בעידן אי־הוודאות של מנהיגים הפכפכים, שיום אחד מקיימים איתך שיחות חשאיות לבביות (כי האמריקאים לוחצים) ואחר כך משסים מפגינים סוערים בשרת החוץ האומללה שלהם ושולחים אותה כעונש דווקא לידי רג'פ טאיפ ארדואן, שממנו תבעה פעם להוציא את חייליו מלוב - גוברים הגעגועים לאיש חזק גם אם לא לגמרי צפוי ושפוי, כמו הקולונל מועמר קדאפי, "מורה הדרך הגדול". זה היה שליטה הכל יכול של לוב המאוחדת, מאז שנטל את השלטון בכוח הזרוע וגירש בבושת פנים את המלך אידריס, ועד שסיים את חייו על השיפוד של לוחמי מיסראתה.

הסכמות בין האוצר לארגון המורים: בוטלה השביתה המתוכננת בתיכונים
שיטת הסניוריטי תשתנה? "המהלך הזה הוא בטח לא מהפכה"

היו לנו מפגשים די מגוונים, שתמונות והבזקים מאחדים מהם אני דולה מנבכי זיכרוני. בביקור רשמי בטריפולי, אחרי מעבר הכרחי ליד מגורי "האמזונות של קדאפי" וסקירת משמר כבוד צבאי צבעוני בחצר, עברנו יחד עם הנשיא ניקולא סרקוזי והמשלחת הצרפתית לארוחת ערב בצל התפאורה של הכותל ההרוס ומנוקב הכדורים בארמון באב אל־עזיזיה, שריד להפצצה האמריקאית ב־1986 שבה נהרגה לכאורה בתו המאומצת חנה.

קדאפי לחץ בעוצמה, לפי התור, את ידי כל המסובים. האוכל לא היה משהו והוטס ברובו מערב הסעודית, אבל האווירה הייתה חד־פעמית.
אחר כך עברו קדאפי וסרקוזי לאוהל הסמוך לחתום על הסכמים, כשהחשוב ביותר – מימון מערכת הבחירות של סרקוזי - נעשה במסלול אחר. קדאפי, ובניו אחריו, האשימו בהמשך את הנשיא הצרפתי שיזם את התערבות המערב לצד המורדים להפלתו, בניסיון להסתיר את הדיל (שרק השבוע הוגשה תביעה בעניינו על ידי מערכת המשפט הצרפתית, אחרי שנים של סחבת...).

וראיתי אותו גם צופה בעניין במצעד צבאי שרובו נשק ישראלי בחגה הלאומי של צ'אד, ואחר כך סועד לבדו במבט קודר, או רץ מולי בזעם בפסגת הליגה הערבית בדוחה אחרי ריב קולני עם מלך סעודיה, עד שנאלצתי להפסיק שידור חי ליומן כדי להניח לו לעבור. במהלך מסיבת עיתונאים בפסגה הערבית בתוניס שאלתי אותו על סיכויי השלום של העולם הערבי עם ישראל. קדאפי ביקש מדוברו המתולתל והנאמן להביא לי עותק מ"הספר הלבן" שלו, שבו הוא מסביר איך תוכל המדינה הדמיונית שחזה, "ישראטין" שמה, להשתלב בליגה הערבית ולא חסך ממני פרטים מחזונו.

הוא תמך בטרור, העניק לעצמו את פרס זכויות האדם - וויתר בחגיגיות על נשק גרעיני. וכשכלו כל הקצים, והמורדים ובעלי בריתם סגרו עליו מכל עבר, הוא שיגר הצעה אחרונה ומפתיעה לישראל להכרה וקשרים דיפלומטיים מלאים ומיידיים. ישראל לא ענתה, כי מי עונה ללוזרים. היום יש אולי מי שמצטער על כך. זמנים קשים דורשים מנהיגים חזקים, כפי שבירך ויקטור אורבן שליט"א, חבר שלו. מי יגול עפר מעיניך, מועמר קדאפי?

