הפיגוע הקשה בחווארה, בו נרצחו אביעד ניר ואביו שי סיילאס ניגרקר ז״ל בשעה ששטפו את כלי רכבם, מבטא במידה רבה ועגומה את הסיפור של חווארה בשנה וחצי האחרונות, במקביל להסלמה הביטחונית וגל הטרור.

השיחה האחרונה בין הנרצח בפיגוע בחווארה לזוגתו: "שמור על עצמך"

חווארה, כזכור, ידעה בעבר שנים שקטות יחסית ופריחה כלכלית בזכות הכביש שחוצה אותה, ומשמש יהודים ופלסטינים כאחד. באותן שנים, גם תושבי ההתנחלויות הסמכות היו פוקדים את העסקים המקומיים ומכניסים הרבה כסף לכפר.

ואולם, בשנה וחצי האחרונות המתיחות הלכה וגברה בהדרגה בין תושבי הכפרים לתושבים היהודים מסביב - מעימותים על תליית דגלים פלסטינים לאורך הכביש וזריקות אבנים כלפי רכבים ישראל, כשמנגד גם נרשמה אלימות מצד מתנחלים. מסדרון חווארה, הכינוי לקטע הכביש שנמשך קילומטרים בודדים ועובר בכפר, סומן באופן מהיר על ידי מחבלים כמקום מועדף לביצוע פיגועים קשים, שכן קל יחסית לבצע פיגוע בשטחו ולברוח לעומק העיר שכם דרך השטחים הפתוחים.

זירת האירוע בחווארה (צילום: TPS)
זירת האירוע בחווארה (צילום: TPS)

כמו בפיגועים הקשים הקודמים, גם הפעם ההערכה היא כי את הירי ביצע מחבל שאינו מהכפרֿ, אם כי האירוע הזה מבטא גם את ההקצנה של התקופה הזו בכפר, שבעבר האינטרסים הכלכליים שלו במסחר עם יהודים גברו על שיקולים אחרים. בהקשר זה חשוב לציין כי גם אם המחבל אכן אינו מהכפר, המידע המדויק שקיבל על מיקום הישראלים הגיע כנראה מתוך אנשי הכפר עצמם.

חשוב להבין כי עבור רוב הסוחרים בחווארה הקשר המסחרי עם ישראלים הוא בבחינת צורך עסקי מובהק, מה שפעם היה מספיק על מנת לספק מעטה ביטחון לכאורה עבור ישראלים שעוצרים לקנות או לשטוף את הרכב לאורך הכביש. לעומת זאת, בימים אלו האזור כולו עובר הקצנה, וההערכה, כאמור, היא כי היו כאלה שדיווחו למחבל להגיע, וזאת למרות שעל פי העדויות לשי סיילאס ניגרקר ז״ל הייתה היכרות שנמשכה שנים עם בעלי עסקים במקום. כך או כך, המתיחות הביטחונית מאיצה מאוד את בניית הכביש העוקף עם תאריך יעד כבר לסוף השנה הקרובה.

לעומת האיסור החוקי על ישראלים להיכנס לשטחי A, שנמצאים גם תחת אחריות ביטחונית פלסטינית, בכל הקשור לשטחי B, בהם שוכן גם הכפר חווארה, אין מניעה חוקית החלה על אזרחים ישראלים. לעומת ימי השבוע שבהם ניתן להבחין בכוחות ישראלים רבים שמוצבים לאורך הכביש ובתוך הכפר, לאור המצב הביטחוני, בימי שבת צה״ל מצמצם באופן דרמטי את היקף הכוחות על הכביש בשל מיעוט הרכבים הישראלי שנעים בו והירידה בחיכוך בין ישראלים ופלסטינים. הנתון העובדתי הזה הוא שככל הנראה הוביל לכך שהפיגוע נחשף רק לאחר שהגיע הדיווחים הראשונים על נפגעים.

זירת האירוע בחווארה (צילום :TPS)

גורמים צבאיים מסבירים כי השינוי באופי פריסת הכוחות בסוף השבוע מתקבל על פי מרכיבי הערכת המצב, כפי שהתרחש בחווארה, ואומנם יש בכך הגיון מבצע רב, אך יחד עם זאת התחקיר המבצעי יידרש גם לענות על השאלה האם כניסה של ישראלים יהודים לחווארה לצורכי עסקים וקניות בשבת הייתה מגמה ידועה ומוכרת, גם אם הייתה קטנה יחסית, והאם נקט צה״ל בפעולות יזומות בעניין זה להגברת המודעות למידת הסכנה בכניסה לכפר בימים אלה.

בהקשר זה, יש לזכור כי לעומת איסור הכניסה לשטחי A, שמסומנים גם בשלטים גדולים ואדומים, באזורים בשטחי B ו-C אין למעשה כל סימן, תמרור אזהרה בדרך או מחסום פעיל שלכל הפחות היה יכול להזהיר רכבים ישראלים מלעצור בחווארה. זאת, בתקופה בה המצב הבטחוני באזור אינו דומה למה שהיה בעבר, ולכן בתחקיר יש מקום לבדיקה מעמיקה בנוגע לאופן שבו פעל צה״ל בשטח אל מול האיומים הללו גם בסוף השבוע.

כמו במקרים אחרים, הפיגוע הזה צולם - נתון שככל הנראה מאפשר כבר עכשיו למערכת הביטחון לדעת מי המחבל שביצע את הפיגוע, לנהל את המרדף אחריו ולסגור עליו עד שייתפס חי או מת. המאמץ הוא ברובו מודיעיני, אך גם מגובה גם בפעולות בשטח, כאשר הכוחות שפועלים מתחקרים אנשים בשטח, כולל כאלה שאין להם קשר בסיוע ישיר לאותו מחבל, אך ייתכן שאולי הבחינו במשהו. גם במקרים קודמים, גם הפעם במערכת הביטחון סבורים שזה רק עניין של זמן עד שהמחבל ייתפס.

ביחס ישיר, ככל שעולה המתיחות הביטחונית והטרור הפלסטיני - עולה גם החשש מטרור מצד יהודים, כאשר בראשון לפנות בוקר זה כמעט הסתיים במוות של רעול פנים יהודי. בעקבות דיווח שהגיע לצבא על קבוצת רעולי פנים החשודים בזריקת אבנים על כביש 60 סמוך לצומת לבונה, כוח של גולני הוקפץ למקום וביצע נוהל מעצר חשוד, זאת לאחר שלוחמים דיווחו כי אבנים נזרקו גם לעברם. אחד החשודים שניסה לברוח נפגע מירי שבוצע לעבר רגליו. כשהגיעו הכוחות אל החשוד בו ירו, התברר להם שמדובר בצעיר יהודי. אין ספק שמדובר בתקרית נוספת הממחישה מאוד את המתח הרב ופוטנציאל ההסלמה הקיים בשטח.