המלאים שנוצרו כיום במחסני החברות ברחבי העולם, מתוך תקווה שהעולם עובר לצמיחה מיטבית לאחר הקורונה, נותרו כעת גבוהים ותקועים כעצם בגרונם של החברות והסוחרים ברחבי תבל. כל הציפיות כי הביקוש שיבוא לאחר סגרי הקורונה יפחית המלאים של ציוד תעשייתי מעובד, מכונות ומכשור, כולל לשימוש משקי הבית, התבדו.

"פשיטת רגל מוסרית": נפגעי הטרור בביקורת קשה כלפי הממשלה
חוסכים ליום סגריר? 5 כללי אצבע כיצד לא להשקיע

מתברר כי סין במשבר אדיר, בעיקר בגלל התרסקות ענף הבנייה, מה שגרר לירידה אדירה בביקוש של הסינים ליבוא של ציוד, מכשור, שבבי זיכרונות וחומרי גלם. את ההאטה בסין לא לקחו היצרנים והסוחרים ברחבי העולם בחשבון. לציפיות לגאות בביקושים היה על מה לסמוך, הבנקים המרכזיים בעולם והממשלות הזרימו טריליוני דולר למערכת המשקית בעולם, אולי בין 7־8 טריליון דולר, כלומר, הרבה כסף והון בידי משקי הבית והעסקים שהיו אמורים להביא לגעש בביקוש העולמי.

מה שקרה היה שכמות הכסף האדירה הזו, לעומת מיעוט חומרי גלם וסחורות אחרות, יחסית, הביאה לכך שהאינפלציה גאתה ועדיין עולה ללא הפסקה, אם כי בשיעור נמוך מאשר לפני שנה. התוצאה היא שהבנקים המרכזיים בעולם ממשיכים להעלות את הריבית או להכריז על עליות ריבית נוספות באופק, למעט סין שכבר נכנסה להאטה של ממש והאינפלציה והריביות בה נמוכים מאוד.

ישיבה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ישיבה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האטה מתפשטת

הפעילות העסקית בעולם ברבע השלישי של השנה החלה בעצלתיים, ההאטה מתפשטת במרבית העולם. התוצאה כיום היא שתעריפי ההובלה הימית בעולם נמוכים, פשוט מפני שהביקוש להובלה בירידה. מתחילת השנה מדד מחירי ההובלה במכולות ירד ב־32%, תעריפי ההובלה הימית בתפזורת ירדו ב־25%. תעריפי ההובלה במכולות מסין לים התיכון, לאזור שלנו, ירדו ב־38%. תעריפי ההובלה מצפון אמריקה לצפון מזרח ארה"ב ירדו ב־71%. תעריפי ההובלה מסין למזרח ארה"ב ירדו ב־6%. רק תעריפי ההובלה מסין למערב ארה"ב התאוששו, מתחילת השנה עלייה של 38%, רובה מתחילת יולי עם עלייה של 58%.

מעל הכל, יצרנים וסוחרים מתקשים להחזיק מלאים של תוצרת מעובדת על רקע נטל הריבית שאינה מפסיקה לעלות וכך תשלומי הריבית שלהם בעלייה מתמדת ללא הפסקה. שימו לב, כלל הייצור התעשייתי העולמי היה ברבע השני של השנה גבוה רק ב־1% לעומת הרבע השני של 2022. יצרני החרושת בארה"ב ובאירופה ממש מנסים להפחית את עודף הייצור.

הציבור בעולם מפחית את הביקוש למקררים, לציוד חשמלי לבית, לאלקטרוניקה בידורית ולרהיטים שאינם כה חיוניים למשקי הבית, אינם דורשים החלפה מיידית ואפשר למשוך איתם עוד שנה־שנתיים ולעשות שימוש בכסף, המאבד מערכו בגלל האינפלציה, לקניות חיוניות, כמו מזון, דלק וחינוך.

