צה״ל פרוס ביהודה ושומרון בפריסה מבצעית נרחבת של 23 גדודים, על מנת לתגבר את ההגנה לאורך צירי התנועה והכבישים וכן לרכז מאמץ התקפי. סדר הכוחות הגדול שנמצא כרגע בפיקוד המרכז איפשר אתמול (רביעי) להוציא לפועל שלושה מבצעים חטיבתיים ברחבי איו״ש כאשר בין השאר במוקד הפעילות מבצע בעיר חברון וסביבותיה.

באישון ליל: תיעוד דרמטי ממעצר המחבלים מהפיגוע סמוך לחברון | צפו
מחשש לחיסולים ממוקדים: ארגוני הטרור בעזה הגבירו כוננות - ושלחו מסר לישראל

כוחות הביטחון פעלו בבית לחם, בקבטיה הסמוכה לג׳נין וגם בבקעת הירדן במחנה הפליטים עיקבת ג׳בר הסמוך ליריחו. לאחר הפיצוח המהיר של הפיגוע בדרום הר חברון במערכת הביטחון מרכזים מאמץ בניסיון לסגור מעגל על המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה, ולכן פעלו הכוחות אתמול בקסבה של שכם ובכפרים נוספים הסמוכים לה ועצרו מבוקשים נוספים.

מעצר ביו''ש, אילוסטרציה (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מעצר ביו''ש, אילוסטרציה (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

במערכת הביטחון יודעים את זהות המחבל שביצע את הפיגוע הרצחני, וטרם נמסר על פריצת דרך, אבל הערכות הן שהוכחות קרובים לסגור עליו מעגל.

כאמור נוכח המתיחות המבצעית בשטחים 23 גדודים פועלים כעת ברחבי יהודה ושומרון ועוד שני גדודים בבקעת הירדן. מדובר בסדר כוחות גדול מאוד אל מול מה שמוצב דרך קבע בגזרה נוכח הימשכות המתיחות לאורך זמן נפגעים גם האימונים של צבא היבשה למלחמה ובצה״ל מעריכים את הפגיעה באימוני המוכנות בכ-30-40 אחוזים.

בתוך כך בשבועיים האחרונים אין שינויים גדולים בכל הקשר למשבר בצבא המילואים, לא נרשמו בתקופה האחרונה גלי עזיבה נוספים, אבל מנגד גם לא נרשמת חזרה לשירות של טייסים כפי שקיוו בחיל האוויר, כך שככל שהזמן עובר הבעיה הולכת ומחמירה בכל הקשור לבעיות כשירות בחילה אוויר ובמערכים נוספים וכן פערים גדולים בבית הספר לטיסה, גיבושים של היחידות המיוחדות. 

פערים אחרים במפקדות גדולות, במטה מבצעי צפויים להיות מרוגשים גם הם יותר ככל שהזמן יעבור. בצה״ל מאוד מוטרדים מחודש ספטמבר שמסומן כחודש שבו עשויה להיות החרפה בצעדי המחאה נוכח המשבר בחברה הישראלית ומספר דברים שאמורים להתרחש בחודש הבא בסוגיות חוק הגיוס, עיסוק בבג״צים כנגד עילת הסבירות ואפשרות למשבר חוקתי לצד כוונות חקיקה נוספות. 

גלנט נותן צ'ימידן למתגייס בבקום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלנט נותן צ'ימידן למתגייס בבקום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בצה״ל מעריכים באופן חד משמעי כי ככל שהמשבר בחברה הישראלית יחריף כך יעבור הצבא זעזוע נוסף מעבר למכה שספג בפרישה של קצינים רבים לפני יותר מחודש. 

סגן אלוף במיל' ים אפרתי טיס בחיל האוויר שפרש מצה״ל רק לפני כשנה וחצי לאחר 25 שנות שירות בסדיר ובקבע כתב אתמול בפוסט בפייסבוק: "חודש ללא טיסות ועדיין הלב מתכווץ בכל פעם שהיומן מראה על יום מילואים, או כוננות סופ״ש שקבעתי מראש, ואליהם אני לא מתייצב.

"התחושה שיהיה קשה יותר לחזור לשלוט במטוס מתעצמת מיום ליום. חוסר ההיכרות עם המודיעין והפקדות המבצעיות מעמיק מיום ליום, ו'הצטברות החלודה' מעיקה על האינסטינקטים הבסיסיים של כל טייס. בכל בוקר אני פותח חדשות ומקווה שמשהו קרה וההפיכה המשטרית בוטלה. בכל לילה אני מתפלל שמישהו במפלגות הקואליציה יתעורר, ייקח אחריות ויגיד עד כאן.

"בימי המילואים שקבעתי לאחר ה-12.9 (בג״ץ) לא קבעתי עדיין שום לו״ז, מתוך תקווה שלאחריו נחזור להיות דמוקרטיה. תחושת האחריות לגורל המדינה אינה מאפשרת לנו נסיגה מעקרונות היסוד עליהם מושתת המדינה. זו אותה תחושה שדחפה אותו לסכן את חיי במשך 26.5 שנים. אלו המילואים שלנו עכשיו בהגנה על חירות מדינת ישראל. בתקווה שהסיוט ייגמר ונחזור לשרת את מדינתנו".