מה משותף לעו"ד מיכל רוזנבוים, מנכ”לית רשות החברות הממשלתיות, ולמישאל וקנין, יו"ר הדואר? את שניהם לא מינה השר דוד אמסלם, ולכן שניהם פסולים בעיניו להמשיך ולמלא את תפקידם. עו"ד רוזנבוים עושה בית ספר לשר אמסלם. היא לא מתכוונת להיכנע, ואין לה כוונה להתפטר יום לפני תום הקדנציה שלה.

היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "חוק יסוד אינו יכול לשמש כמשאב פרטי"
נתנו כבוד למגזר הנשי? "אסתר חיות, גלי בהרב־מיארה ומיכל רוזנבוים הן נשות השנה שלי"

אמסלם שנחוש להחליף אותה, מצפה לקבל סיוע מנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, עסקן מפד”ל לשעבר, שמונה לתפקיד על ידי נתניהו. אלא שהוא מתקשה להתמודד עם בקשת ההדחה של אמסלם, משום שלא דבק בעו"ד רוזנבוים רבב. מדובר במנכ”לית מצטיינת, שהפכה בעל כורחה לשומרת סף ואינה מאפשרת לשר למנות דירקטורים ללא כישורים ראויים בחברות ממשלתיות. אמסלם הודה בגלוי שהוא מגיש לתפקיד דירקטורים אנשים שהוא "מכיר מהחבר'ה".

רוזנבוים פנתה במכתב ליועצת המשפטית לממשלה, ובו כתבה כי “הליך ההדחה של וקנין יהווה בעת הזאת פגיעה באינטרס הציבורי, כיוון שמדובר בהדחה ללא עילה מוצדקת, שיהיו לה השלכות מהותיות על טובת החברה וקופת המדינה, ומהלך כזה ישפיע לרעה על הליך ההפרטה של החברה”. נימוקיה של רוזנבוים לא מרגשים את הפוליטיקאים. כל חטאו של וקנין הוא שהוא מונה על ידי שר התקשורת הקודם יועז הנדל ולא הסכים להמשיך להפעיל את הדואר כמפעל ג’ובים שיביא את החברה לחדלות פירעון. וקנין עשה מה שלא העזו לעשות קודמיו והפסיק את החגיגה. על כך הוא נאלץ לשלם בתפקידו.

רשות הדואר נחשבה מאז ומתמיד חממה למינויים פוליטיים. זה היה גם בתקופה שלמפלגת העבודה היה שר שמופקד על הדואר. היו”ר וקנין נלחם בתופעה הזאת שהביאה את הדואר לקריסה כלכלית, ונתקל בהתנגדות של אישים פוליטיים שמינו את מקורביהם לתפקידים בכירים בדואר ופוטרו מעבודתם. תוכנית ההבראה שחתם האוצר עם הדואר מסתכמת בעלות של יותר ממיליארד דולר ובמסגרתה אמורים לפרוש יותר מאלף עובדים. לדעת מנכ”ל הדואר מדובר בהסכם היסטורי שיבריא את הדואר. אלא שפיטורי וקנין עלולים לטרפדו.

היועצת המשפטית לממשלה הודיעה לשרים קרעי ואמסלם, שמעוניינים בפיטורי וקנין, שלא תייצג אותם בבג”ץ, והם ייאלצו לפנות לעורך דין פרטי. לטענתה, בהחלטה לפטרו התגלו פגמים מהותיים וקיים “חשש ממשי” לפגיעה ברשות החברות. היא ציינה שהחלטה כזו צריכה להתקבל לאחר התייעצות עם רשות החברות, משום שחוק החברות הממשלתיות נועד למנוע מעורבות של הממשלה בפעילות העסקית של הדואר. אלא שלאמסלם אין כוונה להתייעץ עם מנכ”לית רשות החברות, שגם אותה הוא מבקש להדיח.

בג”ץ דחה כצפוי את החלטת השרים קרעי ואמסלם לפטר את וקנין, הוציא צו ביניים נגד פיטוריו וחייב את השרים לנמק למה לא יבטלו את ההדחה. טענות שהשמיעו פרקליטיהם של אמסלם וקרעי, על ירידה כביכול בהכנסות הדואר, התבררו כמצג שווא. מתברר שלאחר שלוש שנים של הפסדים מצטברים של כשני מיליארד שקלים, נרשמו ברבעון הראשון של שנת 2023 גידול משמעותי בהכנסות ורווח משמעותי של 23 מיליון שקלים, שאמורים להימשך ברבעונים הבאים.

העובדה שוקנין הוא יו"ר מקצועי שמציג קבלות והוביל את הדואר מהפסד לרווח היא חסרת משמעות, כששני שרים מבקשים להדיחו. הניסיון לפגוע ברוזנבוים, מנכ”לית מצטיינת, הוא הוכחה שניהול תקין ושמירה על כסף ציבורי אינם סיבה מספקת להשארת מנהל מצליח בתפקידו. חשוב יותר שנושא התפקיד יהיה מקושר לפוליטיקאים, בעיקר אם אין לו כישורים אחרים.