לא רק שהם אינם מתאימים לכהונות השרים שקיבלו. הם מתנכלים לאלו שכן ראויים ומצטיינים. לא זכורה ממשלה בישראל כמו זאת המכהנת היום שבה מכהנים שרים שאין להם שום שייכות, אפס ניסיון וזיקה כל שהם לתחומים שעליהם הופקדו. 

ברקע ניסיונות ההדחה: מעל 100 חוקרי שואה בינלאומיים פרסמו מכתב תמיכה בדני דיין
מגל על סערת דני דיין: "הגרמנים יגידו לנו איך לנהל את 'יד ושם'?"

מסתבר כי שרים אלו, שזרים לגמרי וחסרי כל כישורים למלא את התפקידים הנכללים בתיקים הממשלתיים שקיבלו, גם אינם סובלים ואינם מסוגלים  להשלים עם קיומם ומציאותם של ראשי מוסדות וארגונים, של בכירים, של גברים ונשים שניחנו בכישורים, בעלי ניסיון, המנהלים ביעילות, ומפגינים ידע וכשרון בראשות המוסדות והארגונים שבסמכותם. 

השרים והשרות האלו לא רק הורסים את מה שנבחרו ומונו לשמור ולטפח. הם גם משתדלים  להחריב את מה שמתפקד, את מה שנשמר ומטופח. זהו ההסבר והפירוש למה שאפשר לכנות "שערוריית יד ושם". הכוונה לניסיונות של שר החינוך יואב קיש להדיח את דני דיין מראשות מוסד "יד ושם". 

אין מילה אחרת להגדיר את התנהלותו של קיש וניסיונותיו לגרש את דני דיין מתפקידו כיו"ר "יד ושם" מאשר התנהלות מחפירה. דני דיין הוא איש ברוך איכויות, כישורים, ניסיון וידע מהזן שהופך יותר ויותר נדיר בנוף הציבורי בישראל. 

ארבע שנותיו כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק זכורות ונזכרות בקרב בכירים בקהילה, בקרב עסקנים, רבנים ופעילים, כעידן המזהיר בקורות הקונסוליה וכתקופה שבה יחסי הקהילה הגדולה והמובילה בארצות הברית ונציג ישראל הבכיר ביותר בניו יורק היו בשיא ההדוק, הפורה והמשגשג הזכור מזה עשרות שנים. 

דני דיין הזכיר לראשי הקהילה את תקופת כהונתו בניו יורק כקונסול הכללי המיתולוגי נפתלי לביא המנוח ואת תקופת כהונתה בתפקיד הזה של קולט אביטל, שהצטיינה בתפקיד. ככתב חוץ בניו יורק הייתי עד ראיה לשנותיו של דיין כקונסול הכללי ודיווחתי בקביעות על אופן תפקודו ובמיוחד על המעמד המיוחד שהוא, דיין, העניק לקונסוליה ולתפקיד הקונסול הכללי - מעמד של הגורם המייצג הבכיר והמוסמך של  ישראל בקהילה הגדולה, של אזור המטרופולין.  

דני דיין הוא ימני בהשקפותיו. הוא מתנחל וכיהן בעבר כיו"ר מועצת יש"ע. היופי והמיוחד באופן שבו מילא את כהונת  הקונסול בניו יורק הייתה העובדה שהוא היה הקונסול של כולם. לא היה בנוכחותו בניו יורק אף שמץ, רבב, רמז עקיף להשקפותיו. 

"דיין הוא קודם כל יהודי אחר כך ישראלי", אמר לי בזמנו בכיר יהודי בקהילה. דני דיין בזמנו כל כך הצליח בטיפוח היחסים  בין ישראל לכל חלקי הקהילה בניו יורק ובמיוחד עם  המגזרים הדתיים הלא אורתודוקסיים, שבאחד מביקוריו בישראל, בנימין נתניהו כראש ממשלה, שמינה אותו לתפקיד בניו יורק, נזף בדני דיין על קשריו ויחסיו ההדוקים עם ראשי הקהילה, שרובה הגדול ליברליים.

מה מפריע לשר החינוך קיש, או לעומדים מאחורי הניסיונות להדיח את דני דיין? מה לא בסדר בתפקודו של דיין כראש "יד ושם"? על איזה חטא עבר? "יד ושם" הוא מוסד המופקד על הנצחת השואה – מוסד הנהנה וזוכה למעמד מיוחד וייחודי בעולם.  

מוזיאון ''יד ושם'' (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
מוזיאון ''יד ושם'' (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

עובדה שנציג רשמי של ארצות הברית נזעק והתייחס בביקורתיות ומורת רוח להתנהלות נגד "יד ושם" ובעקבותיו גם נציג רשמי של האיחוד האירופי מצא לנכון ולהכרח להזכיר לשר החינוך קיש את המעמד המכובד של "יד ושם" בעולם. גם מוזיאון השואה בוושינגטון נחרד מהדיווחים על ניסיונות להדיח את דיין. 

"הנהגתו (את יד ושם) היא חיונית", נטען בציוץ בטוויטר שהפיץ המוזיאון בוושינגטון. התגובות מחוץ לישראל להתנכלות של יואב קיש בדני דיין העידו  על החשיבות המרכזית, המובילה והמשפיעה בתחום הנצחת השואה שמייחסים בעולם למוסד "יד ושם", תגובות המעידות גם על הערכה הרבה שמקבל דני דיין על אופן תפקודו בראשות המוסד. חשיבות והערכה, ששר חינוך בממשלת ישראל  מזלזל, מבטל ורומס.