צרות בגן עדן

עכשיו מותר כבר מותר לגלות: שר החוץ ביקר בגן עדן. הידיעה נפלה כרעם ביום בהיר, וזקפה באחת את קומתה השחוחה של הדיפלומטיה שלנו. שר החוץ, כך נמסר רשמית, נועד שם, תחת כנפי השכינה, עם עמיתו הרב־מלאך גבריאל. הוא בעצמו קרא את ההודעה הרשמית, כשזוג הכנפיים שהוענק לו על פי המנהג המקומי, עדיין על כתפיו וענה על שאלות.

"הפגישה ההיסטורית עם המלאך גבריאל היא צעד ראשון בקשר בין ישראל לגן עדן, שעליו שמענו עד כה רק באגדות ובתפילות. גודלו ומיקומו האסטרטגי של הגן מעניקים לקשרים איתו חשיבות עצומה ופוטנציאל עצום עבור מדינת ישראל ועם ישראל, כדי להכין כראוי את השלבים הבאים בהנצחת קיומנו באזור ובכלל, וכדי לדאוג למקומות נאותים לטובי בני עמנו והנהגתו. זאת לנוכח הטענות המופרזות שהמקום השמור להם בגן עדן מצטמצם בקצב מואץ, ולנוכח ההתארגנות העוינת של כוחות האופל בראשות איראן, חמאס וחיזבאללה, המייצגים את האינטרסים של הגיהינום.

"אנחנו פועלים מול שורה של מדינות במזרח התיכון, באפריקה ובאסיה במטרה להרחיב את מעגל השלום והנורמליזציה של ישראל, שיהפוך את שותפותיה באופן אוטומטי למועמדות לגן עדן", הבהיר השר.

גורמים מדיניים אומרים כי הפגישה התקיימה במבנה רשמי של השגרירות הרוסית במקום, שהתרוקן לאחר שיורשיו גורשו זמנית מגן עדן (השבוע, נודע לנו, הגיע לשם יבגני פריגוז'ין, אבל גורש בלחץ אוקראיני לגיהינום). דובר בה גם על שיתופי פעולה בתחום התחבורה, כמו קו רכבת בין סעודיה לגן עדן, דרך ישראל.

עם זאת מדובר בקשר התחלתי וראשוני, כי בין היתר המצב הפוליטי המורכב בגן עדן משפיע גם על קידום היחסים. מקורות יודעי דבר מיהרו לספר על ביקורים מקדימים של ראשי המוסד ונציגיו בגן עדן. יש כאלה שהשתהו שם זמן מה ואפילו פרשו מתפקידם. אגף מיוחד הוקם לשם כך, לצד זה העוסק במפגשים מהסוג השלישי עם גורמים מהחלל החיצון.

אבל בדיווח מרעיש נוסף מגן עדן נמסר על מהומות פרו־פלסטיניות שפרצו שם, שגרמו לריבונו של הגן והעולם להכחיש כי ידע על המפגש - ולהדיח את המלאך גבריאל, שנאלץ להימלט במעוף כנפיים מזורז לבודפשט, שם התאחד זמנית עם פסלו. לפי האופוזיציה והמקטרגים מבפנים, הביקור ההיסטורי הפך לפיאסקו.

"קיבלנו בתדהמה את פיטוריו של המלאך גבריאל וגירושו מגן העדן. אנו דוחים בשאט נפש את הטענות שלפיהן ריבונו של עולם לא היה מודע לפרסומו הצפוי של הביקור", הגיב משרד החוץ, "המתקפות לא ירתיעו את המשרד ועובדיו המצוינים מהמשך העבודה ללא לאות למען מדינת ישראל ולמען יצירת וחיזוק קשרים עם ידידינו הרבים בעולם, ובעולם הבא בפרט", כך לשון ההודעה.

מה שלא מנע מראש הממשלה לדרוש כי להבא לא יתפרסמו הודעות על ביקורים כאלה ללא תיאום איתו. גורמים בעלי רצון רע מסרו כי ראש הממשלה התעניין בינתיים במגורים זמניים בגן עדן, במחיר סמלי, כדי להשתיק את הביקורת עד ששיפוץ דירתו יושלם, ואולי אף בחוזה לטווח ארוך...

[email protected]