זה ריטואל קבוע שנמשך כבר שנים רבות. בכל שנה לקראת ראש השנה אנחנו מתבשרים על כך שצפוי מחסור בדבש, ומגלים שיצרני הדבש עשו עלינו סיבוב כדי להעלות מחירים ולהגדיל את הביקוש. השנה הספין של מגדלי הדבש נחסך מאיתנו, משום שלארץ הגיעו לקראת החגים משלוחים של דבש מיובא.

סמוטריץ' מודה: "המצב פחות טוב ממה שציפינו"; ליברמן: "בוקר טוב אליהו"
סמוטריץ' מפעיל מהלכים שסותרים את השקפת עולמו הכלכלית של רה"מ | דעה

גם לשביתות במשק יש מועדים קבועים. במשך שנים נהגו עובדי הרשויות המקומיות לפתוח בשביתות ובעיצומים לקראת חג הפסח, משום שבתקופה הזאת נערכות קניות רבות וכמות האשפה גדולה מהרגיל. ערוצי החדשות שידרו מראות של ערימות אשפה שהצטברו ברחובות, ובחדרי האשפה היו ריחות שלא ניתן היה להתעלם מהם, מה שהגביר את הלחץ על מנהלי המשא ומתן.

בצלאל סמוטריץ' על הפרשת התקציבים למגזר הערב (צילום: לשכת השר)

מגדלי הדבורים ועובדי הרשויות המקומיות לא היו לבד. גם עובדי רשות שדות התעופה זכו לתוספות שכר לאחר ששיבשו את תנועת המטוסים לפני תחילת עונת הנסיעות בקיץ או לקראת פסח.

חודשי הקיץ, כשהמורים בחופשה, הם הזמן המתאים להגיש למשרד האוצר דרישות לתוספות שכר, וגם לזכות בהן לאחר משא ומתן קצר יחסית. האזהרה שמשמיעים בכל שנה ראשי ארגוני המורים, ששנת הלימודים לא תיפתח במועדה, מצליחה לקדם משא ומתן שתקוע חודשים ארוכים. המשא ומתן על שכרם של המורים, ששיאו מגיע לקראת סיום החופש הגדול, כולל איומים והצהרות של ראשי ארגוני המורים.

השנה לא שמענו את ראשי הסתדרות המורים מאיימים, ולרגע נדמה היה שהפעם לא תהיינה שביתות. אבל יש מי שאין בקיא ממנו בכללי המשחק, והוא הכין כהרגלו מארב מתוכנן לשר האוצר ולראשי משרדו. אני מתכוון לרן ארז, שעומד בראש ארגון המורים התיכוניים משנת 1977. מאות אלפי מורים חבים לו את תוספות השכר שאותן הם מקבלים כבר שנים רבות. מבין ראשי האיגודים המקצועיים, אין בקיא מארז בניהול משא ומתן שמניב תוצאות מרשימות.

ארז נאבק בכל שרי האוצר שקדמו לסמוטריץ’, ובמרבית המקרים ניצח. במשא ומתן הנוכחי התייצב מולו המנכ”ל החדש של האוצר, שלומי הייזלר, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה. הייזלר, בעל תואר ראשון ושני במשפטים, היה בעבר פרקליט במחלקה הפיסקלית בפרקליטות המדינה, שטיפלה בעיקר בענייני אכיפה אזרחית ופלילית של תחום המסים, ובין השאר שימש כמנהל הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין.

הייזלר הוא גם מינוי אישי של שר האוצר סמוטריץ’, ואינו בקיא בתחום יחסי העבודה. ראוי שאת המשא ומתן מול המורים היו מנהלים מקצוענים כפי שהיה בעבר, אבל אין כאלה כנראה היום באוצר.

מינוי שזכה ליותר מהרמת גבה הוא של אפרים מלכין, הממונה על השכר באוצר. לדעת רבים, מלכין מונה לתפקידו בזכות מאמצי ההתקרבות שלו לסמוטריץ’, שהצליחו מעבר למשוער. באוצר מזכירים את יחסי האנוש שלו, ומאחורי גבו מכנים אותו: עבד כי ימלוך. להבדיל מהייזלר, שזוכה למחמאות על התנהלותו המכובדת, ההתייחסות למלכין היא שמינויו מעיד יותר מכל על כושר ההבחנה והשיפוט של השר הממנה, שכלפיו הושמעה לא אחת ביקורת על אי־בקיאותו בכלכלה ועל שיקוליו בתחום המינויים.

קשה להאמין שעל כיסאם של יעקב דנון, שלום גרניט ז”ל, יוסי קוצ’יק, יובל רכלבסקי, אילן לוין וערן יעקב יושב כעת מלכין. באוצר התייחסו בעבר לתפקיד ולנושא בו ברצינות רבה. סמוטריץ’ מצליח להוכיח בכל פעם מחדש למה הוא מסוגל בהחלטותיו הכלכליות, כמו גם במינוייו, שספק אם שר אוצר מקצועי היה ממנה בצמרת האוצר.