פיגוע הדריסה הקטלני הבוקר בכביש 443 ממחיש היטב את עומק ההסלמה הביטחונית וחומרתה כקשה ביותר מאז האינתיפאדה השנייה. אם עד החודש האחרון בצה״ל סימנו את צפון השומרון כמוקד כמעט בלעדי לפיגועי הטרור בשנה וחצי האחרונות, החודש האחרון עומד כבר בסימן התרחבות גל הטרור לרחבי כל יהודה ושמרון.

"קלטתי שזה מחבל וקפצתי עליו": אחד ממנטרלי הפיגוע בי-ם משחזר את רגעי האימה 
בצל המתיחות: במערכת הביטחון מזהים ריסון במתיחות עם חיזבאללה

מפיגועים בנשק חם ועד פיגועי דקירה ודריסה כפי שהתרחשו ביממה האחרונה. מחבל בעל היתר לעבוד בישראל שמשתמש בהיתר העבודה שלו ומבצע פיגוע נחשב כאירוע חריג שכמוהו גם בשנים האחרונות לא היו רבים. אבל האירוע הזה ממחיש היטב כי כאשר ההסלמה כל כך חמורה גם דפוסי מחשבה שבדרך כלל הוכיחו את עצמם בעבר כנכונים עשויים להפוך ללא רלוונטיים.

את הפיגוע האחרון ביצע עבד אלראזק פאיז תושב דיר עמאר, בן 41 נשוי עם חמישה ילדים, ללא כל עבר ביטחוני שעבד שנים בישראל. אין באף אחד מהנתונים היבשים של המחבל בכדי להעיד על מידת מסוכנתו, כאשר גילו בני משפחתו, העובדה כי לא היה מעורב בטרור והיתר העבודה, מספקים בדרך כלל תעודת ביטוח מסוימת כאשר מדי כל יום נכנסים לעבודה בישראל עשרות אלפי עובדים פלסטינים לעבודה בישראל.

היתר העבודה בישראל נחשב עבור הפלסטינים הזכאים לו כנכס כלכלי המפרנס רבים, כאשר השכר שהם מקבלים בישראל גבוה בצורה דרמטית ממה שהם מרוויחים באיו״ש ובוודאי כאשר מדובר ברצועת עזה. בפיגוע היום גם ההסבר הזה קרס תחת המציאות הקשה, כאשר המחבל ניצל בפועל את ההיתר לביצוע הפיגוע. באופן שגרתי כמו בכל יום לפני השעה שש בוקר עבר המחבל עם היתר באופן רגלי לשטח ישראל. את הרכב הוא השיג בישראל וכנראה אף הספיק לבצע משימות שונות הקשורות לעבודתו ואף הגיע לגדרה עד שהחל בנסיעה לכיוון מודיעין.

זירת הפיגוע במחסום מכבים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
זירת הפיגוע במחסום מכבים (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

העובדה כי המחבל כבר היה עם רכב בשטח ישראל, הקלה עליו את ביצוע המשימה. המודעות לפיגועי דריסה בשטחי איו״ש מטבע הדברים לאחר גל הטרור של 2014-2015 שהיה מאופיין בפיגועי דריסה שונים הוביל גם למיגון תחנות האוטובוסים, אזורים הומי אדם ואת המעברים עצמם כך שקשה יותר למחבל לבצע פיגוע דריסה.

היתר העבודה וכניסת המחבל לשטח ישראל הפכו במקרה הזה לבטן הרכה שאפשרה את ביצוע הפיגוע בקלות יחסית. לאחר שהשיג את הרכב כל שנותר לו זה לחפש את המטרה ועל פי הנתונים שעולים מהשטח הוא כנראה חיפש לפגוע בחיילים שכן היה יכול למצוא מטרות אחרות בשטח. כאשר זיהה את החיילים בשול הדרך הוא ביצע פניית פרסה ופגע בהם כאשר אלה היו על מדי א׳ בדרכם לפעילות גיבוש בעיר מודיעין.

ארבעה פיגועים בתוך 24 שעות בעיצומה של תקופת טרור הנמשכת כבר יותר משנה וחצי ועליית המדרגה בהסלמה בחודשים האחרונים ובחודש האחרון בפרט, מצביעים על מגמה שרחוקה מאוד מסיום. הפיזור הנרחב של מיקומי הפיגועים בתקופה האחרונה, המאפיינים השונים מטרור ממוסד ופיגועים בנשק חם ועד פיגועי דריסה ודקירה שמבוצעים על יד המחבל הבודד שבלתי אפשרי לאפיין אותו בפרופיל דומה אחד לשני, ממחישים באופן המובהק ביותר את חוסר היציבות הביטחונית וההחמרה הנוספת והמשמעותית בזירה הפלסטינית בחודשים האחרונים.

מדובר במצב שעשוי להשליך גם על היציבות הפוליטית של "ממשלת הימין-ימין" בשל פערי התפיסות הגדולים בין שרי הממשלה עצמם בדרך ההתמודדות מול הטרור הפלסטיני.