל באמצעים גרעיניים, היא תוכל, אומנם במאמץ רב ובחשאי, לייצר חומר בקיע לפצצה. אם מזימתה תיתקל בקשיים, או יחסר לה ידע כלשהו, היא עלולה לחפשו בהסתר אצל גורם שלישי.

תוכנית המאה
לפי כל הסימנים וההדלפות שמגיעים מוושינגטון, הסעודים דורשים מהאמריקאים ללמדם את התורה. להקים עבורם את הכורים, ואחר כך להדריכם כיצד להעשיר אורניום. האמריקאים הסכימו עקרונית להצעה הסעודית, ועתה הם מנהלים מו"מ על רוחב היריעה. מה בדיוק יינתן לסעודים ומה לא. החשש מסתתר במקומות האפורים, אלה שבהם סעודיה הצטיינה במשך שנים, ואף היטיבה להצטיין שכנתה איראן. ריאד עלולה אם תרצה לקחת את הידע לייצור חשמל, ולשדרג אותו בהדרגה ובחשאי לייצר פצצה. זה לא ייקח יום אחד, ואף לא שנה או שנתיים, אלא שנים ארוכות.

הארמון הסעודי זקוק באמת ובתמים לתוכנית גרעין כדי לייצר חשמל. האנרגיה הזאת, מעבר לכך שהיא ירוקה וזולה יותר, אמורה להחליף את הנפט ולשרת את תוכנית הצמיחה היומרנית שלהם, המכונה "חזון 2030". אבל לסעודיה בעידן מוחמד בן סלמאן לא די לעמוד בחזית הטכנולוגיה האזרחית. היא חותרת להימנות עם השורה הראשונה של המעצמות. ובעולמנו הזה, כדי לרכוש את מקומך לצד ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – טוב אם תחזיק בנשק יום הדין.

נוסף על כך, סעודיה צופה ימינה ושמאלה, ומוצאת את איראן וישראל. שתיהן מדינות גרעין, שאחת מהן היא אויבתה, והשנייה הייתה כזו עד אתמול, ומי יודע אם לא תחזור. כל מי שעיניו בראשו צריך להניח כי הארמון הסעודי עלול לרצות מתישהו להצטרף למועדון המצומצם של מדינות בעלות נשק גרעיני. לשם כך, צריכים האמריקאים כבר בשלב הזה להגדיר את גבולות הידע שהם יעניקו לסעודים ולהסכים על מנגנון פיקוח שיוודא זאת.

כל הזמן הזה, שבו עסוק ממשל ביידן במו"מ הרה גורל הנוגע לשאלת הגרעין הסעודית, מנדנדת ישראל לשתיהן עם השאלה, מתי סוף־סוף תחבקו אותי. ישראל עשויה ללמוד בקרוב כי המתנה אכן הגיעה. ריאד תסכים לחמם את יחסיה עם ירושלים, כי קיבלה את מה שרצתה מהדוד סם. אבל התשורה הנאה תבוא באריזת נפץ סמויה. אנו נקבל יחסים עם סעודיה, ובתוך כמה שנים תצמיח הקרקע הזאת סכנה חמורה. 

בתסריט קיצון, בתוך עשור או שניים יהיו לישראל שתי שותפות במזרח התיכון בעלות יכולת ייצור פצצת אטום או שחותרות למטרה זו: איראן וסעודיה. עם הראשונה היא נאבקה ונכשלה; את השנייה היא עודדה מבלי דעת. על כן, טוב תעשה ישראל, אם בצד ציפיותיה לשלום עם סעודיה, היא תפעל בוושינגטון כדי להבטיח ערבויות של אמת. לשמור כי החבילה שיקבלו הסעודים תקטין את יכולתם, ככל האפשר, לייצר נשק גרעיני בעתיד.

בינואר 2020 השיק ממשל טראמפ תוכנית שלום לסכסוך הישראלי־פלסטיני, שאותה כינה "תוכנית המאה". ההצעה נדחתה בשאט נפש על ידי הפלסטינים. היא הייתה חלקית, מוטה לטובת ישראל, ונכפתה עליהם. דבר אחד טוב היה בה מהרגע הראשון – השם. בזה טראמפ הקדים את זמנו, כי אין כותרת הולמת ממנה לשיחות הגרעין בין ריאד לוושינגטון.

טיבם של חוזים להפקת אנרגיה גרעינית שהם תקפים עשרות שנים קדימה. התוכנית תשנה את המזרח התיכון ותגרור אותו למרוץ חימוש גרעיני. היא תחזק את מעמדה של ארה"ב באזור, וביכולתה להשפיע ישירות על היחסים בין ישראל לערבים. היכונו לתוכנית המאה.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל
[email protected]