תופעה כזו של זחילה בגידול בייצור התעשייתי הביאה בעבר למיתון נמשך בעולם. כתוצאה מכך, מרבית הצמיחה העולמית תלויה עתה בתעשיית השירותים, כגון תיירות ושאר תעשיית הבילויים מהופעות ועד למופעי בידור. בשירותים אין אפשרות להחזיק מלאי, טיסה שלא נמכרה, מלון שלא אוכלס, הופעה שבוטלה ועוד. לכן כאשר יש עודף היצע מחירי טיסות או עלות שהייה במלונות, המחירים יורדים.

בארה"ב תנועת המטענים בשבעת הנמלים הגדולים הייתה ביולי השנה בשפל מאז 2017. תנועת המכולות בדרכים היבשתיות בשפל מאז 2012. בבריטניה תנועת הסחורות בנמל התעופה הית'רו בלונדון בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשפל מאז 2007.

ביפן נרשם שפל גם בתנועת הסחורות בנמל התעופה הגדול של טוקיו, נריטה, בשבעת החודשים הראשונים של השנה, שפל של כעשור. היות שעלויות שינוע באוויר יקרות יותר מתעריפי ההובלה בים ובאוקיינוס, חלק מהספקים ומהסוחרים עברו להובלה באוניות בכדי לחסוך כסף. מה בוער? הביקוש בלאו הכי לא גבוה.

חברות התעופה החלו להתחרות בעוצמה בכדי להבטיח לעצמן הובלת מטענים אוויריים. תנועת המכולות בעולם, במונחי מכולות בגודל סטנדרטי של עשרים רגל, הייתה ביולי 3.43 מיליון לעומת 3.29 מיליון ביולי אשתקד, עלייה של 4.3% בלבד, ולעומת 3.24 מיליון ביולי 2019, היא השנה טרם הקורונה. נקודה מדאיגה, על פי ה־OECD, היא שהירידה בשווי הסחר העולמי ברבע השני של השנה בין 2%־3%, נובעת הן מירידה בנפח והן מירידה במחירי הסחורות.

בצפון אמריקה הסחר ירד ב־2%־5.7%. בנמלי הסחר של סין נרשמה עלייה של 2% בתנועת המכולות, אבל בתוך סין גופה יש עלייה של 7%. היצוא של סין באוגוסט השנה צנח ב־8.8% לעומת אוגוסט אשתקד, לאחר התרסקות של 14.5% ביולי. היבוא של סין ירד ב־7.3% לאחר נסיגה של 12.4% ביולי. כלל היצוא הסיני עד אמצע אוגוסט היה נמוך ב־5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היצוא של יפן לסין ירד באוגוסט זה החודש השמיני ברציפות, ביולי ירד ב־13.4%.

בונים על סין?

העולם מודאג ממה שנעשה בסין מפני שיש לכך השפעה על הכלכלה הגלובלית, פתאום סין מפחיתה את היבוא של מוצרי בינוי וציוד לבינוי. קטרפילר, היצרנית האמריקאית של ציוד כבד לעבודות עפר ובנייה הודיעה כי מתברר לה שהרכישות של סין עוד יותר נמוכות ממה שחשבו קודם לכן.

למה להיות מופתע? הרי סין חווה משבר אדיר בענף הבנייה למגורים וענף הבנייה האחר, שלא חוותה מעולם, עם פשיטות רגל אדירות של חברות מובילות שאינן יכולות לשרת את החובות שלהם, כלומר לשלם את הריבית והקרן. סין רוכשת פחות ציוד אלקטרוני מהעולם ועכשיו הודיעה כי אנשי ממשל וגם פקידים ממשלתיים סינים לא יוכלו לעשות יותר שימוש בניידים של אפל האמריקאית, מעין נקמה על האיסור של האמריקאים לעשות שימוש בציוד של יצרנית ומשווקת ציוד התקשורת, חברת וואווי הסינית.

עוד טרם פרצה פרשת אפל אמר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן כי הנעשה בסין בתחום המשקי הוא מעין פצצת זמן מתקתקת. עוד גילה, אולי בפליטת פה, כי לדעתו סין לא תצמח השנה כפי שהיא מתיימרת כ־5%, רק 2%, אומר ביידן ואינו מפרט. המשקיעים בשוק ההון אינם ממתינים, כבר משכו השקעות משוק ניירות הערך הסיני בסכום של 10 מיליארד דולר, בעיקר מניות של חברות גדולות.

