זמן קצר מאוד לאחר שראש הממשלה נתניהו דרש באמצעות הודעה שיצאה מטעם לשכת ראש הממשלה חקירה לבדוק מי עומד מאחורי הפצת התמונה של אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס במדי קצין נאצי ובדמותו של היטלר, הודעת השב״כ, שעבורה בדיקת הפרופיל המזויף הייתה משימה קלה מאוד, העלתה כי מאחורי הפצת התמונה עומד חשבון פיקטיבי המופעל על ידי האיראנים, כחלק מהקמפיין שהיא מנהלת לרכוב על המשבר העמוק בישראל בניסיון להעמיק אותו יותר.

מפקד פיקוד מרכז הוצג כהיטלר ברשתות החברתיות; השב"כ: בוצע ע"י משתמש מאיראן

עולם הרשתות החברתיות פותח היום בפני מדינות וגופים עוינים אחד כלפי השני עולם בלתי נגמר של אפשרויות: מפרובוקציות ברשת, הסתה, הפצת פייק ניוז בכמויות מסחריות שעלולות לערער יציבות של כלכלות ומשטרים, ועד הפצת חומרים מביכים הנוגעים למנהיגים ולנבחרי ציבור. בעולמות ההשפעה הרכים, כפי שניתן לכנות אותם, ניתן להניח שגם ישראל אינה טומנת ידה בצלחת וכך למשל יש לה עניין מיוחד במחאה הפנימית באיראן ובהגברת חוסר היציבות.

איראן בשנים האחרונות משקיעה גם היא לא מעט מאמץ בתחום זה. השסעים בחברה הישראלית והקרע חסר התקדים בנושא הרפורמה המשפטית עורר באיראן את התיאבון, לאחר שבסוגיה אחרת לחלוטין הבינה את הפוטנציאל בחוסר יציבות פנימי לאחר האירועים במגזר הערבי ובערים הערביות במהלך מבצע שומר החומות.

בחלק גדול המקרים האיראנים פועלים בעיקרון פעולה של הצפת השטח בפרופילים מזויפים ואמצים רבים שפועלים במקביל. מקרים מסוג זה הם קלים לפיצוח עבור גופי המודיעין ואנשי הסייבר ההגנתי בישראל, מהרגע שמזהים אותם. הבעיה נוצרת כאשר הפרופילים הללו פועלים בסביבה חברתית שהיא מאוד סוערת גם כך. במצב כזה, גם כאשר מתברר בסופו של דבר כי מדובר בפרופילים מזויפים וסיפור שעלה לכותרות התקשורת מתברר כפייק, הנזק כבר נעשה ויש רבים שמאמינים שהפייק הוא המציאות, ולהפך.

מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס בחמ''ל צבאי (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס בחמ''ל צבאי (צילום: דובר צה''ל)

למען הסר ספק, בטרם נעניק לעצמנו הנחות מיוחדות ונאשים את האיראנים בכל הבעיות והקרעים בתוך החברה הישראלית והשיח המפלג ברשתות החברתיות, כדאי שנזכור שלא היו אלה האיראנים שתלו למשל כרזות מכוערות לאורך הכבישים ביהודה שומרון שהאשימו את האלוף פוקס במחדלי ביטחון או במקומות אחרים ברדיפת ההתיישבות.

בחודשים האחרונים בפרט, בין השאר גם בשב״כ, מזהים ברשתות החברתיות בישראל פעילות ערה מאוד מצד גורמים איראנים. במערכת הביטחון סבורים כי מטרת הפעולה של האיראנים לנצל את המחלוקות הפנימיות הגלויות בתוך ישראל כסוג של פלטפורמה להעמקת הקיטוב ואף יותר מכך. לפחות על פי תפיסתם, לנסות וללבות אלימות פנימית בתוך ישראל ובכך לפגוע במדינת ישראל ובחוסנה. סביר להניח שבאיראן לא נוטים להעירך כי יגיעו לתוצאות מהירות בתקופה קצרה, אבל כמו בגרעין או בניית היכולות הצבאיות, גם בנושא הזה לאיראנים יש סבלנות והם פועלים באופן שיטתי.

רק לאחרונה נחשפו כמה התארגנויות שעשו ברשת ברדק גדול ובחלק מהקרין אף הובילו לפעולות של אזרחים ישראלים משוטים מחוץ לעולם הרשת החברתית. כך למשל, קמפיינים שונים בעד ונגד הרפורמה המשפטית, באחד מהם שניהלה איראן תחת השם ״אין קול״, כאשר בנתה רשת של פרופילים פיקטיביים רבים, שהצליחו להוביל אנשים, בהם פעילים במחאה נגד הרפורמה, לתלות שלטים שבהם נכתב- ״ אין דמוקרטיה, אין קול״. כמו הפעילות הזו, זוהו לאחרונה עוד מאמצים רבים אחרים כמו למשל תגית ״שומרי הדגל״, שגם בה התגלתה רשת בוטים נרחבת שהדהדה מסרים שונים בטוויטר.

במערכת הביטחון סבורים כי היעילות של הפעולות המיוחסות לאיראן אינן גבוהות, אבל עבור מנהלי הקמפיין האיראנים שניהלו את קמפיין תמונת הנאצי של מפקד פיקוד המרכז יהודה פוקס, גם העיסוק סביב העניין בישראל והגינוי מצד ראש הממשלה, עד שנחשף כי מדובר בבוטים איראנים שעומדים מאחורי הכפשת האלוף, היא בבחינת הצלחה יחסית.

בחודשים האחרונים היו גם קמפיינים שהתנהלו בקרב תומכי הרפורמה המשפטית. כך למשל, ההערכה היא כי סוכני כאוס איראנים היו אלה שפרסמו פרטים של שוטרים עם כיתוב 'בוגדים' בפעולה שיוחסה לכאורה לתומכי הרפורמה, מה שהוביל לגינוי חמור מפיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא חזר בו גם כאשר לאחר בדיקה התברר כי המקור להכפשת השוטרים קשור ככל הנראה, גם במקרה הזה, לאיראן, שמעוניינים להעמיק את המתחים בישראל ולייצר כאוס. עם כל הכבוד לאיראנים, כבר אמרנו, בשלב הזה לפחות אנחנו בעצמנו עושים את העבודה בצורה הרבה יותר יעילה מכל ניסיון חיצוני.