באופן הברור ביותר שירטט אתמול הרמטכ״ל הרצי הלוי תו תקן ברור שעבור רבים יהיה בבחינת קו אדום בוהק - חוקי הגיוס במתכונת הנוכחית הם קו אדום עבור ציבור גדול מאוד שהם וילדיהם משרתים בצבא או עומדים לפני גיוס. ״מול צעירים השוקלים לא להתגייס, האמירה היא ברורה", אמר הרמטכ״ל והוסיף: ״אנחנו נחייה כאן במדינת ישראל, תמיד. מי ששוקלים לא להתגייס, ישאלו את עצמם מה יהיה אם כולנו ינהגו כמותם״.

גולדקנופף: "חוק הגיוס יעבור במושב החורף"; הרמטכ"ל: "חייבים לשמור על צבא העם"
"הפתק שלנו לא ייזרק לפח": כל מה שצריך לדעת לקראת הפגנת הימין מול בג"ץ

בדברים הללו התכתב הרמטכ״ל רק לכאורה עם מחאת התלמידים בגימנסיה הרצליה והמכתב שעליו חתומים רבים מהתלמידים כי לא ישרתו בצבא, למעשה בדבריו התייחס הלוי לדאגה עמוקה הרבה יותר כי המחאה החריגה בתיכון בתל אביב, עשויה להתפשט לעוד מקומות רבים אחרים ומסיבות שונות ומגוונות, כאשר עבור רבים מהצעירים והוריהם ברגל גסה מבקשת הממשלה להפר את עיקרון צבא העם: יש מי שפטור באופן מוחלט משירות בצבא ויש אחרים שנדרשים לשאת בנטל ואם זה לא מספיק אז גם הכוונה להשוות את התנאים בין תלמידי תורה לחיילים, לא לקבוע אפילו מכסות הם בבחינת פשיטת רגל מוסרית של המדינה. שוויון בנטל מעולם לא היה כאן - אבל כאן מבקשת המדינה להשתין הישר מהמקפצה.

תופעה של סרבנות אידאולוגית לשרת בצבא  בשל סוגיות פוליטיות היא תופעת שוליים מבחינת המספרים והנתונים, כאשר בצבא מעריכים כי בכל שנה יש בין 5-10 מקרים של סרבנות גיוס על רקע אידאולוגי בשמאל המפה הפוליטית. האירוע בגימנסיה הרצליה היה חריג בכל קנה מידה, בצה״ל לא נותרו אדישים לקולות שנשמעו.

התחושה בשיח שעולה ממקומות רבים, היא כי הסכר עלול להתפרץ במקומות נוספים ובמאפיינים שונים. סרבנות גיוס היא אולי הביטוי הקיצוני ביותר שלה אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי גם בפגיעה נוספת במוטיבציה לשירות קרבי נכון למחזור גיוס אוגוסט לא נרשם שינוי, אבל בצבא ערים גם להלכי רוח, לשאלות אמיתיות של הורים מדוע שיחו את הבן שלהם לשירות קרבי כאשר אחרים פטורים מכל חוב בשל לימוד תורה ומקבלים את החבילה המלאה. 

בימים רגילים רק חוקי הגיוס עצמם היו כנראה מספיקים על מנת להרים את ארגוני המחאה לשיווין בנטל למאבק ציבורי קשוח :  ארבע אמהות או ארבעה אבות מודל 2023. אבל אלה אפילו לא ימים רגילים, חוקי הגיוס חסרי התקדים מגיעים בחבילה אחת עם המשבר החוקתי, הקרע בחברה הישראלית והמשבר העמוק בצבא. כל אלה גורמים לצבא להבין כי הקולות מגימנסיה הרצליה בתל אביב הם גם בבחינת איתות אזהרה - תחילת תופעה של קריאות גלויות שלא להתגייס- אם הם לא גם אנחנו לא.

מחשבות על שיווין תנאים ללימוד תורה ושירות בצבא,  כאשר כל הדברים הללו מתלכדים יחד לתוך המשבר שמטלטל את  החברה הישראלית כבר מזה שמונה חודשים, הרמטכ״ל הצביע אתמול בנאומו בצורה הברורה ביותר: התפוררות מודל צבא העם הוא בבחינת סכנה ברורה ומיידית.

בכל הקשור לרפורמה המשפטית נזהר הרמטכ״ל כמי שפוסע בשדה מוקשים להיות מזוהה פוליטית עם אחד הצדדים. אבל בסוגיית הגיוס הוא הרגיש אתמול משוחרר להביע את עמדתו באופן הברור ביותר, גם כשעולה ממנה באופן עקיף ביקורת חמורה על הדרך והכיוון שבה הולכת הממשלה במידה ותעביר את חוקי הגיוס במתכונתם הנוכחית.

בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

זו חובתו והאמירות של הרמטכ״ל אתמול ממחישות מצוין את התסבוכת הפוליטית שבה נמצא ראש הממשלה נתניהו. מחויב למפלגות החרדיות בהבטחות לחוקי גיוס שערורייתיים וחסרי תקדים ותחת איום ברור מצד שרים ביהדות התורה כי בלי חוק אין ממשלה.

אל מול עמדות המפלגות החרדיות, אמירות הרמטכ״ל אתמול מערימות עוד קושי נוסף בפני ראש הממשלה נתניהו בהצגת עמדה שבהקשר הזה חוצה פעמים רבות גם בין המדדים של המתרס הפוליטי בין הקבוצות שמשרתות בצבא מכל הקשת הפוליטית לעומת אלה שאינם ומבקשים לנצל את המצב הפוליטי להעברת חוק גיוס במתוכנת כזו שאותה לא היו יכולים לבקש מעולם בהרכבים הפוליטיים הקודמים .