אם סין תיכנס למיתון של ממש היא תגרור אחריה את ארה"ב ואירופה. היצוא לסין של ארה"ב, אירופה, אפריקה, של כולם, היה ביולי השנה נמוך ממה שהיה לפני שנה. היצוא האסייתי והאפריקאי לסין ירד בשבעת החודשים הראשונים של השנה בשיעור אדיר של 14%, כולל רכיבים אלקטרוניים מדרום קוריאה ומטייוואן. ההשפעה מתגלגלת למדינות אחרות בדרום מזרח אסיה. היצוא של טייוואן לרחבי העולם ירד באוגוסט זה החודש ה־12 ברציפות, ירידה ב־7.3% לעומת אוגוסט אשתקד. ביולי הירידה הייתה 10.4%, בהתאמה. יצוא רכיבים אלקטרוניים של טייוואן ירד באוגוסט ב־11.2% לעומת אוגוסט אשתקד, יצוא שבבי זיכרונות ירד ב־10.4%.

יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC, הגדולה בעולם, מייצרת לפי הזמנה כ־59% מהייצור העולמי של שבבי זיכרונות, הודיעה כי כלל היצוא באוגוסט היה נמוך ב־14.1% לעומת אוגוסט אשתקד. כלל היצוא הטייוואני לארה"ב היה באוגוסט גבוה ב־8.8% לעומת אוגוסט אשתקד. רק ארה"ב, הודו וישראל צומחות ממש בשנה הנוכחית. היבוא לטייוואן נפל באוגוסט ב־22.9% לעומת החודש המקביל אשתקד. היצוא היפני ירד ביולי לאחר שסין הפחיתה רכישת כלי רכב ושבבי זיכרונות מיפן. כל כך תלויים בסין עד שדרום קוריאה ותאילנד הפחיתו תחזית הצמיחה שלהן עקב הירידה הצפויה ביצוא לסין. מי שעוד ייפגע מההאטה בסין הן מדינות המכרות והסחורות העיקריות, כגון: אוסטרליה, ברזיל, קנדה, דרום אפריקה וצ'ילי.

ההשפעה החיובית של ההאטה בסין תהיה אם תשוב ותגדיל היצוא שלה לרחבי העולם במחירים זולים יחסית כפי שעשתה במשך ארבעה עשורים עד לפרוץ הקורונה והשינוי במדיניות המשקית של הנשיא שי ג'ינפינג. אם זה יקרה, יוביל הדבר להפחתת האינפלציה ברחבי העולם, עולם שנלחם כרגע באינפלציה, בעיקר באמצעות העלאת ריבית. מחירי הסחורות מסין בארה"ב יורדים בעקביות. לפי חישובי הבנק האמריקאי Wells Fargo & Co, היבוא המוזל מסין יתרום לירידה בכלל האינפלציה בארה"ב בשנת 2025, בשיעורים שבין 0.7%־1.4%. על חשיבותה של סין אפשר ללמוד מכך שעל פי חישובי קרן המטבע הבינלאומית צמיחה של 1% בסין תורמת לצמיחה של 0.3% במשק העולמי.

הסחר בשירותים בקרב מדינות ה־G20 ברבע השני של השנה נע בין עלייה של 0.2% לירידה של 0.6%, לאחר עלייה של 4.5%־8.8% ברבע הראשון של השנה. יצוא השירותים של ארה"ב עלה ברבע השני של השנה ב־1% בלבד והיבוא עם עלייה של 1.3%. אוסטרליה הייתה עם גידול בשירותי תיירות במטוסים, בעוד דרום קוריאה ייצאה שירותי מידע ומחשוב. יצוא השירותים של סין ירד ב־4.4%, בעיקר בשירותי תעבורה.

והתושבים הסינים עצמם? הם מעדיפים לרכוש יותר כרטיסי טיסה ושירותי תיירות מאשר סחורות של המערב - לבקר בחו"ל לא לקנות מחו"ל. היעד המועדף על הסינים הוא תאילנד הזקוקה לתיירים הסינים לצמיחתה. כוח הקנייה של הסינים ירד לא רק בגלל חולשת המשק הסיני, אלא גם בגלל שהבנק המרכזי, המעוניין להגביר את כושר התחרות של המשק הסיני, בכדי להביא לחידוש העלייה ביצוא לעומת מתחרותיה של סין, גרם ליואן הסיני לרדת לשפל של 16 שנים.

היצוא הסיני באוגוסט צנח ב־8.8% לעומת אוגוסט אשתקד, לאחר התרסקות של 14.5% ביולי. היבוא ירד ב־7.3% לאחר ירידה של 12.4%, בהתאמה. הפתרון של הבנק המרכזי הסיני - פיחות המטבע שירד בערכו מול הדולר בחצי השנה האחרונה ב־5%. הפחתת הריבית על ידי סין אף היא נועדה לעזור למשק הסיני, כך שזרימת הון לשוק האג"ח הסיני תיחלש ובכך היואן הסיני ימשיך לאבד מערכו.

המעבר להודו

העולם עובר תהליך של פולריזציה במקום הגלובליזציה הדועכת, שהחזיקה מעמד כארבעה עשורים. ממש בימים אלה נוצרים שני גושים, גוש הפחות נחשבים, "מצורעים" בעיני המערב, הכולל את רוסיה, איראן, חלק ממדינות אמריקה הלטינית ודרום אפריקה וכולם בהנהגת סין, לעומת המדינות המערביות החזקות, בהנהגה - ללא עוררין - של ארה"ב. מי שרוצה לנצל ההזדמנות מחולשתה של סין היא הודו המשדרת לכל העולם כי היא המקום האלטרנטיבי להשקעות במקומה של סין. חברות הנוטשות את סין מוזמנות להודו.

הודו הצומחת בשנים אלה בשיעור שנתי של 7%, המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, משחקת במגרש של שני המחנות הלא נחשבים והנחשבים כאחד, פלירטוט עם רוסיה וגם עם ארה"ב, תוך זקיפת קומה מול סין הממשיכה לדרוש ולנגוס בשטחה. מי שזלזל ביכולתה של הודו מצא שרק היא, אפילו ענייה, הייתה יכולה להנחית חללית על הקוטב הדרומי של הירח, משימה קשה, שהושגה. הודו הייתה החודש, לראשונה, נשיאת ועידת 20 המדינות העשירות בעולם. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בעננים. מודי מחזק את מעמדו הפוליטי פנימה ואת מעמדה של הודו בעולם ששווקיו הולכים ומתכווצים.

וישראל? ישראל ממשיכה לצמוח היטב והביקוש לגז, לציוד ביטחוני, לציוד הייטק ולשירותי הייטק בעלייה. יצוא הסחורות לסין עלה בשלושת החודשים ליולי בשיעור שנתי של 20.8%, היצוא לאסיה הציג עלייה של 19%, היצוא לאמריקה עם עלייה של 25.8%, לארה"ב עם עלייה של 26.5%, ולשאר העולם עם עלייה של 66.6%. רק לאירופה, שלמעשה אינה צומחת ומתקשה לשלם את חשבון הגז שלה, ירד היצוא הישראלי בתקופה האמורה בשיעור שנתי של 10% - מזה ירידה למדינות האיחוד האירופי של 6.7%.

על ישראל להיזהר משאננות הנובעת מביצועיה המשקיים. המשך גלישת העולם להאטה עד קרוב למיתון עלול לאחוז גם בכנף בגדינו ולמשוך אותנו להאטה בפעילות המשקית. בכדי לאזן חשש זה חייבים לעשות שינויים בבסיס התקציב שאושר לשנת 2024, למשוך יותר לתשתיות התלויות פחות בפעילות המשקית העולמית ולהפחית את תשלומי ההעברה (שדווקא גוברים!) לסקטורים לא יצרניים ולאוכלוסייה שעבודה או משרה אינה עומדת בראש מעיינם. לצערנו, דווקא הם אלה האוחזים בגרונו של השלטון הנוכחי.